O černých listinách nežádoucích zákazníků v souvislosti s luxusními značkami se mluví už řadu let. Většina ale byla i samotnými značkami vyvrácena. Ovšem Rolls-Royce naopak budoucí zákazníky upozornil, že černá listina existuje a je velmi snadné se na ní dostat.
Důvodem pro vzniku seznamu nežádoucích zákazníků je model Spectre. Jde o dlouho očekávaný historicky první elektromobil luxusní automobilky a tomu odpovídá i zájem zákazníků. Vůz by měl být uveden v následujících měsících, ale už teď má na něj automobilka čekací listinu. Na tu ale není snadné se dostat. Rolls-Royce si každého žadatele důkladně prověřuje, zjišťuje, jakou verzi bude dotyčný chtít, ale i to, zda už u automobilky někdy něco objednal. Značka si prostě chce být jista, že svá auta dá do správných rukou.
To je ale jen začátek. Rolls-Royce se chce vyhnout spekulantům, tedy těm, kteří auto koupí a vzhledem k jeho exkluzivitě okamžitě přeprodají za vyšší cenu. Automobilka takové chování vnímá jako poškozování značky a její šéf se nechal slyšet, že tací budou mít do budoucna smůlu. „Pokud ten, který auto koupí a prodá dál, okamžitě se dostane na černou listinu a už nikdy nebude mít šanci si koupit jakýkoliv jiný vůz,“ řekl ředitel značky Torsten Müller-Ötvös.
Rolls-Royce představuje svůj první plně elektrický model Spectre
K tématu už se vyjádřil i velmi úspěšný britský prodejce značky Rolls-Royce Tom Hartley. Ten magazínu Car Dealer Magazine řekl, že již dvěma budoucím majitelům modelu Spectre zařídit odkup těchto vozidel, přičemž na každém dotyční vydělají asi 50 000 liber, tedy v přepočtu zhruba 1,5 milionu korun.
Podle něj totiž výrobci aut nemají zákazníkům říkat, jak mají s autem nakládat. Obzvlášť v případě, že za auto dají malé jmění. Zdůraznil také, že poměry zákazníků se mohou měnit, a tak se může stát, že vůz bude muset být prodán třeba i z důvodu finančních potíží.