2025-depozitar-skoda-muzeum-19

Rezavé poklady Škody se probouzejí. Do tajného depozitáře poprvé pustí veřejnost

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Škoda - Foto: Škoda - 27. 11. 2025


V Mladé Boleslavi se chystá krok, který dosud patřil spíše do zákulisí než na běžnou návštěvnickou trasu. Škoda Muzeum zpřístupňuje svůj nový depozitář s historickými automobily, umístěný přímo v původní tovární hale z roku 1906 v areálu závodu. Od 1. prosince 2025 se zde představí 23 vozů, většinou v nálezovém stavu, tedy tak, jak byly po desetiletích znovu objeveny v garážích, stodolách nebo zapomenutých koutech.

Návštěvníky čekají půlhodinové prohlídky výhradně s průvodcem a po předchozí rezervaci. Nejde o klasickou výstavu v naleštěných vitrínách, ale o návštěvu místa, kde se běžně pracuje s muzejními sbírkami a kde část automobilové historie stále tak trochu „spí“.

Samotné prostředí dodává nové expozici zvláštní atmosféru. Hala V4 byla postavena v roce 1906 a už o rok později se v ní rozběhla kovárna, která byla součástí tehdejšího rozsáhlého rozšíření výroby vozů Laurin & Klement. Vedle klasických kovadlin a pece tu stál velký buchar určený k sériové výrobě velkých kovových součástí. V budově byla instalována také brzda motorů, na níž se měřil výkon a chování pohonné jednotky ještě předtím, než se motor dostal do podvozku.

Dnes tak návštěvníci vstupují do prostoru, který nebyl jen kulisou, ale přímo nástrojem automobilové výroby. Nový depozitář se nesnaží tuto minulost zakrýt, naopak ji využívá jako součást zážitku. Jak připomíná vedoucí Škoda Muzea Andrea Frydlová, otevření depozitáře navazuje na letošní připomínku 130 let od vzniku značky a umožňuje nahlédnout ke kořenům výroby automobilů v Mladé Boleslavi v co nejpůvodnější podobě, včetně patiny a stop času.

Garážový styl a vozy, které ještě čekají na svou chvíli

Expozice je koncipována v tzv. garážovém stylu. Vozy nejsou vystaveny jako dokonale zrenovované exponáty, ale jako živé svědectví své doby. Z celkových 23 automobilů je většina v nálezovém stavu, část prošla pouze částečnou renovací. Důraz je kladen na autenticitu, nikoli na dokonalý lesk.

Škoda Muzeum slaví 30. výročí a v rámci toho přidává také výstavu ke 130 letům automobilky Škoda

Každý automobil má u sebe základní popis a další podrobnosti lze zjistit pomocí QR kódu. Zájemce tak získá přehled o původu vozu, jeho historii i cestě do sbírek muzea, aniž by samotná hala ztratila původní „garážový“ ráz. Podobně jako v hlavní expozici Škoda Muzea se i zde počítá s občasnou obměnou vystavených vozů, depozitář by měl zůstat živým prostorem, nikoli jednorázovou výstavou.

Prohlídky trvají přibližně třicet minut a vždy probíhají za doprovodu průvodce, který návštěvníky provede jak mezi vystavenými vozy, tak historií samotné haly. Zájem je nutné hlásit předem, kapacita depozitáře je omezená. Do konce letošního roku je vstup do těchto nových prostor zdarma, následně bude zpoplatněn formou stokorunového příplatku k jakémukoli typu vstupenky do Škoda Muzea.

Zpřístupnění depozitáře není izolovaným počinem, ale součástí širšího plánu, jak otevřít sbírky a zázemí Škoda Muzea širší veřejnosti i fanouškům automobilové historie. V roce 2026 má navázat další hala zaměřená na prototypy, designové studie a koncepty od 50. let minulého století až po současnost. Návštěvníci tak získají možnost sledovat vývoj značky nejen na sériových vozech, ale i na projektech, které se často nedostaly na silnice, přesto sehrály důležitou roli při hledání nových technických i designových řešení.

Muzeum jako průvodce 130 lety automobilové historie

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi už dnes nabízí poměrně ucelený pohled na historii společnosti od nejstarších vozidel Laurin & Klement až po současné modely a studie. Otevřeno bylo v roce 1995 v původních továrních halách, což samo o sobě propojuje expozici s prostředím, v němž se automobily skutečně vyráběly. V roce 2012 prošel areál rozsáhlou rekonstrukcí, při níž se podařilo skloubit zachování historické autenticity s moderními výstavními postupy.

Na ploše přibližně 1 800 metrů čtverečních je k vidění kolem 360 exponátů. Vedle sériových vozů mají své místo také prototypy, soutěžní a rallye speciály, motocykly a další technické zajímavosti. Kuriozitou je jízdní kolo Slavia z roku 1899, nejstarší exponát v celé sbírce, který připomíná úplné začátky firmy ještě před výrobou automobilů.

Profily vozů v novém depozitáři

  • L&K Sd (1913)
    Vůz vyrobený v říjnu 1913 pro zastoupení L&K v Petrohradu byl do sbírek zakoupen v polovině 60. let od českého sběratele. Stal se tehdy jedním z prvních exponátů nově vznikajícího Škoda Muzea.
  • L&K 210 (1924)
    Automobil z konce roku 1924 vyrobený pro Ministerstvo národní obrany má karoserii phaeton a do sbírek Škoda Muzea se dostal v roce 1971. Je jedním z 324 kusů této modelové řady vyrobených v různých provedeních – phaeton, limuzína nebo coupé.
  • L&K 105 (1924)
    Jeden z posledních typů vyrobených pod značkou Laurin & Klement opustil továrnu v Mladé Boleslavi na podzim roku 1924, a to s kombinovanou karoserií. Později byl přestavěn na nákladní vůz a součástí sbírky Škoda Muzea je od roku 1975.
  • L&K Škoda 120 (1926) sanita
    Pro zákazníka z Rabí v šumavském podhůří byl tento automobil s nákladní valníkovou karoserií vyroben v roce 1926. V pozdějších letech došlo k přestavbě na sanitní vůz a jako takový jej v roce 1995 Škoda Muzeum získalo do svého depozitáře.
  • L&K Škoda 150 (1927)
    Jedná se o jeden z posledních vyrobených vozů z celkového počtu pouhých 52 kusů. Továrnu v Mladé Boleslavi opustil tento automobil s karoserií phaeton na podzim 1927 a následně sloužil zákazníkovi panu Ladislavu Sýkorovi z Košic. Do sbírky Škoda Muzea se dostal v roce 1968.
  • L&K Škoda 110 (1927)
    Tento konkrétní exemplář pochází z roku 1927, kdy byl vyroben s otevřenou karoserií a dodán značkové prodejně R.J.Starý v Uherském Hradišti. Pro natáčení filmu Dědeček automobil podle knihy Adolfa Branalda byl v polovině 50. let přestavěn do podoby závodního speciálu.
  • L&K Škoda 110 Coupé (1928)
    Vůz opustil továrnu v Mladé Boleslavi v roce 1928 se sportovní otevřenou karoserií pro zákazníka v Českém Krumlově, avšak v polovině 30. let byl jihlavskou karosárnou přestavěn na Coupé. Ve sbírce Škoda Muzea figuruje od roku 1973.
  • Škoda 4R (1928)
    Automobil pochází z první série a vznikl v prosinci 1928 jako limuzína s karoserií, která měla šest oken. Prvním majitelem se stal pan F. V. Steinreich z Prahy a v pozdějších letech byl vůz přestavěn na užitkový s nákladní plošinou. Ve sbírkách Škoda Muzea od roku 1975.
  • Škoda 6R (1929)
    Tento exemplář byl vyroben v březnu 1929 pro Středomoravskou elektrárnu v Přerově. Součástí sbírky Škoda Muzea se stal v roce 1968, a je ve stavu částečné renovace, takže je patrná dřevěná kostra karoserie pokrytá plechovými panely.
  • Škoda 6R (1929)
    Automobil vyrobený v březnu 1929 původně jako limuzína pro pana M. J. Wintera z Prahy prošel v pozdějších letech úpravou na hasičský vůz a sloužil v obci Dobřív u Rokycan. Do sbírky Škoda Muzea byl pořízen v roce 1970.
