Tomáš Tomeček na Rallye Dakar závodí od roku 1995. S Tatrou poznal Afriku, Jižní Ameriku i Saúdskou Arábii. Vídáme ho i na dalších pouštních závodech. Když náhodou nezávodí, řídí sběrnou Tatru v úpravě balai nebo svou závodní Tatru přestrojenou za rychlou asistenci. A zachraňuje soutěžící v problémech. Takový Dakar, jako byl ten letošní, ale za svou téměř třicetiletou kariéru nepamatuje.
Zásahy na trati nikdy nepočítal. Jako účastník závodu je považuje za samozřejmost, za projev dakarského ducha. V posledních třech letech dakarské rally se pro něj pomáhání stalo i prací, byť ne všechny zásahy by musel – nebo možná měl – dělat. Od roku 2021 totiž na Dakaru jezdí v barvách mezinárodního týmu South Racing. „Jsme mimo závod, nezávodíme. Nejsme závodníci, ale přepravníci. Naše Tatra je teď přepravní služba. Přepravujeme náhradní díly malým buginám Can-Am. A nářadí. V kabině jsme letos byli tři. Kromě mě a navigátora, kterým byl Ard Munster z Holandska, seděl uprostřed ještě Niko. A toho jsme také přepravovali,“ směje se Tomeček. Přepravovali jej proto, že Niccolo Funaioli je italský mechanik South Racingu. S Tomášem jel podruhé. Letos měl, spolu se dvěma kolegy mechaniky z dalších rychlých asistencí, na starosti 26 klientů.
„Probíhá to tak, že dojedeme Can-Am, a já vypnu motor, ať zchladne,“ přibližuje Tomáš Tomeček obvyklý průběh: „Niko vyskočí a podívá se, co se děje. Pak vezme něco z těch naložených náhradních dílů a opraví to. Někdy za hodinu, za dvě. A jedeme dál. V žádném případně nezávodíme. Dopravujeme.“
Tatra 815, postavená v roce 2005, už tak sama o sobě váží přes deset tun. Je to původně valník s korbou. Tu v South Racingu dokáží naložit až po strop pneumatikami, rameny, poloosami a spoustou dalších dílů, které se na jejich strojích nejčastěji porouchávají. A s tímhle téměř jeden a čtvrt tunovým nákladem se Tomeček šplhá po stejné trase jako závodníci. Od startu až do cíle.
Oranžová Tatra samozřejmě jinak běžně závodí. V říjnu s ní Tomáš Tomeček, mimochodem sám v kabině, zvítězil na dálkové rally Africa Eco Race, tedy v závodě vedoucím po původní africké trase do senegalského Dakaru. Tam jezdí od roku 2011 a mezi kamiony vyhrál už počtvrté.
V Saúdské Arábii má Tatra jiné úkoly. A letos v lednu zažila nejspíš největší extrémy ve své historii. „Musím říct, že tolik převrácených kamionů jsem za celý svůj život neviděl,“ kroutí hlavou Tomeček. „Bylo to fakt husté. Pustá končina je opravdu pustá. Jsou tam jenom duny a soliska. Je to hezký řidičský zážitek.“ Právě při maratonské etapě v Pusté končině byla Tatra naložena ještě více než kdy jindy. „V týmu zjistili, že uvezeme ještě víc, tak nám toho naložili ještě víc,“ krčí rameny Tomáš Tomeček. Na trati zapadala auta i kamiony. V písku zůstaly viset i obě ostatní rychlé asistence South Racingu. Tomeček vytahoval klienty, vytahoval kolegy a stejně jako v dalších etapách až do konce Dakar Rally, pomáhal i kolegům z těžké vozby ostatních týmů. S plně naloženou stoprocentně mechanickou Tatrou. „Podle aktualizované mapy jsme viděli, že v maratonském bivaku není ani jeden náš kamion. Stejně jako mnoho ostatních byli různě rozesetí v dunách. Zasekl se tam i Tomáš,“ vzpomíná Elisabetta Caracciolo, asistentka manažerky logistiky South Racingu. „Můj šéf Scott Abraham prohlásil, že nemá obavy, protože Tomáš je bojovník. Že si je jistý, že do bivaku dorazí ještě ten večer. A bylo to tak. V noci opravdu přijel a díly přivezl. Všichni víme, že je to náš hrdina.“ Paní Caracciolo se dakarských závodů účastní od roku 1990, kdy začínala jako novinářka. Tomáše Tomečka dobře zná a byla to právě ona, kdo jej v roce 2020 doporučil do modrobílého South Racingu, se 180 lidmi největšího týmu na Dakaru.
Tomečkovi se přezdívá Desert Master. Jeho zkušenosti a schopnosti manévrovat v těžkém terénu jsou vyhlášené. Vždy dokáže najít tu správnou cestu, přitom se k autu chová ohleduplně a umí pošetřit techniku. Za celý letošní Dakar měl defekt až v předposlední etapě. Díky průběžnému dohušťování dokázal dojet do 500 kilometrů vzdáleného bivaku, a teprve tam pneumatiku vyměnil.
Také proto dokončil další Dakar. Do svých statistik rychlé asistence si tentokrát zapsal celkové 22. místo. Dál může pomýšlet na splnění svého smělého plánu absolvování třech dálkových pouštních rally během pouhých šesti měsíců. Po říjnovém vítězství na Africa Eco Race a lednovém dokončení Dakar Rally se chystá na patnáctý ročník Africa Eco Race. Ten startuje brzy, už 12. března. Zbývá jen, aby se trajekt s technikou vydal na cestu ze Saúdské Arábie do Francie. A pak Tatra s Tomečkem za volantem tradičně z přístavu po své ose domů do Kopřivnice. Na přípravu teď už zase závodního kamionu do Afriky bude zbývat jen dost málo času. Tak, teď hlavně šťastnou a rychlou plavbu!
No, mě z toho vychází, že má nárok na následující titul:
Tatra Guard Angel of Dakar Rallyes.
Dakarský Anděl strážný na Tatře.
Má moji úctu a obdiv.
Je to borec! Měl ztrátu na vítěze 131h, takže každý den trávil za volantem o 9h víc a dal to. Respekt.
Borec, to Tomáš určitě je. Akorát mně ta ztráta po odečtení penalizace vychází na 55 hodin, takže „jen“ plus 4 hodiny každý den.