Od vítězství ve druhé etapě Rally Dakar 2024 dělilo posádku Aleše Lopraise s Pragou V4S DKR po více než čtyřech a půl hodinách drsného závodění pouhých šest sekund. Ovšem i druhý čas posouvá trojici Instaforex Loprais Praga Teamu na druhou příčku průběžného pořadí kategorie kamionů.
Rychlostní zkouška nedělní etapy vytyčené mezi Hanakíjou a Davadmí měřila 462 kilometrů, byla relativně rychlá, ale posádky si nedlouho po startu užily také zhruba třicetikilometrový úsek v písku a dunách. Ty sice ještě nebyly extrémně obtížné, ale už dnes bylo nutné počítat se záludnými nástrahami v podobě tzv. zlomených dun, jejichž vrcholky se ostře lámou a za hranou následuje velmi prudké klesání.
„Dnešní etapa byla opravdu dlouhá a místy pěkně rozbitá. Navigace začíná být dost zajímavá, takže jestli bude nastavený trend pokračovat, bude to ještě legrace,“ říká s úsměvem navigátor Jaroslav Valtr ml.
Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem figurovali od prvních mezičasů mezi šesticí nejrychlejších posádek kamionů a jejich odstup od Januse van Kasterena, který i dnes udával tempo, nikdy nebyl více než šestiminutový. Od prvního do posledního kilometru dokázali držet optimální rytmus a zhruba po třetině speciálky se pevně usadili na druhé pozici. Na posledních sto kilometrech navíc dokázali Nizozemcův náskok téměř smazat a v cíli jim na obhájce loňského vítězství chybělo pouhých šest sekund.
Díky tomu posádka Instaforex Loprais Praga Teamu v průběžném hodnocení předstihla dva soupeře, kteří dnes na vítěze etapy ztratili přes dvacet minut a ještě inkasovali penalizaci za neprojetí jednoho z kontrolních bodů. Celkově je Aleš Loprais v klasifikaci kamionů po dvou etapách druhý. Od vedoucího van Kasterena jej nyní dělí necelých třináct minut, před třetím Martinem Macíkem ml. má k dobru devět minut.
„Dnes moc pěkná, byť náročná etapa. Je až neuvěřitelné, že po více než čtyřech stech kilometrů nás na dvou prvních místech dělilo jen šest sekund,“ kroutí hlavou Aleš Loprais. „Člověk pak přemýšlí, co mohl udělat jinak. Kde mohl jinak přeřadit, kde mohl dříve atakovat… Ale jeli jsme, co to šlo, a dnešní den byl velmi náročný.“
„Po úvodní docela hezké pasáži přišla obtížnější navigace. Najížděli jsme na jeden waypoint, kde si ale vozy startující před námi trochu krátily trať, takže stopy vedly poněkud jinudy, než kudy nás posílal roadbook. Některým to vyšlo, jiní tam ztratili. My jsme ztratili jen lehce, protože Jarda nás bravurně vyvedl,“ chválí frenštátský pilot svého navigátora. „Trošku jsme se vrátili a najeli bod znovu. Pro nás to dopadlo dobře, ale někteří soupeři tento bod minuli a dostali patnáctiminutovou penalizaci.“
„Následovala dlouhá prašná pasáž, skoky, díry a při promíchání s dalšími kategoriemi se velmi složitě předjíždělo. V závěrečné části asi udělal drobnou navigační chybu van Kasteren, takže jsme jeho náskok stáhli. Bylo to dnes velmi vyrovnané a krásné. Češi teď tlačí na Holanďany, tak věřím, že je to zajímavé i pro fanoušky, které zdravím a za celý tým děkuju za obrovskou podporu,“ uzavírá Loprais.
V pondělí 8. ledna budou soutěžící čelit další velké výzvě. Přestože Dakar 2024 za sebou zatím nemá ani první polovinu úvodního týdne a nejen nováčci jsou jeho náročností překvapeni, organizátoři rozhodně nehodlají nasazenou laťku snižovat. Naopak. V následujících dnech soutěž ještě více připepří.
Součástí třetí etapy z Davadmí do Salamíji bude rychlostní zkouška dlouhá 437 km, která opět nabídne pestrý mix dakarských terénů: od drsných kamenitých sekcí, přes rozbitá vádí, rychlé, ale o to prašnější šotolinové úseky až po písečné pláně a dunová pole.
A aby toho nebylo málo, třetí a čtvrtá etapa se pojedou jako maratonské, což znamená, že po dojezdu do cíle pondělní speciálky budou mít mechanici jen dvě hodiny na údržbu a případné opravy soutěžní techniky v improvizované servisní zóně. Následně se přesunou rovnou do bivaku v Hufufu, vzdáleného přes 500 kilometrů, kde v úterý skončí čtvrtá etapa.
Posádky mezitím zamíří do Salamíji, kde stráví noc z pondělka na úterý v maratonském bivaku. V něm se budou muset obejít bez obvyklého zázemí svých týmů a nebudou smět pracovat na svých vozidlech. Ta hned po příjezdu odevzdají do uzavřeného parkoviště, odkud si je vyzvednou teprve těsně před startem čtvrté etapy.