Revoluční otevírání kufru: Šikovný vynález, nebo nesmysl? Do masovější výroby se ovšem nakonec nedostalo

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 1. 2024


V automobilovém světě se čas od času objeví inovace, které se pak rychle prosadí. Někdy se ovšem nakonec neprosadí a jednou z nich je i kombinace karoserie typu sedan a liftback. Co naše paměť sahá, použily ho nakonec pouze dvě automobilky. Otevírání víka kufru bez okna anebo s ním mělo BMW řady 5 GT a Škoda Superb 2. generace.

Škoda Superb

Škoda se často snaží u svých nových generací inovovat a přinášet nové nápady. V nejnovějším Superbu je to například nové ovládání klimatizace a dalších funkcí Smart Dials, ale ve druhé generaci, která byla představena v roce 2008 na ženevském autosalonu, to bylo otevírání dveří do kufru s názvem Twindoor.

Řešení to bylo poměrně složité, protože bylo třeba vymyslet nejen to, jak se to bude ovládat, aby to bylo uživatelsky přívětivé, ale také konstrukčně, aby to vydrželo. Ovládání bylo vyřešeno vlastně docela jednoduše. Používala se k tomu běžně tlačítka. Při stisku jednoho tlačítka se otevřelo pouze víko jako u klasického sedanu, jiným hmatem ale bylo možné otevřít celou zadní část i se zadním oknem, takže byl Superb nakonec i liftback.

Na to, že to nebylo jednoduché, vzpomínal před časem i Zdeněk Cibulka z oddělení Škoda Auto Design: „Tohle řešení se projevilo na designu zadních sloupků a celé zádě. Musel jsem navrhnout i vybrání pro to dvojité ovládání víka a dlouho jsme řešili umístění registrační značky,“ vybavuje si Cibulka. Ta se nakonec u původní verze nastěhovala do zadního nárazníku, ale po faceliftu putovala na zadní dveře.

BMW řady 5 GT

Druhým autem, které to mělo, bylo BMW řady 5 GT. To bylo představeno v roce 2009, takže sice později než Superb, ale rozhodně by se nedalo říci, že by snad v Mnichově od Mladé Boleslavi opisovali. Vždyť vývoj auta trvá několik let.

Ačkoliv mělo tohle auto v označení pětku, jeho základem byla podvozková platforma „Banglovské“ sedmičky a neslo o běžný sedan. Vlastně by se tohle auto dalo označit spíše za takový opravdu velký zvýšený hatchback.

Ovládání kufru fungovalo u BMW stejně jako u Superbu. Jedním tlačítkem se otevřely celé páté dveře, druhým tlačítkem pouze víko pod sklem. Zatímco páté dveře mohly být ovládány elektricky, tak samotné víko nikoliv.

Sklo nebo dveře?

BMW ovšem i předtím nabízelo nejednu možnost otevírání dveří do kufru, protože u kombíků jste mohli otevřít právě nejen celé dveře, ale pouze samotné sklo. Nabízelo se to už u první generace BMW řady 5 Touring s označením E34 a pak ve všech dalších, ale také v menších kombících řady 3. Takové řešení i dnes používá více výrobců, Škoda, ale ani koncern Volkswagen však mezi nimi nejsou.

Štítky: , , , , , , ,

2 názory na “Revoluční otevírání kufru: Šikovný vynález, nebo nesmysl? Do masovější výroby se ovšem nakonec nedostalo”

  1. Velmi šikovná věc ! Zvláště,když máte plné ruce tašek s nákupem či něčím potřebným,co chcete do auta uložit a nechcete to pokládat na zem.Vždy u nás byli šikovní a chytří konstruktéři,tak ať se jim daří překonávat nesmyslné předpisy od lidí,kteří nikdy NIC nevymyslí kromě zákazů a příkazů.Bravo Škoda !!!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru