TOYOTA GAZOO Racing se zúčastní závodu Rallye Dakar 2021 se čtyřmi posádkami. Vytrvalostní podnik by měl být zahájen 3. ledna ve městě Džidda v Saudské Arábii. Tovární tým, který se Rallye Dakar účastní již od roku 2012, postaví do ročníku 2021 mix vysoce zkušených specialistů společně s relativními nováčky rallyového sportu.
Tvoří ho Nasser Al-Attiyah a navigátor Mathieu Baumel, Giniel de Villiers a navigátor Alex Haro, nováček Henk Lategan a navigátor Brett Cummings, nebo Shameer Variawa a navigátor Dennis Murphy.
TOYOTA GAZOO Racing tak bude disponovat silnou útočnou silou prostřednictvím Nassera a Mathieua a Giniela a Alexe, ale současně napomůže k získávání zkušeností a rozvoji Henka a Bretta, jakožto i Shameera a Dennise. Od první účasti na Rallye Dakar zaznamenal tým tyto nejlepší celkové výsledky: 3. místo (2012), 2. místo (2013), 4. místo (2014), 2. místo (2015), 3. místo (2016), 5. místo (2017), 2. místo (2018), 1. místo (2019) a 2. místo (2020).
Stejně jako v roce 2020 budou leadery týmu vítězové ročníku 2019 Nasser a Mathieu, kteří v ročníku 2020 dakarské rallye dojeli celkově druzí. V průběhu zkráceného ročníku 2020 si zajistili vítězství v Andaluské rallye, přičemž Nasser bude usilovat o zisk již třetího titulu vítěze Rallye Dakar. Giniel s navigátorem Alexem se budou snažit navázat na své vítězství v Marocké rallye 2019, kterou Giniel vyhrál již třikrát.
Sestavu pro rok 2021 rozšíří Henk a Brett z Jihoafrické republiky. Henk se Dakaru zúčastní vůbec poprvé, nicméně nedávno již podruhé za sebou získal vysoce ceněný mistrovský titul v národním cross-country šampionátu Jihoafrické republiky (SACCS) a v rámci své první dakarské účasti se bude snažit získat co nejvíce nových zkušeností.
Navigátor Brett absolvoval mimořádně náročný závod již dvakrát na motocyklu. V ročníku 2014 dojel jako druhý v kategorii tehdy označované Malle Moto (motocykloví závodníci bez podpory).
Tým čtyř vozů v neposlední řadě završují Shameer a Dennis, rovněž z Jihoafrické republiky. Shameer, vítěz několika místních šampionátů v JAR, se Rallye Dakar v minulosti účastnil, ale s týmem TOYOTA GAZOO Racing pojede vůbec poprvé. Navigátor Dennis se v minulosti závodu zúčastnil jako mechanik a je několikanásobným mistrem Jihoafrické republiky coby navigátor, nicméně jako navigátor pojede na Dakaru poprvé.
Tým bude soutěžit s nejnovějším provedením Toyoty Hilux, postavené a vyvinuté v sídle týmu nedaleko kultovního soutěžního okruhu Kyalami v jihoafrickém Johannesburgu. Současný vůz vychází ze, závody prověřené, Toyoty Hilux, uvedené v roce 2018; používá motor mezi nápravami, nezávislé zavěšení zadních kol a pohon obou náprav. Vůz v průběhu let doznal mnoha významných vylepšení a jeho výsledky na Rallye Dakar jsou nezpochybnitelným důkazem spolehlivosti a odolnosti, která je s modelem Hilux spojována. Při prvním nasazení v roce 2018 s tímto vozem tým vybojoval druhé a třetí místo, na nějž navázalo celkové vítězství v roce 2019 a druhé místo v ročníku 2020.
Vůz prodělal zásadní vývoj i díky zapojení týmu do místních soutěží v rámci seriálu SACCS. Glyn Hall, šéf dakarského týmu TOYOTA GAZOO Racing, tak mohl vůz průběžně zdokonalovat a současně získávat od Giniela a Henka cennou zpětnou vazbu za soutěžních podmínek. Celkové uspořádání a geometrie vozu pro ročník 2021 zůstává nezměněna, ale díky několika vylepšením systému zavěšení kol a atmosférického motoru V8 je nejnovější provedení Toyoty Hilux stejně konkurenceschopné a spolehlivé jako v minulosti.
Jednou z výraznějších změn Toyoty Hilux pro rok 2021 je design exteriéru, jenž odráží nejnovější sériové provedení Toyoty Hilux. Nový Hilux 2020 kombinuje nový markantní design přední partie, novou výkonnější pohonnou jednotku 2,8 litru a vylepšené schopnosti na silnici i v terénu s vyšší mírou pohodlí, modernizovanou výbavou a rozšířením modelové řady. Kompletní přepracování Toyoty Hilux 2020 se dotklo čelní partie se smělou a suverénní trojrozměrnou maskou chladiče a provedením předního nárazníku, což se ostatně odráží v nepřehlédnutelném vzhledu tohoto pick-upu na silnicích, kde zaujme robustním postojem s důrazem na odolný naturel i chuť poprat se s jakýmkoli terénem.
