Stejně jako včera, i v dnešní etapě si připsal vítězství Aleš Loprais. Martin Macík dojel třetí a hned za ním další český pilot Martin Šoltys. Pozice v celkovém hodnocení se ale nemění, prvenství stále patří Macíkovi.
Aleš Loprais
Dakarští závodníci dnes museli najet opravdu velkou porci kilometrů, ale drtivá většina z nich připadla na přejezd. Ten měl přes pět stovek kilometrů. Závodilo se pak v Empty Quarter, ale dnes na závodníky čekalo jen 120 ostrých kilometrů. I tak to ale bylo náročné.
„Dnešní speciálka byla krátká, ale jen duny, takže byla pořádně těžká,“ říká vítězný Aleš Loprais a dodává: „Duny byly hodně ostré a těžké. Některými místy se projíždělo hůř, protože už byla hodně rozbitá, jak byl povrch rozježděný od dříve startujících aut.“
Se svým výsledkem je spokojený, přesto ale prostor pro zlepšení podle něj stále je: „Dojeli jsme první, z čehož máme radost byť na Mitchela van den Brinka jsme dnes najeli jen necelou minutu a potřebovali bychom víc.“ Loprais ale dodává, že dnes „tahali, co to šlo“.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
MM Technology
Desátá etapa byla vedena čistě dunovým polem, což je terén, který posádce černobílého kamionu svědčí. Rozdíly na špičce byly minimální a Martin Macík Jr., František Tomášek a David Švanda projeli cílovou čáru na třetí pozici. V celkovém pořadí jim stále patří první místo.
Po přejezdu dlouhém přes 500 km se Martin Macík Jr., František Tomášek a David Švanda postavili na start jedné z kratších etap letošního Dakaru. Délka ale nic neříká o náročnosti, obzvlášť v momentě, kdy závodní kamion proměníte v koráb pouště překonávající vysoké duny.
„V dunách je to vždycky jako na houpačce. Nemůžete to přepálit, ale taky nemůžete jet moc pomalu, protože pak se zkrátka nahoru nedostanete. Nás duny baví právě kvůli jejich náročnosti, takže jsem si to dnes užíval,“ vypráví pilot Martin Macík Jr.
Na vrcholku písečné hory závodníci málokdy tuší, co je čeká za ním, a to se občas může ukázat jako záludné. Dnes se o tom přesvědčí mechanici, které na Bohoušovi čeká výměna prasklého čelního skla.
„Martin se dneska trochu rozvášnil, takže jednou skočil tak, až nám na Bohoušovi prasklo přední sklo. Dostal docela ránu i na spodek, tak se na to mrkneme a poladíme, co bude potřeba, ať můžeme zítra zase vyrazit do písku,“ říká mechanik David Švanda.
Do konce letošního Dakaru zbývají už jen dvě etapy a z náskoku MM Technology na prvním místě jsou ukrajovány jen jednotky minut. Zítra se ovšem závodníci vydají do dun, ve kterých ještě nikdy nejeli. Jedenáctá etapa tedy slibuje pořádný zážitek.
Tatra Buggyra Racing
Martin Šoltys si v dnešní desáté etapě pojistil průběžné čtvrté místo v kategorii kamionů. Při prvním setkání dakarského závodního pole se čtvrtou největší pouští světa Empty Quarter skončil pilot týmu Tatra Buggyra ZM Racing čtvrtý. Druhý člen týmu, Karel Poslední, byl dnes šestnáctý a celkově je třináctý.
Martin Šoltys poděkoval mechanikům Buggyry za výbornou práci. „Dneska to byla super etapa, krásně jsme se svezli. Díky mechanikům jsme měli auto perfektně připravené. Kamion funguje od začátku nádherně, nemáme žádné technické problémy,“ řekl.
Pak se už 51letý jezdec rozpovídal o dnešní etapě. „Zpočátku byly velké duny. Pak byla trať taková uskákaná. Přišly pak hodně prudké boční výjezdy, kde auto jezdilo hodně bokem. Takové stavy jsou infarktové, ale naštěstí všechno proběhlo bez problému. A ke konci přišly zase velké duny,“ sdělil pilot Tatry Buggyra EVO3.
Martina Šoltyse těší množství českých vlajek kolem trati. „Obdivuji, jaké je tu obrovské množství českých fanoušků. Samé české vlajky, to je super. Je to krásná podpora a za to díky.“
Karel Poslední si užil duny a pomohl i soupeři. „Ranní přejezd byl dlouhý a únavný. Startovali jsme do největšího hicu a duny byly nejměkčí. Projeli jsme je, asi v polovině jsme tahali Španěla, který tam zapadl. První kilometry v Empty Quarter máme za sebou, tak uvidíme, co nás čeká zítra. Duny dávám, jedu si to svoje tempo. Tam, kde jsou trychtýře, mi Martin poradil, jak projet, abych neriskoval převrácení. Už se v poušti cítím lépe,“ řekl jezdec Tatry Phoenix.
Celkové pořadí mezi kamiony od 1. do 15. místa: