Oba piloti týmu Tatra Buggyra Racing dorazili zdárně do cíle letošního jubilejního 40. ročníku rally Dakar. Martin Kolomý se musel kromě soupeřů prát i s nepřízní osudu, i přes to ale svou Tatru dovezl až do argentinské Córdoby. Martin Šoltys dokázal při své premiérové dakarské účasti dojet do cíle na dvanácté pozici. Tým Buggyra zaznamenal také malé vítězství, když motor Gyrtech ve voze Maz dojel na celkové druhé příčce!

„Tak čtyřicátý ročník je za námi, uteklo to rychle. V podstatě, pro nás to byla již pátá účast na rally Dakar. Upřímně, jeli jsme sem s mnohem větším očekáváním. Jedenácté a dvanácté místo nebyl úplně ten hlavní cíl, ale když se na to podívám zpětně, tak Martin Šoltys předvedl absolutně skvělý výkon. Opravdu překvapil nejen sebe, ale všechny kolem, protože když jsme viděli ty etapy, které pro nás pořadatelé připravili, ať už to bylo dunový pole nebo extrémní úseky v Argentině, tak málo kdo z nás věřil, že to Pepík Kalina s dvěma nováčkama zvládnou. Nicméně Pepa je provedl celým Dakarem. Skončili na dvanáctém místě a myslím si, že z tohoto pohledu je to obrovský úspěch. Na druhou stranu, já osobně jsem trochu smutný za Martina, protože je to obrovský bojovník. Měl sice problémy ve třetí etapě, ale do konce Dakaru tu ztrátu pomalinku stahoval. Už se zdálo, že by mohl zasáhnout i do první pětky a najednou v poslední etapě, která měla být jen jako dojížděcí, tak neodstartoval a kvůli poruše kardanu nabral další ztrátu. Je z toho nakonec jedenácté místo. Mě to trochu mrzí za něj, ale potom extrému co tady panoval, jak ten závod byl náročnej, tak máme obě dvě auta v cíli. Spousta favoritů takové štěstí neměla, takže z toho máme radost a motivaci do dalšího závodu. Víme, co zlepšovat a jedeme dál,“ hodnotil počínání roudnického týmu na letošní rally Dakar manažer Jan Kalivoda.

Martin Kolomý se po ztrátě ze 3. etapy dlouho rval dopředu, a když už se zdálo, že by časové manko dohnal, srazil ho na kolena v poslední etapě kardan. Do cíle závěrečné speciály, která bývá vždy plná zástupci médií a fanoušky, přijel za deště do naprosto prázdné zóny jako úplně poslední závodník. Byl to smutný pohled na bojovníka, který se celý závod rval s jakoukoliv nepřízní, hlavně aby svou Tatru dotáhl vždy do cíle. „Po těch všech pekelných etapách byla ta poslední ještě větší peklo, protože na začátku nám únavou praskl kardanový kříž, který zřejmě nezvládl včerejší rozbíječky. Podařilo se nám to ale opravit a druhý peklo začalo, když jsme odstartovali. Zjistili jsme, že na trati už jsou všude domorodci a že trať je normálně otevřená pro veřejnost. Ještě do toho začalo pršet. Měli jsme tam docela prekérku, protože jsme měli na přejezd jen čtyři hodiny a vůbec jsme nevěděli, jak stíháme, musel jsem topit co to šlo. Ale jsme v cíli, stihli jsme to a nevyřadili nás, takže dobrý,“ říkal Kolomý k poslední etapě.

„Pořadatelům se letošní Dakar povedl připravit parádně. Bylo to peklo na zemi, pro lidi, pro techniku. My ale máme obě Tatry v cíli, sice jsou na půl rozpadlý, ale dávali jsme to každý den nějak dohromady. Chvíli se nám dařilo, pak zase ne. Byl to opravdu těžkej Dakar. Asi se nám chtěli pomstít, když jsme „frflali“, že je to moc lehký. Říkám narovinu, jsem rád, že jsem v cíli a bez zdravotní újmy,“ chválil Kolomý organizátory. V průběžném hodnocení tak bruntálský rodák skončil jen těsně za nejlepší desítkou na jedenácté pozici.

Druhý pilot týmu Tatra Buggyra Racing Martin Šoltys dojel do cíle při své premiérové účasti zdárně na dvanácté příčce. „Myslím si, že jsem to zvládl docela dobře. Neměli jsme žádný velký problém, nějakou krizovku, že bysme měli vyletět nebo někam spadnout. V paměti mi utkví asi celý Dakar, ale nejvíc určitě ty písečné duny. Ty byly pro mě to nejvíc, co jsem kdy viděl a zažil, protože to bylo hrozně těžký. Jsem nadšený, že jsme v cíli. Když jsem viděl jak postupně vypadávaly ty hvězdy, ke kterým já několik let vzhlížel, tak jsem si říkal: To je zázrak, že ještě pořád jedeme. Jsem opravdu moc spokojený,“ hodnotil svůj první dakarský ročník Martin Šoltys.

Svůj 26. Dakar má úspěšně za sebou legendární navigátor Josef Kalina. „Obecně vzato, já nemám žádné důvody ke stížnostem. Splnil jsem dva hlavní úkoly. Dotáhnout to s touto posádkou do konce, což byl ten nejhlavnější cíl. Ten druhý úkol byl spíše osobní a to, abych to vydržel a abych jím to svým věkem nepokazil. To se mi také podařilo. Takže se cítím úplně skvěle,“ řekl Josef Kalina v cíli poslední, čtrnácté etapy.

Tým Buggyra zaznamenal na letošním ročníku také malé vítězství, když motor Gyrtech ve speciálu Maz dokázal skončit celkově druhý. Postaral se o to bělorus Viazovich. „Je to opravdu příjemné sledovat, že se náš motor pohybuje opravdu v té naprosté špičce a je to jen další důkaz, že jdeme správným směrem,“ komentoval tento úspěch ředitel vývoje Robin Dolejš.

Výsledky 14. etapy:

1. Van Genugten IVECO 1:39:47
2. Macík LIAZ +00:11
3. Sotnikov KAMAZ +03:35
4. Nikolaev KAMAZ +04:17
5. Huzink IVECO +04:55
14. ŠOLTYS TATRA +17:02
19. KOLOMÝ TATRA +4:23:45

Konečné hodnocení

1. Nikolaev KAMAZ 54:57:37
2. Viazovich MAZ +3:57:17
3. Mardeev KAMAZ +5:22:34
4. Ardavichus IVECO +6:38:22
5. Macík LIAZ +7:58:45
11. KOLOMÝ TATRA +13:20:46
12. ŠOLTYS TATRA +21:57:39