Nový vznětový motor 2755 cm³ DOHC 16v splňuje požadavky emisní normy Euro 6d a disponuje nejvyšším výkonem 150 kW/ 204 koní při 3400 ot/min; v kombinaci s automatickou převodovkou nabízí točivý moment 500 Nm v pásmu od 1600 do 2800 ot/min. Nejvyšší točivý moment v případě manuální převodovky činí 420 Nm od 1400 do 3400 ot/min.
I tak bezkonkurenční terénní schopnosti Toyoty Hilux 4×4 byly ještě vylepšeny doplněním nové elektronické funkce (aktivovatelné v režimu 2WD), která simuluje činnost mechanického samosvorného diferenciálu ve prospěch záběrových schopností na kluzkých površích v režimu s pohonem dvou kol (týká se pouze provedení 4WD); dále snížením volnoběžných otáček motoru z 850 na 680 ot/min a odladěním odezvy akcelerátoru ve prospěch lepší kontroly řidiče, modernizovaným stabilizačním systémem VSC, specifickým mapováním systému variabilní regulace průtoku (VFC) pro odpovídající tuhost řízení a novou funkcí zobrazování úhlu natočení kol.
Chuť Toyoty Hilux poprat se s jakýmkoli terénem dokládá i v dané třídě nejlepší minimální provozní světlá výška 310 mm (u provedení Double Cab), mimořádně důležité parametry nájezdových úhlů vpředu a vzadu (29, resp. 26 stupňů) a brodivost 700 mm.
Peugeot Landtrek je zcela nový pick-up. Do Evropy se ale nedostane
Ročník 2021 dakarské rallye se opět uskuteční v Saudské Arábii, kde budou posádky 3. ledna startovat z města Džidda. Trasa ročníku 2021 povede přibližně stejným terénem jako v roce 2020, ovšem pořadatelé přislíbili i zbrusu nové úseky, aby byl závod co nejzajímavější. Tradiční volný den je naplánován na 9. ledna ve městě Ha’il, načež se trasa stočí zpět směrem k Džiddě, kde bude závod 15. ledna ukončen. Trasa ročníku 2021 by měla zahrnovat dvě etapy v podobě okruhu se startem a cílem ve stejném místě, jakožto i tradiční maratonskou etapu, kterou soutěžící musejí dokončit bez návratu do servisního tábora.
Ročník 2021 přináší i nový digitální itinerář s tím, že trasa bude poskytnuta vždy až těsně před zahájením příslušné etapy. Tento režim byl zkušebně uplatněn ve vybraných etapách Rallye Dakar 2020, ale nově bude již standardem. Nový formát přináší nejen vyšší míru nepředvídatelnosti, ale též usnadňuje administraci a kontrolu celého procesu ze strany pořadatelů závodu.
Glyn Hall, šéf týmu: „Na ročník 2021 dakarské rallye se již moc těšíme, zejména vzhledem k okolnostem pandemie onemocnění COVID-19, která během letošního roku ovlivnila velkou část motoristického sportu. Současný stav je takový, že závod by měl začínat hned v prvních dnech roku; máme ohromnou radost z toho, že do závodu nasadíme čtyři vozy Toyota Hilux, které s hrdostí sestavujeme a vyvíjíme v Jihoafrické republice.“
Nasser Al-Attiyah: „Mám ohromnou radost z návratu na Dakar, navíc opět s Toyotou Hilux. S tímto vozem jsme v roce 2019 zvítězili a v roce 2020 dojeli jako druzí. Nyní nastal čas vrátit se do Saudské Arábie a opět usilovat o vítězství.“
Giniel de Villiers: „Dakar je tradičně náročným závodem, přičemž loňský rok potvrdil, že Saudská Arábie se co do náročnosti Dakaru plně vyrovná. Těšíme se, až v lednu do závodu opět naskočíme, a jsme tak připraveni na další náročnou výzvu na dunách a cestách Saudské Arábie. Z Hiluxu jsem nikdy neměl tak dobrý pocit jako nyní, a tak jsem si jist, že máme pro nadcházející závod ten správný vůz.“
Henk Lategan: „O účasti na Dakaru jsem vždy snil. I přes dvě vítězství v šampionátu Jihoafrické republiky je nejnáročnější závod světa ohromně náročnou výzvou. Jsem rád, že se mnou jede Brett, který Dakar již dvakrát absolvoval. Díky účasti v seriálu Cross Country Rally v Jihoafrické republice si s Hiluxem velmi dobře rozumím, což také hodně pomáhá.“
Shameer Variawa: „Mé předchozí zkušenosti na Dakaru ve mně nabudily touhu poznat tento závod ještě lépe. Nyní se jako člen továrního týmu těším, až opět vyrazíme na trať, kde se toho chci naučit co nejvíce. Krom toho chci dosáhnout i dobrých výsledků a hned od počátku se pokusím správně vyvážit rychlost se strategií.“