olej-liqui-moly
Foto: LIQUI MOLY

Motorový olej je v motoru z dobrého důvodu, bez něj by se motor velmi rychle zastavil. Jenže občas je ho v motoru málo, tak je potřeba jej dolít, ale kdo se ve všech těch číslech má vyznat? Na následujících řádcích se vám tak pokusíme zlehka vysvětlit, jak se ve značení olejů zhruba zorientovat.

Dnešní motorové oleje jsou hodně tekuté, někdy mohou dokonce připomínat i vodu. Je to z důvodu toho, aby se v motoru co nejvíce snížily odpory a tím pádem i spotřeba paliva, která je tak důležitá pro emise CO2.

Oleje se značí několika metodikami. První z nich je SAE, určující viskozitu, tou druhou pak ACEA, které určují výkonnostní třídu.

Přečtěte si také:  Víte, proč existuje tolik různých motorových olejů?

SAE: Viskozita oleje

Značení olejů podle SAE se skládá ze tří částí: například 5W-30. Jde o číselné označení, písmeno a další číselné označení. Ta dvě čísla definují viskozitu oleje. To první před písmenem „W“ (jako winter, česky zima) určuje proudění oleje za studena, například při startování motoru. To druhé je pak určováno tím, jak snadno daný motorový olej proudí při běžných provozních teplotách motoru. Čím nižší tato číslo jsou, tím snáze bude olej proudit, tedy bude „tekutější“.

Teče vám něco z auta? Poradíme, jak zjistit, co by to mohlo být

Pokud bychom tedy srovnali například oleje s označením 5W-30 a 10W-30, tak ten první bude při startovacích teplotách proudit snáze než ten druhý. Po zahřátí už se ale jejich viskozita rovná. Pokud bychom srovnali oleje 10W-30 a 10W-40, nebude mezi nimi po studeném startu rozdíl, ale za běžných provozních teplot bude proudit lépe ten první, tedy s nižším číslem za „W“. To je důležité, protože motorové oleje chladnutím přirozeně houstnou a zahříváním řídnou.

Řidší oleje s nízkou viskozitou (tedy nižším číslem před písmenem „W“) v motoru proudí lépe, dokážou proto chránit díly motoru za nízkých teplot v chladu. Husté oleje s vysokou viskozitou typicky lépe zachovávají pevnost mazacího filmu, takže chrání motory při vysokých teplotách.

Přečtěte si také:  Motorové oleje: minerální, syntetické nebo plně syntetické?

Pokud bude vaše auto jezdit často při extrémních teplotách, můžete výběr viskozity přizpůsobit. A to jak třeskuté zimě, tak i velkému horku. V tropické Nigérii tak budete zpravidla používat jiný olej (např.: 10W-40 nebo dokonce i 20W-50) než třeba ve Finsku (0W-30 nebo třeba 5W-30). Setkat se ale můžete třeba i s oleji například 10W-60, které se používají u speciálních olejů pro závodní motory.

ACEA: výkonostní třída oleje

Další důležitou věcí je myslet na výkonnostní třídu oleje, kterou značí ACEA. Toto značení určuje, jestli se olej hodí do naftového nebo benzinového motoru, zda jde o běžný motorový olej anebo olej pro prodloužené intervaly výměny anebo jestli jde o vhodný motorový olej pro motory s přímým vstřikováním paliva. V rámci tohoto označení se dá také poznat, pro jak staré motory je konkrétní typ oleje určen.

A jaká označení ACEA se používají. Tak třeba ACEA A1/B1 značí standardní olej s běžnými intervaly výměny (písmeno „A“ znamená, že lze použít pro benzinové motory, „B“ pro dieselové). Pak ale rovnou přeskakujeme na ACEA A3/B3, protože to s označením 2 se již nepoužívá. Trojkové oleje se používají pro vysokou zátěž a s možností prodloužení intervalu výměny. ACEA A4/B4 jsou oleje pro agregáty s přímým vstřikováním a nakonec A5/B5 A5, B5 jsou stejné jako AA/B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS (= High Temperature High Shear), jde o dynamickou viskozitu měřenou při vysoké teplotě (150 °C).

Přečtěte si také:  Co se může stát, když vám v motoru dojde olej?

Jakýkoliv olej je lepší než žádný

Pokud nevíte, jaký olej patří do vašeho auta, pak platí vždy pravidlo, že jakýkoliv olej je lepší než žádný olej. Výrobci motorových olejů mají zpravidla na svých webových stránkách přehled, tzv. Mazací plán, v němž vyberete přesný typ, rok výroby a motor svého auta a systém vám ukáže, jaký olej do něj patří.

4 komentáře

  1. Dobrý den. Oleje se dříve dělily na syntetické ( 0W30, 0W40, 5W40 apod.), polo syntetické ( 10W30, 10W40 apod.), minerální ( 15W40, 20W50 apod.). To uvádím příklady. Vysoké číslo popisuje viskozitu při 100 st. C., nízké číslo popisuje viskozitu při nízké teplotě. U nás v ČR se obvykle používají oleje 10 W40 nebo 5W40 nebo druhé číslo může být i 30. Ve Finsku se používají oleje s prvním číslem 0W nebo 5W. Je tam zima, nižší teploty. Olej s označením 0W nebo 5W je tekutější a proto je rychlejší promazání motoru hlavně vačky, která je nahoře motoru. Výrobci automobilů stále více doporučují oleje s nižší viskozitou především kvůli úsporám paliva. Vnitřní tření motoru má za následek 10 % ztrát výkonu motoru. Snížení tohoto tření má pozitivní dopad na spotřebu a emise automobilů. Přeji všem hezký den.

  2. Ladislave, zeptejte se jakéhokoliv tribotechnika, ať vám to vysvětlí. Na pólu 0Wcokoliv ok, 20Wcokoliv ne, podívejte se do tabulky kinematické viskozity, 20wněco bude mít v mínus 50 stupních kinematickou viskozitu jako máslo. Mimo zmíněných parametrů multigraduálních olejů je třeba sledovat např i TBN tzv alkalickou rezervu, která udává ochranu motoru před působením kyselých sloučenin vznikajících zpravidla při provozu na krátké vzdálenosti, hodnoty dynamické a kinematické viskozity a tzv HTHS viskozity (laicky řečeno, čím vyšší dynamická viskozita, tím silnější ochranný film při dané teplotě), u kvalitních olejů v dodaných technických listech. Pro stanovení kvality oleje je zásadní, z jakého základového oleje byl vytvořen. Plně syntetické oleje mají jako základ polyalfaolefiny, nebo estery (tomu odpovídá i cena, která v tomto případě bude min cca 300 Kč za litr), levnější varianty pak (většina) hydrokrak.

  3. S tim oznacenim W je to obrace. To cislo je garantovana viskozita pri udaanych stupnich. 0W na severu je blbost. Tam je na miste W20. V Africe kde nemrzne uzivaji W0/50.

  4. To není pravda.Otázka na mého taťuldu.—-Prosímtě taťko,jakej si dával kdysi olej do EMBÉČKA?Taťulda odpovídá.—–Já ani nevím,my měli olej ve velkých sudech v podniku.

Přidat komentář