Scania-tandemova_odpojitelna_zadni_naprava- (1)

Společnost Scania nyní představuje tandemovou nápravu RB662 s přídavnou zvedací a odpojovací funkcí. Používáním těchto přídavných funkcí lze, v závislosti na provozních podmínkách, dosahovat úspory paliva až o 6 procent a současně zmenšit poloměr otáčení. Zvedání trvá méně než 25 sekund a při normální výšce podvozku činí světlá výška zvednutí u vozidla vybaveného běžnými pneumatikami téměř 70 mm.

„Jedná se o funkci, která je ze strany zákazníků v určitých situacích velmi žádaná, a já nyní mohu toto velmi šikovné řešení s potěšením blíže představit,“ říká Bo Eriksson, který ve společnosti Scania Trucks zastává funkci produktového manažera. „U nenaloženého vozidla může rozdíl ve spotřebě paliva dosahovat, v závislosti na provozních podmínkách, až 6 procent. To je velmi podstatná skutečnost, zejména pak tehdy, vezme-li se v úvahu, že zpáteční úsek jízdy může představovat i 150 až 200 kilometrů, jako je tomu často u nákladních vozidel používaných ve Švédsku k přepravě dřeva. Navíc se také snižuje opotřebení pneumatik a zlepšuje celková ovladatelnost vozidla.“

Zvedatelné a odpojitelné tandemové nápravové ústrojí (LDTA) vyžaduje vzduchové odpružení a zvyšuje vlastní hmotnost nákladních vozidel přibližně o 60 kg. Na úspoře paliva se v převážné míře podílí snížené tření uvnitř druhého (odpojeného) nápravového převodového mechanismu, zatímco pouze asi 10 procent této úspory připadá na snížený valivý odpor. K dispozici jsou 3 tandemové nápravy – 19, 21 a 26 tun, přičemž maximální zatížení na nápravě při zvednuté druhé nápravě činí u těchto vozidel 9,5, 10,5, resp. 13 tun.

Přečtěte si také:  Automobily Tatra tvoří základ přepravy Armády České republiky a slouží i v mnoha ozbrojených silách po celém světě

Součástí volitelné výbavy je připojení pomocí „zubové spojky“, které umožňuje, aby tandemová náprava RB662 určená pro vozidla Scania byla jak zvedatelná, tak i odpojitelná. Právě tato kombinace poskytuje významnou úsporu paliva, snížené opotřebení pneumatik a mnohem menší poloměry otáčení.

Tandemové nápravové ústrojí LDTA, kterým mohou být vozidla na přání vybavena v současnosti nelze kombinovat s nápravami s redukcemi v kolech ani s uspořádáními zahrnujícími tři zadní nápravy (tridem). Řidič ovládá zvedání nápravy jednoduchým otočením knoflíku. Jestliže vozidlo rozpozná přetížení, na přístrojovém panelu se zobrazí výstražné hlášení. V tomto případě se náprava nezvedne. Funkci zvedání nápravy je možno provést při jakékoli rychlosti. Vlastní odpojování se uskutečňuje prostřednictvím „zubové spojky“.

Přečtěte si také:  Kamiony budou přispívat více peněz na protihlukové stěny, v mýtném bude poplatek za hluk a znečištění

„Rozhodně očekáváme, že tato volitelná funkce se stane součástí mnoha specifikací nákladních vozidel,“ říká Bo Eriksson. „Počáteční zvýšené náklady budou mít rychlou návratnost, jestliže se vezme v úvahu zjevné a vysoce příznivé přispění k celkové provozní hospodárnosti vozidel našich zákazníků.“