Toyota a Hyundai jsou sice rivalové, ale to neznamená, že by to byli zarytí nepřátelé. Naopak, tyto dvě automobilky spolupracují a koncem tohoto měsíce budou v Jižní Koreji pořádat společnou automobilovou akci. Festival s názvem „Hyundai N x Toyota Gazoo Racing Festival“ představí jak sportovní vozy pro silniční provoz, tak závodní speciály obou značek. Kromě toho se návštěvníci mohou těšit na zajímavé prototypy a koncepty.
Akce je naplánována na 27. října 2024 a bude se konat na závodním okruhu Everland Speedway ve městě Yong-in. Mezi modely Toyoty se představí GR Supra a GR86, zatímco Hyundai ukáže Elantru N (v Koreji známou jako Avante N) a plně elektrický Ioniq 5 N. K vidění budou také koncepty AE86 H2 a experimentální GR Corolla, oba vybavené spalovacími motory na kapalný vodík.
Hyundai zde předvede svůj vlastní koncept s vodíkovým pohonem N Vision 74, který by nakonec měl jít i do sériové výroby. Další zajímavostí bude Ioniq 5 N TA Spec, který drží rekord na závodě Pikes Peak v kategorii upravených elektrických SUV a crossoverů. Z motorsportu se mohou návštěvníci těšit na hybridní rally vozy i20 N Rally1 Hybrid (WRC) a i20 N Rally2 (WRC2).
Otázkou zůstává, zda tato akce představuje začátek větší spolupráce mezi oběma automobilkami anebo jen oslovení více zákazníků a fanoušků a rozšíření okruhu zájmu. Toyota a Hyundai označují tento chystaný festival za „inaugurační spolupráci“ na korejské půdě. Přesto by zatím nebylo rozumné z této události vyvozovat příliš velké závěry. Je nutné si připomenout, že Toyota dlouhodobě spolupracuje se Subaru na projektu GR86/BRZ, který začal již v roce 2008.
Nicméně se objevují zprávy, že předsedové obou společností, Akio Toyoda a Euisun Chung, se mají pár dní před festivalem setkat. Podle deníku Korea Economic Daily by mohli projednávat vodíkovou technologii, jelikož obě automobilky zůstávají oddány vývoji vozidel s palivovými články (FCEV). Toyota nedávno prohloubila spolupráci s BMW, zatímco Hyundai dokončuje přípravy na uvedení nového modelu Nexo, který by měl přijít na trh v roce 2025.
Zda se tyto dvě společnosti spojí nejen na poli vodíku či také v dalších projektech, ukáže až čas. Každopádně trh by jistě uvítal více cenově dostupných sportovních vozů a Toyota s Hyundaiem mají schopnosti přinést výkonné modely, které nebudou stát majlant.