Odolnější kabiny, nouzové brzdy, lepší ochrana řidičů i ostatních účastníků silničního provozu. Bezpečnost patří mezi základní hodnoty společnosti Scania. Proto v následujícím textu přibližujeme některé z klíčových inovací.
Pro všechny řidiče nákladních vozidel se jedná o známou situaci: na křižovatce se chystáte odbočit vpravo. Ulice v centru města se vyznačuje rušným provozem se značným pohybem chodců a cyklistů. Po kontrole situace v bočním zpětném zrcátku zapnete ukazatel směru a začnete zatáčet.
Náhle v kabině zazní výstražný zvukový signál: něco se pohybuje ve vašem mrtvém úhlu! Zabrzdíte nákladní vozidlo a spatříte vystresovaného otce, jak na kole jede vyzvednout děti ze školky. Uf! – Celou situaci zachránila integrovaná bezpečnostní funkce nákladního vozidla Scania: boční detekce objektů.
„Jedná se o nejnovější pokročilý asistenční systém řidiče v našich nákladních vozidlech. Domníváme se, že výrazně pomůže předcházet situacím, které běžně vedou k nehodě s často tragickými následky,“ říká Adam Claesson, vedoucí inženýr pro systémy aktivní bezpečnosti ve společnosti Scania.
Neustálé zaměření na bezpečnost
Boční detekce objektů sice představuje nejnovější bezpečnostní funkci od společnosti Scania, avšak v průběhu své historie se společnost usilovně soustředila na všechny aspekty bezpečné dopravy – vozidla, řidiče a ostatní účastníky silničního provozu.
Česká obchodní inspekce kontrolovala reflexní pásky pro chodce. Většina zcela propadla
Hlavní oblasti zaměření zahrnují pasivní bezpečnost (ochrana řidiče a ostatních účastníků silničního provozu v případě nehody) i aktivní bezpečnost (zabránění vzniku nehod v první řadě). To znamená navrhování bezpečných ergonomických kabin a rovněž i vývoj chytrých hardwarových řešení a inteligentních podpůrných systémů.
Bezpečnost patří mezi základní hodnoty společnosti Scania
„Bezpečnost je součástí naší DNA. Historicky společnost Scania investovala do této oblasti obrovské prostředky a i nyní se často snažíme překračovat rámec platných právních předpisů v oblasti bezpečnosti silničního provozu a vozidel,“ říká Dan Loftén, inženýr ve společnosti Scania, který je odborníkem na bezpečnost při nehodách.
Nebo jak dodává Adam Claesson: „Bezpečnost je součástí našeho cíle, kterým je podporování změny v odvětví dopravy. Chceme nejen chránit životní prostředí, ale také chceme zachraňovat životy.“
Nová éra bezpečnosti v odvětví dopravy
Začátkem tisíciletí došlo ke vzniku nové éry v oblasti bezpečnosti dopravy a silničního provozu. Byly zavedeny aktivní elektronické systémy pomáhající řidičům, včetně elektronického stabilizačního programu (ESP). Tato funkce, která byla představena v roce 2004, stabilizuje nákladní vozidlo v případě hrozícího rizika smyku, převrácení nebo vzpříčení.
Claesson dodává: „A v roce 2013 jsme zavedli pokročilé nouzové brzdění (AEB). Jedná se o fantastickou funkci, jež snižuje riziko kolize vozidla s vozidlem jedoucím před ním. Podle mého názoru je AEB jednou z nejdůležitějších funkcí aktivní bezpečnosti v současných vozidlech spolu s varováním před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a naší novou funkcí boční detekce objektů.“
Splnil jsem si dětský sen, řídil jsem hasičský speciál Scania
Společnost Scania představuje první boční okenní airbag na světě
S uvedením nové generace nákladních vozidel v roce 2016 posunula společnost Scania bezpečnost na zcela novou úroveň. Společnost představila první boční okenní airbag pro nákladní vozidla na světě a nová generace nákladních vozidel zahrnuje rovněž odolnější kabinu, při jejíž výrobě byla použita ocel s mimořádně vysokou pevností.
„Během vývoje nové generace nákladních vozidel jsme strávili obrovské množství času simulacemi nehod a testováním nárazů,“ říká Loftén. „V rámci těchto nárazových testů jsme použili celkem více než 40 nákladních vozidel.“ Uplatnili jsme také nejnovější technologie, jako je nejpokročilejší testovací figurína na světě s názvem Thor.
Trvalé úsilí v oblasti bezpečnosti
V průběhu celé své historie společnost Scania neustále vyvíjela a přidávala nové funkce za účelem zajištění bezpečnosti řidičů i ostatních účastníků silničního provozu.