Nedávná studie ukazuje, že počet opotřebených pneumatik na silnicích je znepokojivě vysoký. Řidiči obvykle kupují nové pneumatiky až tehdy, když má dezén výrazně sníženou hloubku a bezpečnostní vlastnosti pneumatiky se znatelně zhoršují. Podle odborníka ale platí, že právě bezpečnost by měla být vždy klíčovou prioritou. Prémiové pneumatiky zajišťují jak bezpečnost, tak dlouhou životnost.
Pro řidiče nakupující nové pneumatiky je jejich nejdůležitější vlastností bezpečnost. Dalšími důležitými vlastnostmi jsou odolnost, nízká spotřeba paliva, nízká hlučnost a nízká cena. Tyto údaje vyplynuly z průzkumu zadaného společností Nokian Tyres (YouGov, březen 2021). Studie byla uskutečněna v Německu, severní Itálii, Rusku, Švédsku a Finsku. V každé zemi odpovídalo 1000 řidičů osobních vozidel, kteří nakupují pneumatiky.
Studie prokázala, že více než jeden řidič ze čtyř si koupí nové zimní pneumatiky až poté, co jejich hloubka dosáhne zákonem stanoveného limitu. Kromě toho téměř čtvrtina respondentů uvedla, že nové pneumatiky nakupuje až tehdy, když zjistí, že se snížily bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Tato čísla nezahrnují řidiče, kteří používají celoroční pneumatiky.
Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ze společnosti Nokian Tyres, je těmito výsledky mírně znepokojen. „Nikdy byste neměli svoje pneumatiky nechat kompletně opotřebovat. Rozumným limitem pro výměnu vašich pneumatik je zbývající hloubka běhounu 4 milimetry. Jakmile hloubka běhounu klesne pod 4 milimetry, vlastnosti pneumatiky se citelně zhorší, zejména pokud jde o její odolnost vůči aquaplaningu. Velmi malá hloubka běhounu také zvyšuje riziko průpichu nebo průrazu pneumatiky,“ říká.
Cena pneumatiky se také promítá do její životnosti
Kupující by měli zvážit celkovou životnost pneumatiky: cena se vždy částečně odvíjí od materiálů použitých při výrobě. Prémiové pneumatiky mají lepší, odolnější směs pryže a kovové prvky než jejich levnější alternativy. Například pneumatiky Nokian Tyres pro SUV vozy a užitková vozidla obsahují aramidové vlákno, které zpevňuje bočnice. Jedná se o velice pevné vlákno, které se používá například u neprůstřelných vest.
„Odolnost vůči opotřebení by však neměla být jediným rozhodujícím faktorem pro váš výběr. Důležitá je především bezpečnost, která vychází z dobré přilnavosti na mokrém povrchu a odolnosti vůči aquaplaningu,“ říká Matti Morri.
„Řidiči mohou prodloužit bezpečnou životnost svých pneumatik tím, že vymění jejich pozici z přední nápravy na zadní a naopak. Díky tomu se pneumatiky opotřebují rovnoměrně. Změna pozice pneumatik bohužel není vůbec běžnou záležitostí, přestože může dokonce až zdvojnásobit kilometrový výkon, který můžete získat ze své sady pneumatik,“ vysvětluje Morri.
Životnost pneumatiky může prodloužit také jejich správné skladování. Nejlepším místem pro skladování vašich pneumatik je chladné a suché místo chráněné před slunečním zářením. To je velice důležité, protože průzkum společnosti Nokian Tyres ukazuje, že více než 75 % řidičů skladuje své pneumatiky doma. 21 % respondentů využívá službu pneu hotelu – to je běžnější ve Švédsku, Německu a Itálii a dále pak ve Finsku a Rusku.
Práce na ekologicky šetrných materiálech
Odolné pneumatiky jsou ekonomickou volbou pro spotřebitele a nejlepší volbou pro životní prostředí. Průzkum společnosti Nokian Tyres zjišťoval také názory řidičů na ekologická témata. Mladší řidiči považovali za důležité snížit emise CO2 z výroby pneumatik. Starší řidiči měli obavy například z uvolňování mikroplastů a spotřeby paliva. Vyskytly se rovněž určité rozdíly v názorech jednotlivých pohlaví: ženy se více zajímaly o emise CO2 a udržitelnou výrobu surovin než muži. Muži naopak věnovali větší pozornost například spotřebě paliva a vnějšímu hluku odvalování.
