Automobilka Land Rover letos slaví 65 let a při té příležitosti jsme mohli okusit legendu v podobě Defenderu a jeho modernějšího nástupce (tedy prapůvodně, nakonec zůstaly oba modely ve výrobním programu pospolu), model Discovery 4, na silnici, na polních cestách, ale i v těžším terénu. A věřte nám, že jsme oba modely prověřili opravdu důkladně.

Když jsme dorazili na místo setkání do restaurace nedaleko Prahy, stály tam v řadě vyskládané vozy – vedle několika velkých a moderních Discovery 4 se krčily vysoké úzké a na pohled nemoderní Defendery. Jejich vzhled se za celé dekády prakticky nezměnil. Vybírat jsme mohli z několika verzí – speciální edice Rough, Double Cab Pick Up nebo s klasickou karoserii Station Wagon.

První volba padla na speciální edici Rough, kterou lze na první pohled poznat podle několika vcelku výrazných odlišností. Edice Rough totiž nabídne bronzovohnědou (jako v našem případě) nebo stříbrnou metalízu kontrastující s černou střechou, speciální černá litá kola s terénními pneumatikami, masku chladiče v barvě karoserie, nášlapy prahů na boků a na zádi světla tvořená diodami (!) a pár dalších detailů.

Netrpělivě v ruce svírám klíč od auta a přívěsek s dálkovým ovládáním centrálního zamykání a pomalu kráčím k autu. Stiskem tlačítka odemykám, sahám po klice a otevírám dveře. Vyskočím do vysoké kabiny a zavírám dveře s typickým kovovým cvaknutím. Miluju ten zvuk! 🙂 Zasouvám klíček do spínací skříňky umístěné vlevo od volantu a startuju. Defender naskočí a zaplní kabinu typickým naftovým zvukem. Už to ale není ten starý brutální klapot, protože před dvěma lety se pod kapotu nastěhoval nový motor původem z Fordu Transit. Byla to nutnost, plní normu Euro 5.

Z objemu 2,2 litru vyždíme výkon 90 kW/122 koní a točivý moment hodně slušných 360 Nm. Defender mě při jízdě velmi mile překvapil. Po silnicích se s ním dá jezdit hodně svižně a ani na dálnici se neztratí. Pokud si nedáte pozor, klidně schytáte pokutu od dálničního Passata… 😀 Omezovač zasahuje až ve 145 km/h a rozdíl mezi 110 km/h a necelými 150 km/h stěží poznáte. Je to adrenalin tak i tak a se vzrůstající rychlostí už se pocit z jízdy moc nemění…

Přečtěte si také:  První jízda s elektromobilem Audi Q4 50 e-tron Sportback quattro

To ale mluvíme stále o edici Rough s širokými a hlučnými terénními pneumatikami. Standartní Defender s úzkými a vysokými silničními užovkami je o poznání nestabilnější, což se ještě více projeví na mokré silnici. I převod řízení je tak obrovský, že abyste trochu zatočili, je potřeba volantem otočit skoro o jednu otáčku. Odměnou vám je ale pocit, který v dnešních autech nezažijete, totiž Defendera musíte řídit! 🙂

Zcela jiná kapitola to je v Discovery 4. Ten si – i díky příplatkovému vzduchovému odpružení – po silnici jen tak pluje. V kabině vládne ticho, klid a pohoda a kilometry ubíhají. Nástrahy silnic vyžehlí vysoké pneumatiky a komfortní podvozek tak, že skoro ani nepoznáte, že jste projeli dírou a naftový šestiválec pod kapotou si jen tiše brumlá.

A hodně podobná situace nastane i v terénu. Defender se tam přece jen cítí lépe než na silnici a samozřejmě také lépe než Discovery 4. I tady jde však o zcela odlišná auta. Discovery 4 vám jízdu v terénu dá skoro zadarmo, v Defenderu si to musíte oddřít.

Defender disponuje šestistupňovou manuální převodovkou s redukcí a v základní výbavě uzavíratelným středovým diferenciálem, který ne vždy zafunguje na poprvé… Jinak ale nemá nic. Žádné ESP, žádné asistenty… Jen volant, dvě páky, tři pedály a řidič. Discovery 4 také nabídne redukční převodovku, i když automatickou, jen o zbytek se postará elektronika – výškově stavitelný vzduchový podvozek, nastavení jízdních režimů Terrain Response či všemožné další asistenty (sjíždění kopců, a podobně). Řídící jednotky takřka vše udělají za řidiče.

Obě auta vyjedou i takové terény, kam byste se pěšky neodvážili, jen to každý z nich zvládne úplně jinak. V Defenderu je to poctivá řidičova práce doplněná o neskutečné záplavy adrenalinu, kdežto v Discovery 4 jen šlapete na pedály a točíte volantem a ve finále si řeknete, že je to nuda (samozřejmě pouze ve srovnání s Defenderem).

Jenže zatímco Defender si jízdu v těžkém terénu opravdu náramně užívá, Discovery 4 z něj už tak nadšený není. Přeci jen byl vyvíjen s ohledem na to, aby se s ním dalo jezdit pohodlně také po silnici. Po výjezdu z terénu, kde vyberte pár pořádně bahnitých louží, se vám zanesou čidla, mezi kryty kotoučů a kotouče samotné se dostanou kamínky a ty zvuky, které pak auto vyluzuje, vás budou tahat za uši.

Přečtěte si také:  První dojmy: Renault Arkana. Jak jezdí francouzské BMW X6?

Na těchto dvou autech je opravdu poznat, jak doba za více než půl století postoupila. Když teď zapomeneme na Defendera, který by se s námi měl za dva roky s příchodem nové generace už, bohužel, definitivně rozloučit, a vezmeme v potaz nové modely, tak narozdíl od většiny ostatních rádoby terénních SUV-éček si automobilka Land Rover zachovává u VŠECH svých modelů (i u Range Roveru nebo Range Roveru Evoque) to, proč prapůvodně tato auta vznikla – možnost zdolat i těžší terén. Přesto se auta neztratí na silnici a můžete s nimi bez problémů zajet i třeba večer na představení do divadla. Takových aut už dnes moc není, napadají mě snad jen dvě: Toyota Land Cruiser či Mitsubishi Pajero… A je to škoda! 🙁

Podívejte se do fotogalerie, že jsme auta opravdu nešetřili. Pokud byste něco podobného chtěli zažít také, není nic jednoduššího než se přihlásit na Land Rover Experience! 😉

-PS-