Přetížená nákladní auta jsou v Česku bohužel dlouhodobý problém, na který upozorňují jak celníci, tak i policisté. Problém přetížených aut není jen v tom, že poškozují silnice, ale taková nákladní auta jsou v provozu také nebezpečná. Ministerstvo dopravy se tyto problémy rozhodlo vyřešit tak, že už nebude pokutovat řidiče, ale jen provozovatele. Změnu schválila Sněmovna v poslanecké novele, kterou předložila skupina poslanců napříč sněmovními stranami v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
Podle ministerstva dopravy může novinka pomoci zvýšit počet uložených pokut, protože zjišťování totožnosti řidičů je administrativně velmi náročné. „Poslanci uvádějí, že technické prostředky, které zajišťují vysokorychlostní vážení kamionů, neumožňují dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naproti tomu při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. Argumentují také tím, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější. Pokud se úřady soustředí výhradně na pokuty pro provozovatele těchto kamionů, bude podle ministerstva dopravy možné zvýšit celkový počet udělených pokut,“ informovala ČTK.
V tuto chvíli přitom platí, že pokutu platí jak provozovatel, tak řidič. Zákon pak umožňuje za přetížený kamion uložit pokutu 9000 Kč za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5000 Kč.
„Přetížené kamiony jsou dlouhodobým problémem českých dálnic a silnic. Vysokorychlostní vážení má proto doplnit nízkorychlostní kontrolní vážení, prováděné Celní správou a Policií ČR statickými váhami. Dynamické váhy však od počátku vykazují řadu technických problémů, trpí častými poruchami, značné problémy jsou s přesnou kalibrací, která je nutná k tomu, aby bylo měření průkazné a řidiči nemohli výsledek vážení zpochybnit. Z uvedených důvodů je systém využíván hlavně pro tzv. předvýběr, na který musí navázat nízkorychlostní vážení, kde je nutná asistence policie nebo celníků. Výhradně pro předvýběr je vysokorychlostní vážení využíváno i ve většině ostatních zemí,“ vysvětlilo před časem ministerstvo dopravy.
Ministr dopravy Martin Kupka pak v úterý 6. února zopakoval, že do konce roku by mělo být v provozu 13 vysokorychlostních vah. Podle dřívějších informací ministerstva dopravy je nyní v různých fázích přípravy sedm lokalit pro převažování v obou směrech. Jde například o D5 u Berouna, D11 u Hradce Králové nebo D3 u Soběslavi.
Sněmovna s tímto návrhem resortu vyslovila souhlas ve zrychleném režimu již v prvním čtení. Předloha nyní zamíří do Senátu.
Nevím kdo by to chtěl dnes dělat…se na to podîvejte,samé omezování a zákazy pro kamiony,zákazy vjezdů do míst kde to není nutné jen pro to že si to obec nepřeje najíždíte desítky kilometrů navíc,parkování je zoufalost největšího kalibru,po 18h není šance kdekoliv zastavit,absolutní absence zázemí pro řidiče,je povinnost dodržovat pauzy ale stát už se nestará o parkovací místa a ještě vás za to pokutuje policie ….nic se pro řidiče nedělá,všichni chtějí mít plné obchody,sklady a chovájí se k řidičům jak k podlidem,doporučuji všem,běžte dělat něco kde si vás společnost váží…
Za hmotnost nákladu v německu a jinde ručí odesilatel ale to nikdo z vlady nepodepiše. Je lepší to hodit na řidiče a dopravce to je jednoduší.