Nokian Tyres je průkopníkem v oblasti udržitelnosti a Harri Myllymaa, senior manažer výzkumu a vývoje, pracuje na tomto poli již od počátku 21. století.
„Spotřebitelé často přistupují k udržitelnosti z hlediska spotřeby paliva, opotřebení pneumatik nebo recyklace. Současný výzkum společnosti Nokian Tyres se čím dále více zaměřuje na hledání biologických a recyklovatelných surovin. Dosáhli jsme už významných úspěchů ve výrobě bezpečnějších pneumatik, snížení spotřeby paliva a zvýšení odolnosti vůči opotřebení. Kromě těchto oblastí zájmu můžeme uplatnit i další přístupy k udržitelnosti,“ uvádí Myllymaa.
Takto se řidiči starají o své zimní pneumatiky
- 57,8 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách
- 56,1 % sleduje hloubku běhounu
- 47,6 % zohledňuje stáří svých pneumatik
- 28 % mění pozici svých pneumatik
- 24,6 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách
- 20,8% zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení
Takto se řidiči starají o své celoroční pneumatiky
- 58,4 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách
- 47,5 % sleduje hloubku běhounu
- 43,5 % zohledňuje stáří svých pneumatik
- 25,4 % mění pozici svých pneumatik
- 20 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách
- 18,6 % zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení
Ano, melo by to byt normalni, a kdyz to tak dela tak neni problem najet 75000km za ty 4 roky na sadu zimnich a jeste tam neco zbyde do tech 4 mm. Na zimakach fakt max 5 let pak uz z toho je napul letni jak vyprcha ta silika.
by mě vic zajimala legislativa okolo M+S – zrovna o nich uvažuju. Mám Subaru, jezdím kolem komína a do hor beru řetězy. Ale kdybych někoho nedejbože ťukl, jak tyto gumy pobere pojištění?
Gratulace ke článku..
Dotaz na autora; pane Pelikáne kolik za takovou práci dostáváte? Řídím 10 let kamion, měl bych spoustu námětu na články. .
Nejhorší pneu asi byli od firmy Continental. 2 roky a nic z nich nezbylo. Zato Michelin mohu doporučit.
Autor objevil Ameriku
Přesně ještě nám bude psát že existuje teplá voda😁a za toto ho platí?
Články tohoto typu dělají z lidí naprosté hlupáky! Nic o mě neví, ale podle těchto článků jsem úplný idiot a všechno dělám špatně :-)
Článek vychází z průzkumu dělaných v v Německu, Rusku, Itálii ….atd. Měnit přední kola za zadní je v mém okolí standard. Rozdíl v opotřebení u „předohrabu“ je opravdu výrazný. A že by někdo vyhazoval pneu po 4 či 6 letech kvůli stáří – takového člověka neznám.
Pánové z toho autora článku bych nedělal úplného hlupáka. Už jenom to že tento článek čtěte vypovídá o tom že se o pneu zajímáte. U různých výrobců pneu už pracuji přes dvacet let a věřte mi, že to s čím se každý den setkávám vypovídá o tom, že většina lidí neví o pneu vubec nic!
Četl jsem to proto, abych se dozvěděl něco nového! A opět nic!
Takže jsme se dozvěděli, že jsme všichni úplní hlupáci a poradili nám měnit přední za zadní!?!? Do teď si každý koupil nové gumy, sjel úplně ty přední a zadní vyhodil aby si koupil zase 4 nové?!? Autor článku trpí asi nějakou poruchou.
Začínám přezovat jen přední a až se sjedou ke 4mm nebo 4roky putují dozadu(ESP) a předek zase nové.Už vidím jak 60procent řidičů fouká pravidelně ne jenom po výměně pneumatik.V zimě co měsíc dofukuji
Snímače tlaku niečo hovoria? Nemusím kontrolovať manuálne , ale cez palubnú dosku to kontrolujem často.
a to zrovna děláte špatně, lepší vzorek vždy dozadu.