Najít večer na české dálnici volné místo k zaparkování kamionu je dnes téměř nemožné. Parkoviště a odpočívky praskají ve švech, takže řidiči často končí na krajnici, u nájezdu na benzinky nebo dokonce v odstavných pruzích. Taková improvizace je nebezpečná, nepohodlná a přináší i zbytečné náklady. Jenže řidiči nemají moc na výběr.
Problém má jednoduché jádro, míst pro parkování kamionů je prostě málo. Podél českých dálnic se dnes nachází něco přes tři tisíce stání, odborníci ale odhadují, že chybí nejméně 1300 dalších. Česko je navíc tranzitní zemí celé Evropy, takže zde parkují nejen naši, ale i zahraniční řidiči. Většina z nich si navíc pauzy plánuje právě u nás.
Přečtěte si také:
„Když člověk potřebuje po dlouhé jízdě zastavit, často už nemá kde. Pak nezbývá než stát v odstavném pruhu nebo někde na kraji silnice,“ říká Ondřej Stöhr z dopravní společnosti CONTI-RSC. Kromě rizika pro bezpečnost to přináší i ekonomické ztráty, protože hledání volného místa stojí čas a palivo, a pokud řidič překročí povolenou dobu jízdy, hrozí mu za to vysoké pokuty klidně i pár týdnů zpětně.
Ředitelství silnic a dálnic sice nové odpočívky staví a ty stávající stále rozšiřuje, ale jde to příliš pomalu. Jen letos prý přibude přes tři stovky stání, což je sice více než v minulosti, přesto je to proti potřebám jen kapka v moři. Situaci navíc komplikuje odpor obcí a ekologických aktivistů. Většina plánů naráží na nesouhlas místních, kteří nechtějí mít ve svém katastru ruch a kamionovou dopravu. Výsledkem jsou roky zdržení při povolování staveb.
ŘSD chystá stovky nových odpočinkových míst kolem dálnic. Pro kamiony budou ale jen některé
Problém to samozřejmě není jen v ČR. Podle organizace IRU chybí v celé Evropské unii kolem 100 tisíc parkovacích míst, navíc jen pár těch, která existují, splňuje moderní standardy – nemají sprchy, plochy nejsou hlídané a není tu ano možnost dát si tu normální jídlo.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned