Jaký motorový olej je dobré koupit na dolití, pokud situace vyžaduje jeho okamžité doplnění a na čerpací stanici nemají vhodný produkt, případně řidič ani neví, jaký olej má v motoru? ProfiAuto s vámi prozkoumá tuto otázku a navrhne ta nejlepší možná řešení.
Někteří řidiči vozí v kufru náhradní litr odpovídajícího oleje, což je to nejlepší, co mohou udělat. Ale to zdaleka neplatí pro všechny. Navíc občas jezdíme vypůjčeným autem nebo se domů vracíme v čerstvě koupeném vozu. Tak či onak, i ten nejlepší řidič se může dostat do situace, kdy potřebuje doplnit olej do motoru, zbývá mu dojet ještě několik set kilometrů a neví, co má dolít.
Je doplnění opravdu nutné?
Začněme tím, že doplnění není vždy nezbytné. Informaci o potřebě dolití oleje řidič získá z palubního počítače nebo k ní dospěje po odečtení měrky hladiny oleje. V prvním případě je situace poměrně jasná a měli bychom se řídit pokyny vozu. Pokud je nízká hladina oleje na měrce důvodem k obavám, ujistěte se, že jste měření provedli správně a zjištěnou hodnotu příslušně vyhodnotili. Důležité je, aby při měření hladiny oleje auto stálo na rovném povrchu a aby od vypnutí motoru uplynulo několik minut. Měření těsně po vypnutí motoru bude nepřesné (ukáže nižší hodnotu), protože velká část oleje ještě nestekla z horní části motoru do olejové vany. Je třeba také pamatovat na to, že pokud je hladina oleje odečtená na měrce na minimu, není důvod k panice a můžete dále řídit, i když bude lepší motor nepřetěžovat. Alarmující je pouze úroveň pod minimální hodnotou nebo zcela suchá olejová měrka.
Jaký olej máme přidat?
„Celkově se říká, že bude lepší přidat jakýkoli olej, než pokračovat v jízdě bez něj nebo s jeho příliš nízkou hladinou. Ale samozřejmě existují obecné pokyny, které správný výběr usnadňují. Pokud to situace dovoluje, bude lepší přidat spíše silnější olej než příliš slabý. V řadě ProfiPower může být optimálním doplňovacím olejem například moderní ProfiPower 4CAR 5W-40 EXTREME PROTECT C3. Jeho normy ACEA: C3 a API SN/SM/CF budou dostatečné pro většinu populárních motorů ojetých automobilů,“ říká Adam Lehnort, odborník ze sítě ProfiAuto
Pravidelné měření oleje v motoru by mělo být samozřejmostí. Měří se ideálně za tepla a na rovině
V první řadě byste měli pečlivě prohlédnout motorový prostor. Možná někde najdete cedulku s datem poslední výměny oleje a jeho typem (případně se podívejte na vnitřní sloupky dveří nebo záznam v servisní knížce). Pokud nemáte k dispozici žádné informace, můžete zavolat do autoservisu, použít on-line konfigurátor nebo třeba i projít diskusní fóra, kde se řeší daná značka a model vozu. Samozřejmě se může stát, že nebudete mít přístup k internetu nebo bude nutné konat bleskově. V takovém případě zvolte co nejuniverzálnější olej, doplňte hladinu alespoň na minimální úroveň (ideálně do poloviny) a nezapomeňte po příjezdu do cílové destinace vyměnit co nejdříve olej v motoru za nový podle doporučení výrobce. Většina současných olejů je univerzálních (vhodných pro naftové a benzínové motory), ale pokud bude obchod mít oleje pro oba typy, samozřejmě vybírejte podle typu motoru. U novějších vozů se vyplatí zvolit olej splňující požadavky pro motory s filtrem pevných částic (olej s nízkým obsahem popela).
Může být nejlevnější olej škodlivý?
Není žádným tajemstvím, že z cen olejů dostupných na čerpacích stanicích se vám může zatočit hlava, zvláště pokud cestujete do zahraničí. Pak řešíme otázku: bude stačit ten nejlevnější dostupný minerální olej? Pokud jde o menší doplnění a starší model vozu s vysokým počtem najetých kilometrů – asi se nic nestane. Je však dobré připomenout, že výraz „starší model“ je relativní, protože se může týkat například 30 let starého Mercedesu, který pojede na jakýkoli olej, ale může jít i o dvacetiletý Volkswagen 1.9 TDI, který spíše vyžaduje olej splňující normy pro motory se vstřikovacím čerpadlem (např. 505.01). „Starším modelem“ může být i 15 let starý Citroen 2.0 HDI, který již kdysi mohl mít volitelně namontovaný filtr pevných částic (po roce 2010 byl povinný) a bude tedy vyžadovat olej s nízkým obsahem popela. Samozřejmě ani u takových aut by dolévání nejlevnějšího oleje nemělo poškodit motor, ale pokud máte na výběr, bude dobré podobné detaily při koupi zvážit.
Kolik oleje přidat?
Dolévání by se mělo provádět s citem, tedy po malých dávkách (např. po 250 ml) s průběžnou kontrolou hladiny (samozřejmě je potřeba dát oleji čas, aby po nalití vytekl do misky, což zabere třeba minutu). Orientačně se dá říct, že vzdálenost na měrce od minima k maximu je asi 1 litr. Pokud do minimální úrovně chybí například půl centimetru, začněte dolitím půl litru oleje.
„Při přidávání oleje dávejte pozor, abyste to nepřehnali. Nalití příliš velkého množství oleje je pro motor velmi škodlivé, protože přebytek se „pokusí“ uniknout přes těsnění a může je poškodit. Pokud bude hladina oleje po doplnění lehce nad maximem – pravděpodobně se nic nestane. Pokud bude například o centimetr výše, může už způsobit škodu. V takové situaci jeďte velmi opatrně, nevypínejte motor, případně zavolejte odtahovou službu a nechte si vůz odvézt o servisu,“ uzavírá Adam Lehnort, odborník ze sítě ProfiAuto.