Podle statistiky nehodovosti, kterou důkladně prošel BESIP, jsou nákladní vozidla na dálnicích nebezpečnější než na jiných komunikacích. Jejich řidiči, a to jak ti, kteří řídí velké kamiony, tak i ti, kteří šoférují dodávky, zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají nejčastěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %.
„Mezi nejčastější příčiny usmrcení vinou řidičů nákladních automobilů patří nevěnování se řízení (16 usmrcených, 26% podíl) a jízda po nesprávné straně (7 usmrcených, 12% podíl),“ uvádí Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu. Na pozemních komunikacích bylo v roce 2019 usmrceno vinou řidičů nákladních automobilů 67 lidí a těžce zraněno 182 lidí.
„Zjistili jsme, že v počtu usmrcených vinou řidičů nákladních aut došlo k meziročnímu nárůstu a to o 12 osob (tedy o 22 %). Předpoklad pro rok 2019, který počítal s nejvýše 55 usmrcenými, tak splněn nebyl. V případě těžce zraněných vinou řidičů nákladních automobilů naopak došlo k meziročnímu poklesu o 43 osob, tedy o 19 %,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Tragický týden na dálnici D1. Dvě velmi vážné nehody a extrémně silný požár
Nejvíce závažných následků: řidiči ve věku 45-54 let
„Vinou řidičů nákladních automobilů věkové kategorie 45-54 let bylo usmrceno 21 a těžce zraněno 58 osob. Téměř každá třetí usmrcená osoba (26 %) tak v této věkové kategorii byla usmrcena viníkem ve věku 45-54 let, obdobná situace byla evidována také v oblasti těžce zraněných, kde tito řidiči dosáhli podílu (15 %). Z pohledu praxe v řízení zavinili nejvíce fatálních nehod (12 usmrcených a 33 těžce zraněných) řidiči nákladních automobilů s praxí v řízení nad 30 let od udělení řidičského oprávnění,“ doplňuje Tomáš Neřold.
Nejvíce nehod zavinili řidiči vozidel kategorie N1, tedy do 3,5 tuny
„V roce 2019 zavinili řidiči nákladních automobilů kategorie N1 (do 3,5 tuny) celkem 5 099 nehod, což představuje 46 % ze všech evidovaných nehod řidičů nákladních automobilů. Počet usmrcených vinou těchto řidičů činil 35 osob, tedy 52 % z celkových 67. Těžce zraněno pak bylo dalších 96 osob (53 % ze všech těžce zraněných vinou řidičů nákladních automobilů),“ dodává Neřold.
Nejvíce osob bylo vinou řidičů nákladních automobilů usmrceno (20) a těžce zraněno (61) na silnicích I. tříd. Z pohledu směrových poměrů bylo nejvíce osob usmrceno (40) a těžce zraněno (89) na přímých úsecích. Mezi nejčastější příčiny usmrcení vinou řidičů nákladních automobilů patří nevěnování se řízení (16 usmrcených, 26% podíl) a jízda po nesprávné straně (7 usmrcených, 12% podíl).
Krajské srovnání
Nejvíce usmrcených bylo vinou řidičů nákladních automobilů evidováno ve Středočeském kraji (10). Naopak nejnižší počet byl evidován v krajích Plzeňském a Karlovarském (shodně 1 usmrcená osoba). Nejvyšší podíl na všech usmrcených (35 %) byl evidován v hlavním městě Praze. Nejvíce těžce zraněných bylo evidováno ve Středočeském kraji (31), nejméně naopak v kraji Karlovarském (3). Nejvyšší podíl těžce zraněných osob vinou řidičů nákladních automobilů potom zaznamenal kraj Olomoucký (13 %).
Policisté kontrolovali řidiče nákladních automobilů z autobusu. O přestupky nebyla nouze
Hloubková analýza dopravních nehod
„U řidičů nákladních vozidel je obdobně jako u řidičů osobních vozidel nejčetnějším přispívajícím faktorem nepozornost (40 %), kdy se řidič věnuje jiným činnostem než řízení vozidla nebo je jeho pozornost zaměřena na jiné, v danou chvíli méně důležité, činnosti související s řízením,“ uvádí Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií. Dalšími faktory přispívajícími ke vzniku nehod nákladních vozidel je například nepřiměřená rychlost (17 %), tedy zejména nepřizpůsobení rychlosti parametrům vozovky nebo dynamickým vlastnostem vozidla, a také nesprávné vyhodnocení situace (10 %) např. chybný odhad vzdálenosti nebo rychlosti jiného účastníka. Při střetu s nákladním vozidlem je signifikantně vyšší pravděpodobnost vzniku vážného zranění.