SEAT nabízí od začátku letošního roku přepracovanou verzi modelu Leon s pohonem na stlačený zemní plyn. SEAT Leon TGI Evo má pod kapotou nový motor TGI 1,5 litru o výkonu 130 koní. Dojezd tohoto ekologického modelu prodlužují tři palivové nádrže na CNG.
Ačkoliv kolem nás bují elektromobilita, neměli bychom zapomínat ani na ostatní ekologické a zároveň ekonomické pohony. SEAT modely s označením TGI, tedy ty, které pracují s pohonem na CNG (stlačený zemní plyn), nabízí už řadu let. Před několika dny ale do nabídky zařadil model Leon TGI s novou technologií spalování. S novinkou už jsme se seznámili a můžeme vám tak prozradit všechny podrobnosti.
Leon TGI v modernějším provedení, dostal označení Evo. Vyráběn je ve španělském závodě značky v Martorellu a k dostání bude jak v 5dveřové verzi, tak ve verzi kombi ST. Obě verze modelu Leon mají pod kapotou benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem. Novinka má nejnovější generaci výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, a spalovacím procesem, který využívá výhody Millerova cyklu.
SEAT také zapracoval na nové konstrukci vnitřností motoru, aby mohl bez problému pracovat s CNG. Pro představu to znamená, že písty s upravenými dny dostaly povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu, vyztužená sedla ventilů jsou odolnější vůči opotřebení a nové umístění ventilů optimalizuje proudění směsi do centrální části spalovacího prostoru.
Protože jde o model spalující primárně CNG, benzin zde hraje jen druhé housle. Motor jej prakticky potřebuje jen ve chvíli, kdy plyn dojde, kdy systémy pohonu CNG rozpoznají, že je nekvalitní nebo ve chvíli, kdy je pod 10 stupňů Celsia. V tu chvíli mimochodem Leon na benzin i startuje, ale jakmile je tepleji, pracuje výhradně se zemním plynem. Pod kapotou je ukryta jedna benzinová nádrž a hned tři plynové, které oproti předchozím TGI modelům mají větší objem. Dvě ze tří nádrží jsou vyrobeny u lehkého kompozitu, který je navíc vyztužen uhlíkovými vlákny. Celkem se do nádrží vejde 17,3 kg stlačeného zemního plynu, což znamená dojezd až 440 kilometrů. Když k tomu připočteme benzinovou rezervu, se kterou je možné ujet až 140 kilometrů, zjistíte, že třeba na dovolenou do chorvatské Puly, oblíbené destinace českých rodin, dojedete na jedno natankování obou druhů pohonných hmot. A zbyde vám na velkou část cesty zpět. :)
A přidáme jednu zajímavost. Oblíbenost CNG tkví v tom, že v porovnání s ostatními palivy umožňuje výrazně hospodárnější provoz. V 1 kg CNG je obsaženo stejné množství energie jako ve dvou litrech LPG, 1,3 litru nafty nebo 1,5 litru benzinu.
SEAT se rozhodl, že model Leon bude nabízet jak ve dvojí verzi karoserie, tak se dvěma verzemi převodovky. Samozřejmě bude k dispozici dvouspojková převodovka DSG, ale španělská značka vsadila také na šestistupňový manuál. Leon TGI Evo bude dodáván ve výbavových liniích Reference FR a Xcellence.
Pokud si vyberete Leon 1.5 TGI Evo, vyjde ve výbavě Xcellence s manuální převodovkou na 524 900 Kč, s DSG na 617 900 Kč. Výbava FR pak v manuální verzi vyjde na 522 900 Kč a ve verzi DSG na 615 900 Kč. SEAT ovšem obě výbavové verze nabízí za akční ceny a to 509 900 Kč pro verzi s manuální převodovkou a 599 900 pro verzi s DSG.
V případě, že preferujete verzi kombi, tedy Leon ST, pak si pro model ve výbavě Xcellence a s manuální šestistupňovou převodovkou připravte 554 900 Kč, pro verzi s DSG 647 900 Kč. Výbava FR pak s manuálem vyjde na 552 900 Kč a s DSG na 645 900 Kč. Ovšem i v tomto případě SEAT nasadil akční ceny, které jsou pro obě výbavy totožné. Rozdíl je jen v druhu převodovky, kdy vůz s manuálem vyjde na 539 900 Kč a s DSG na 629 900 Kč.