Letošní dálková soutěž Rallye Dakar už odstartovala, ale oproti jiným ročníkům přinesla jednu novinkou. Tou je třída Dakar Classic, v níž jedou historické závodní modely. Jedním z nich je i Škoda 130 LR, jejíž posádku tvoří bývalí dakarští motorkáři Ondřej Klymčiw a Petr Vlček.
Třída Dakar Classic doplňuje standardní závodní klání a umožňuje v závodě startovat i historickým vozům, které se dakarské rallye účastnily v minulosti. Závodit v ní mohou jak osobní, tak i nákladní automobily, které tento závod jely před rokem 2000.
Pokud si ale teď v hlavě promítáte historické startovní listiny a hledáte v nich nějakou škodovku, děláte správně. Ta se na startu této soutěže totiž nikdy neobjevila, ale Ondřej Klymčiv s Petrem Vlčkem dostali od pořadatele výjimku. Důvod? Poměrně rozumný. Škoda 130 LR, kterou oba závodníci jedou, sice nejela Dakar, ale na tratích rallye není žádnou výjimkou, ba právě naopak, soutěží rallye se často účastnila.
Toto konkrétní auto bylo postaveno úplně nově a jde o čistokrevný závoďák od A až po Z. To si ostatně můžete prohlédnout v přiloženém úvodním videu, které pochází z první etapy letošního ročníku Rallye Dakar.
Historici ve třídě Dakar Classic jedou podle jiných pravidel, než účastníci hlavního závodu. I tady to je samozřejmě boj s časem, ale nejde o to být co nejrychlejší, nýbrž co nejpřesnější. Jde o tzv. setinovou rallye, u níž je účelem protnout cílovou čáru v konkrétní sekundě od startu. Na přesně stanovený úsek máte přesně stanovený čas a pokud do cíle dojedete dříve nebo i později, dostanete penalizaci. Stejně jako při hlavní soutěži se jede podle itineráře a je třeba hledat průjezdné body. Detailněji to vysvětluje přímo Ondřej Klymčiv ke konci tohoto videa.
Dnes se jela druhá etapa dakarské rallye a po té jsou Ondřej Klymčiw a Petr Vlček se svojí škodovkou zatím na šestém místě. Do konce závodu nicméně zbývá ještě spousta času a stát se ještě může cokoliv. Úplně poslední etapa letošního závodu je v plánu příští sobotu.