  • Škoda 860 (1930)
    Vůz v provedení limuzína vyrobila automobilka Škoda v roce 1930 a vůz užíval Dr. Bouček z Prahy, později Společnost pro zpeněžení lihu. Během druhé světové války se vůz dočkal úpravy na pohon dřevoplynem, později do něj dokonce majitel zabudoval i motor jiné značky. Škoda Muzeum jej získalo v roce 1968.
  • Škoda 422 (1931)
    Brány mladoboleslavské automobilky opustil tento vůz s uzavřenou karoserií typu sedan v březnu 1931 a o dva měsíce později si jej převzala firma Bratří Kabrielové z Mlčechvost. Sbírku Škoda Muzea obohatil v roce 1993.
  • Škoda 430 Cabriolet (1930)
    Exemplář s otevřenou karoserií pochází z ledna 1930 a v červnu 1932 byl překarosován na verzi Cabriolet. Následně si ho zakoupil první zákazník z Liberce – Doubí. Škoda Muzeum jej ve výjimečném původním udržovaném stavu získalo v roce 1973.
  • Škoda 860 (1933)
    Vůz s karoserií limuzína byl vyroben v březnu 1933 a sloužil jako výstavní exemplář v několika prodejních zastoupení automobilky. Do depozitáře Škoda Muzea se dostal v roce 2004.
  • Škoda 215 (1933)
    Prototyp městského miniauta, které se nedočkalo sériové produkce, pochází z roku 1933. O dva roky později byl po zkouškách prodán jako ojetý, přičemž prvním majitelem se stal úředník automobilky pan Krešl. Ve sbírce Škoda Muzea je od roku 1969.
  • Škoda Popular Sport Coupé (1934)
    Automobil pochází ze série pouhých pěti aerodynamických kupé s hliníkovou karoserií, určených pro sportovní a propagační účely. Tento exemplář byl do sbírky Škoda Muzea pořízen teprve v polovině roku 2024 ve stavu „stodolního nálezu“.
  • Škoda Popular Tudor Special (1936)
    Z velmi malé série 12 kupé a 11 dvoudveřových sedanů pochází tento vůz, jehož prvním majitelem se stal v roce 1936 Antonín Grác ze Zlína. V nálezovém stavu byl tento historicky výjimečný automobil zakoupen do sbírky Škoda Muzea v roce 1969.
  • Škoda Popular Monte Carlo (1936)
    Vůz ze speciální limitované edice 70 kusů sjel z výrobní linky v říjnu 1936 a automobilka jej prezentovala na svém stánku na pražské Automobilové výstavě. Jeho prvním majitelem se stal rada Hypobanky pan Petr Polák. Ve sbírkách Škoda Muzea figuruje od roku 2018.
  • Škoda Rapid II (1937)
    Tento automobil byl vyroben v roce 1937 s karoserií Cabriolet a první zákazník pan Pánek z Prahy si ho převzal v červnu 1939. Součástí sbírky Škoda Muzeu je od roku 1973.
  • Škoda 104/II (1937)
    Vůz ve stavu probíhající renovace se do majetku Škoda Muzea dostal v roce 2022. Původně byl vyroben pro pražskou společnost pro zpracování masa Zemka.
  • Škoda Favorit 2000 OHV (1938)
    Exemplář dochovaný v původním nerenovovaném stavu se stal jedním z prvních vozů vybavených motorem OHV a v automobilce sloužil pro testování. Později byl jako ojetý vůz odprodán a v roce 1973 se stal součástí sbírky Škoda Muzea.
  • Škoda Rapid OHV (1939)
    Tento konkrétní vůz si v červnu 1939 převzal pan Kryštof z Mladé Boleslavi. Jednalo se o jeden z 1783 vyrobených kusů vybavených větším motorem o objemu 1564 cm³ s ventilovým rozvodem OHV. V depozitáři Škoda Muzea je tento kus od roku 1976.
  • Škoda Superb (1936)
    Prvním majitelem luxusní šestisedadlové limuzíny Škoda Superb byla stavební firma Ing. O. Podhájský z Prahy, v roce 2010 se stala součástí sbírky Škoda Muzea. Rozsáhlá renovace byla dokončena v roce 2020.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru