Pořadatelé Rally Dakar nepřeháněli. Pátá etapa ročníku 2021 byla tak náročná, jak slibovali. Své si na trati užila i posádka Aleše Lopraise s Pragou. Počáteční frustrace povzbudila její členy k ještě většímu nasazení a intenzivní snaha přinesla v cíli kýžené ovoce.
Již při oficiálním představení trati Dakaru 2021 organizátoři varovali, že etapa z Rijádu do Kajsumy bude drsná. Kvůli složité navigaci, kamenitému terénu i velké porci dun. Na poslední položku z tohoto seznamu se Aleš Loprais upřímně těšil, na vše ostatní se společně s navigátorem Khalidem Alkendim, palubním mechanikem Petrem Pokorou a ostatními členy Instaforex Loprais Praga Teamu pečlivě připravovali a koncentrovali.
Dakar však neustále překvapuje. Někdy svou krásou, ale častěji nejrůznějšími záludnostmi a komplikacemi. Tentokrát celá řada posádek – napříč všemi kategoriemi a včetně největších favoritů – uvízla hned na začátku rychlostní zkoušky (456 km) v pasti navigačních chytáků. Výjimkou nebyla ani Lopraisova posádka, která kvůli bloudění už po první desetině speciálky ztrácela přes dvacet minut a byla průběžně až patnáctá.
„Cítili jsme určitou frustraci, ale zároveň nás to asi hnalo dopředu. Když odečteme jednadvacet minut, o které jsme přišli chybou při navigaci, je to skvělý čas,“ upozorňuje palubní mechanik Petr Pokora.
A má pravdu. Od té chvíle Praga V4S DKR se startovním číslem 504 skutečně letěla. Kamením i pískem. Její tempo bylo naprosto srovnatelné s vozy bojujícími o etapové vítězství. A v závěrečné dunové pasáži dokonce ještě podstatně vyšší. Jen na posledních 130 kilometrech totiž Loprais dokázal z náskoku leadera smazat celých šest minut a ve výsledcích etapy se prodral až na páté místo.
„Osobně jsem se vybičoval k extrémnímu výkonu a kluci v kabině taky. Semkli jsme se a jeli, co to šlo. Na mnoha waypointech jsme měli nejrychlejší čas a stáhli jsme maximum možného. Z jednadvaceti minut v úvodu bylo v cíli necelých jedenáct. Navíc posun v boji o bednu. Co víc si přát? Ještě nejsme ani v polovině soutěže. Pokračujeme stejně i dál a naší Lady děkuju za to, jak skvěle šlapala,“ chválí Aleš Loprais svou posádku i soutěžní kamion.
V průběžné klasifikaci si Loprais, Alkendi a Pokora polepšili o jednu příčku a jsou čtvrtí. Svůj odstup od medailových pozic navíc snížili na méně než polovinu. Zatímco ještě ráno je od třetího místa dělilo necelých 25 minut, večer vjížděli do dalšího bivaku už pouze s jedenáctiminutovým mankem.
Druhý vůz Instaforex Loprais Praga Teamu pátou etapu nedokončil. Tatra Jamal – Queen 69 posádky Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross musela odstoupit kvůli poruše převodovky. Po opravě by se měla do závodu vrátit v rámci tzv. Dakar Experience.
„Etapu jsme rozjeli pěkně, na prvních mezičasech jsme se pohybovali v první desítce, ale bohužel se projevily problémy, které začaly už v první etapě, kdy jsme jeli bez spojky,“ vysvětluje Jan Tománek. „V převodovce nám zbyla jen dolní řada a ta to nedala. Dnes nám tam zůstala jedna rychlost, na kterou jsme dojeli zbývajících 340 kilometrů do bivaku. Samozřejmě mimo trať, protože s tím se přes duny opravdu jet nedalo.“
První polovinu Dakaru 2021 uzavře v pátek 8. ledna šestá etapa do Háilu, kde týmy v sobotu stráví den odpočinku. Ještě předtím však musí posádky zdolat další rychlostní zkoušku, jejíž trať byla zkrácena na 347 kilometrů. Na nich si závodníci znovu užijí písku i dun a opět by mělo velmi záležet také na umění navigátorů.