Každý rok v létě stoupají ceny pohonných hmot, ovšem v Česku bude tento růst poznamenám ještě jedním faktorem, kterým je zvýšení sazby spotřební daně z motorové nafty. Stát totiž už nehodlá držet nízkou spotřební daň na naftu, protože to podle něj nejen, že nedává smysl, ale nafta je navíc velmi levná. V tom druhém je nutné se státem souhlasit, vždyť na stojanech se litr dieselu pohybuje kolem 30 Kč. V současné době je stále platná daň 8,45 Kč za litr, nově by měla být 9,95 Kč.
„Hlavním důvodem dřívějšího návratu k původní sazbě daně je výrazný pokles ceny motorové nafty pro řidiče v České republice, která byla v dubnu jednou z nejnižších v celé Evropské unii. V kontextu hledání úsporných opatření v rámci konsolidačního balíčku tímto krokem o jednotky miliard vylepšíme hospodaření státního rozpočtu už letos,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
Jakkoliv jde pro řidiče o nepříjemnou zprávu, faktem je, že zvýšení daně možná v konečném důsledku ocení. Do rozpočtu by to mělo přinést 727 milionů korun za každý měsíc účinnosti původní, tedy vyšší sazby daně. O dalších 73 milionů korun pak každý měsíc vylepší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. A jeho účelem je financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic a dálnic.
Konec obyčejné nafty? Na čerpací stanice míří KlimaDiesel25, do kterého se přimíchává odpad
V tuto chvíli se očekává, že zvýšení daně, a tedy i cen nafty proběhne během léta, nejspíše od 1. srpna. Záležet ale bude na tom, kdy bude nové nařízení zveřejněno ve Sbírce zákonů.
Kdyby stát dával do silnic, co vybere z nafty, benzínu, dálničních známek a silniční daně, tak tady máme hotový všechny dálnice do okolních zemí a pozlacený svodidla až do Brna. Prožrali to a nestyděj se argumentovat nutnými investicemi. Dobytkové!