Nezlobte se na mně, ale za vozidlo odpovídá řidič. Ten je povinen mít soupravu v cajku a to samé platí o nákladu. Jeho celková váha, rozložení a zajištění je také problém řidiče. Tak o čem se tu bavíme? Tak proč nekontrolujete váhu cizincům při vjezdu na hranicích nebo těsně za ní na naší straně? To by přeci nebyl problém s nízkorychlostním měřením hmotnosti. Na čáře je omezená rychlost, tak jakej je to problém? K identifikaci dopravce můžete využívat ty krabičky na dálnice a obé odeslat s pokutou provozovateli vozu. Nezaplacení pokuty bude znamenat zabavení vozu při dalším prohřešku a basta. To samé hrozí nám v cizině. Proč se tu všichni chováte jako strašpytlové a brečíte nad rozbitýma silnicema, ale rázně bouchnout do stolu a kontrolovat již nastavená pravidla se bojíte! Dokud Vám nevyspalej Rumun s přeloženou soupravou někoho z rodiny nezabije, budete jen kecat tady v komentářích.
Můžete mi vysvětlit jak řidič kamionu může ovlivnit to co mu na nakládce naloží? Jak asi zhodnotí hmotnost nákladu? Řidič je ten poslední kdo může kecat do nákladového listu. Ten přistaví kamion k rampě a nakládku provádí zaměstnanci skladišť. Řidič akorát dostane do rukou papíry, ty nechá orazítkovat a vyráží na cestu. A stejně, kolikrát je hmotnost nákladu deklarovaná do maximální přípustného limitu ale praxe je o „několik tun“ vyšší! Jak tohle ten řidič asi pozná! A pokud se mu nebude líbit hmotnost a odmítne jízdu tak je v tu ránu na dlažbě! Řidiči jsou v tomto případě držení v šachu – buď pojedeš nebo si hledej jiného zaměstnavatele.
Moc toho o fungování nákladní přepravy nevíš.
Napíšu i česky ale nejlépe ale anglicky do CMR řidič nebyl přítomen u náíkladky vozidla. A parafu. To už je i ochrana proti tomu kdyby tam něco chybělo. Jinak třeba Maďaři mají váhy u silnic na které musíte automaticky sjet a zvážit se. V USA taková povinnost platí i pro dodávky pickupy a osobáky co táhnou přívěs. U nás máme rychlováhy které ale lehce obejdete tím že jedním kolem najedete za krajnici to už vás nedokáže zvážit jak jste jednou stranou náprav mimo senzory. Tak to dělají lesáci.
Za prvé těžko se jim ten řidič hledá a zadruhé je to jako boj s větrnými mlýny proto chtějí trestat jen provozovatele a v budoucnu to bude jistě i odesílatel jako v jiných zemích. Pokud něco odešlete ven tak jste za to spoluodpovědný.
Žasnu. Jasně hlavně pokuty, aby moc lumpy nebolely.
To je takový problém zavést, že u vysokorychlostnîho vážení jde pokuta provozovateli a u nízkorychlostního i za řidičem ?
Přetížené kamiony lze ze silnic dostat během krátké doby. Stačí aby jako v okolních státech byl za hmotnost zodpovědný i odesílatel a garantuji že po pár pokutách podnikům si to při odesílání rozmyslí kolik naloží. Ono se to totiž nevyplácí jen dopravcům, ale i těm pro které se nakládá. Naloží párkrát víc a mají ušetřeno za dopravu. Není to jen o dopravcích.
OKa
V tom případě by ale pokuty měly být razantně vyšší a dopravce by to mělo zabolet.
Jsme v Evropě. Převážně tu platí Západní ceny. Tak ať tu také platí Západní pokuty.
Jako v Rakousku nebo Německu !
Nikoli 5.000 kč ALE 5.000 Eur !!!
To bohužel píšete jen proto že asi nevíte za jaké peníze se jezdí a jaké jsou náklady. Jak je dopravce tlačen od některých podniků aby auta nakládal nad 40t povolené hmotnosti. Jak jsem psal. Ať je za naloženou hmotnost zodpovědný i odesílatel a bude klid. Nikde kolem si nedovolí pustit auto z fabriky pokud překračuje povolenou hmotnost. Proč? Podnik by byl pokutován. Řidič bohužel kolikrát ani neví kolik má naloženo. Dají mu dokumenty na cestu a váhu udává ten kdo nakládá. Proč tedy na cestě za tuto váhu i nezodpovídá?
Zlatá slova…