Range Rover Sport SV

Range Rover Sport SV EDITION ONE má 440mm brzdové kotouče a 8pístkové třmeny Brembo Octyma

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Jaguar Land Rover - 29. 4. 2024


Nejnovější Range Rover Sport SV, který pohání benzinový motor V8 Twin Turbo s výkonem 635 koní, nedávno dokázal výdrž a účinnost svého karbon-keramického brzdového systému. Dva týdny ježdění na okruhu Algarve International Circuit zvládlo auto s jedinou sadou brzdových kotoučů a destiček.

Všechny čtyři Range Rovery Sport SV EDITION ONE, které kroužily na 4,6 km dlouhém členitém okruhu v portugalském Portimãu, byly vybaveny příplatkovým karbon-keramickým brzdovým systémem s výhradně pro verzi SV určenými třmeny Brembo Octyma a předními brzdovými kotouči o průměru 440 mm, které jsou největší, jaké kdy byly v automobilovém průmyslu použity. Každý vůz na okruhu s 15 zatáčkami ujel v průměru 215 kol a k 1600 kilometrům, které absolvoval před začátkem testu, přidal dalších 987 km. Při kontrole po tomto testu bylo zjištěno, že brzdové destičky karbon-keramického systému byly opotřebeny jen zhruba ze 70 %.

Během každého kola na okruhu musely vozy několikrát velice intenzivně brzdit, zejména před první pravotočivou zatáčkou, kde Range Rover Sport SV EDITION ONE brzdil z rychlosti 240 km/h v brzdné zóně vedoucí z kopce. Vyvinul při tom zpomalení přesahující 1,1 g. Tuto hodnotu může překročit i boční zrychlení při průjezdu zatáčkou ustálenou rychlostí, a to i na standardně dodávaných celoročních pneumatikách.

Range-Rover-Sport-SV-kolo

Volitelné karbon-keramické brzdy rovněž ve srovnání se standardními dvoudílnými brzdami s litinovými kotouči ušetří 34 kg neodpružené hmotnosti, což dovoluje ještě citlivější ovládání, lepší akceleraci a vyšší kvalitu svezení.

„Karbon-keramické brzdové kotouče se obecně ochlazují mnohem rychleji než klasické litinové brzdové kotouče, což znamená, že teplota destiček je mnohem lépe kontrolována a obvykle se také pomaleji opotřebovávají. Tyto brzdy nejsou ani při ježdění na okruhu přetěžovány,“ řekl Hugo Mazzoleni, manažer podvozku ve společnost Jaguar Land Rover.

Nejvíce se na výjimečně nízkém opotřebení podílejí zejména přední brzdové třmeny Brembo Octyma – největší, jaké kdy byly na voze Range Rover namontovány. Vůbec poprvé použitá konstrukce třmenů, vyvinutá exkluzivně pro Range Rover Sport SV, má osm pístků uspořádaných do kříže, což zajišťuje lepší rozložení brzdného tlaku, rovnoměrnější opotřebení destiček a maximální účinnost brzd.

Odvážný a svalnatý povrch třmenu, který se objevuje také na zadních čtyřpístkových třmenech, odráží úzkou spolupráci mezi designéry Range Roveru a technickým partnerem Brembo. Zároveň tvar komponentů brzd doplňuje redukovaný design Range Roveru Sport SV. Pokračuje tak spojení vysoce výkonného designu a techniky.

Range Rover Sport SV - brzdy

Stejné třmeny s logy SV a Brembo jsou použity také u Range Roverů Sport SV vybavených standardními brzdami s dvoudílnými litinovými kotouči. U Range Roveru Sport SV EDITION ONE je použitý systém brzd rozpoznatelný podle speciálně vybraných barev: červená pro brzdy s dvoudílnými litinovými kotouči, žlutá nebo karbonově bronzová pro karbon-keramické brzdy. Pro oba typy jsou na přání k dispozici také černé třmeny.

Range Rover Sport SV navíc přináší i upravenou aerodynamiku, což zahrnuje speciální kanály pro přívod vzduchu k chlazení brzd, které pomáhá účinně kontrolovat jejich teplotu. Systém Decoupled Integrated Power Braking pomáhá zkrátit brzdnou dráhu a podporuje konzistentní citlivost brzdového pedálu za jakýchkoli podmínek. Tím řidiči poskytuje maximální důvěru v ovladatelnost vozu při dynamické jízdě.

Po zájmu, který vyvolal Range Rover Sport SV EDITION ONE, budou objednávky na Range Rover Sport SV otevřeny letos v létě.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru