Po 8793 kilometrech dun, horských průsmyků, kamenitých tratí a nebezpečí všeho druhu na území Peru, Bolívie a Argentiny získala posádka Carlos Sainz/Lucas Cruz pro PEUGEOT 3008DKR Maxi ve 40. Rallye Dakar velkolepé vítězství. Tento třetí po sobě následující triumf Teamu PEUGEOT Total v nejnáročnější soutěži na světě odráží obchodní úspěch vozu PEUGEOT 3008 SUV, jenž byl zvolen „Autem roku 2017“.
Výkon a spolehlivost
Trasa 40. ročníku Dakaru se ukázala být obzvláště náročná po mechanické stránce. V průběhu této náročné zkoušky vytrvalosti na téměř 9000 kilometrech PEUGEOT 3008DKR Maxi nejenom vyhrál sedm ze třinácti etap, ale prokázal rovněž pozoruhodnou spolehlivost. Jedinými problémy, které vůz postihly, byly menší potíže s řazením, avšak důvodem pro odstoupení vozu PEUGEOT 3008 DKR Maxi č. 306 nebyly technické problémy. Nové pneumatiky BF Goodrich se ukázaly být mimořádně odolné v náročném jihoamerickém terénu, zatímco maziva TOTAL zajistila optimální výkonnost motoru nehledě na nadmořskou výšku a extrémní podmínky.
Odveta „El matadora“
Carlos Sainz a Lucas Cruz neměli v minulých třech Dakarech štěstí, ale vrátili se zpět s maximálním elánem. Dvojice Španělů od samého startu soutěže podávala mistrovský výkon a za volantem PEUGEOTu 3008DKR Maxi č. 303 předvedla jak výkonnost, tak konzistentnost. Vyhráli měřené úseky č. 6 a 7 , aby po maratonské etapě převzali vedení, o které již nepřišli. Vítězové Dakaru 2010 znovu vystoupili na vrchol stupňů vítězů, když do Córdoby dojeli s náskokem 43 min 40 s před svými soupeři. Toto vítězství podtrhuje jejich nesmírný vklad do projektu divize Peugeot Sport zaměřeného na vytrvalostní rallye, do něhož vložili veškeré své znalosti a talent při nastavení vozů DKR.
„Mr. Dakar“ v nesnázích
Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret, kteří Rallye Dakar pro PEUGEOT vyhráli v letech 2016 a 2017, zažili soutěž plnou akcí spolu se dvěma nešťastnými zádrhely. V 7. měřeném úseku musela posádka vozu č. 300 prudce uhnout, aby zabránila střetu se čtyřkolkou, která zastavila uprostřed cesty. Následkem toho se u vozu Peugeot 3008DKR Maxi poškodilo levé zadní zavěšení o skrytý
kámen. Poté mistři Dakaru na začátku 13. etapy narazili do stromu, o který si poškodili posilové řízení. V obou případech jim týmoví kolegové Cyril Despres/David Castera pomohli vůz opravit, aby mohli pokračovat. Tyto nešťastné události znamenaly, že přišli nejprve o první a poté o druhé místo v celkovém pořadí. Dojeli nicméně na čtvrtém místě a prokázali, že jsou nejrychlejší posádkou z celé sestavy Teamu PEUGEOT Total, když dosáhli tři etapová vítězství.
Despres/Castera, rychle a odpovědně
První posádkou Teamu PEUGEOT Total, která vyhrála etapu na Dakaru 2018, byli Cyril Despres a David Castera, kteří se na konci 2. etapy ujali vedení a dokazovali, že učinili další krok vpřed po stránce výkonnosti. Bohužel ambice dvou bývalých motocyklistů zastavil kámen vystupující z cesty na 180. km ve 4. měřeném úseku. Ten zničil pravé zadní zavěšení vozu, což tuto dvojici zastavilo v jejich rozletu. S pomocí servisního kamionu Teamu PEUGEOT Total se vrátili na trať soutěže, takže posádka vozu PEUGEOT 3008DKR Maxi se startovním číslem 308 mohla pokračovat, jenže s velkou ztrátou. Od té chvíle předváděli úžasného týmového ducha, když se věnovali tomu, aby pomáhali svým týmovým kolegům, přičemž dosáhli několika působivých časů v etapách, když k tomu nastala příležitost (například v 8. a 11. měřeném úseku). V důsledku své penalizace ve výši 29 hodin byli Cyril Despres a David Castera klasifikováni s velkou ztrátou na pozici, která neodpovídá jejich skutečné výkonnosti.
Loeb zastaven na své cestě
Po dosažení druhého místa v loňském Dakaru, se ztrátou pouze 5 minut za vítězi, zahájili Sébastien Loeb/Daniel Elena letošní ročník s jasným cílem vyhrát. Měli skvělý vstup do soutěže navzdory tomu, že se itinerář průjezdu přes Peru skládal hlavně z dun a jízdy mimo silnice, což nebylo jejich silnou stránkou. Pak v působivém stylu vyhráli 4. měřený úsek v rámci jedné z nejtěžších etap moderního Dakaru v Jižní Americe. Bohužel, zatímco pokračovali na druhém místě v celkové klasifikaci, byli nuceni odstoupit v 5. měřeném úseku mezi San Juanem de Marcona a Arequipou v Peru. Jejich PEUGEOT 3008DKR Maxi spadl do měkké a písčité díry při vyhýbání se jinému konkurentovi, který zde uvízl. Dopad zlomil Danielu Elenovi kostrč, což mu znemožnilo pokračovat.
Nejnovější kapitola v kronice úspěchů
Letošní vítězství Teamu PEUGEOT Total završilo už tak působivý seznam úspěchů značky PEUGEOT na Dakaru, protože jde o sedmé vítězství z osmi startů! Zde je stručná připomínka všeho, co PEUGEOT na Dakaru dosáhl:
- 1987: Vítězství pro posádku Vatanen/Giroux (205 T16 Grand Raid)
- 1988: Vítězství pro posádku Kankkunen/Piironen (205 T16 Grand Raid)
- 1989: První a druhé místo pro posádky Vatanen/Berglund a Ickx/Tarin (oba 405 T16 Grand Raid)
- 1990: První, druhé a třetí místo pro posádky Vatanen/Berglund (405 T16 Grand Raid), Waldegard/Fenouil (405 T16 Grand Raid) a Ambrosino/Baumgartner (205 T16 Grand Raid)
- 2016: Vítězství pro posádku Peterhansel/Cottret (2008DKR)
- 2017: První, druhé a třetí místo pro posádky Peterhansel/Cottret, Loeb/Elena and Despres/Castera (všichni 3008DKR)
- 2018: Vítězství pro posádku Sainz/Cruz (3008DKR Maxi)
Co řikají?
Bruno Famin, ředitel PEUGEOT sport: „Peugeot završil svůj dakarský program tím nejlepším možným způsobem díky fantastickému vítězství Carlose Sainze/Lucase Cruze a vozu PEUGEOT 3008DKR Maxi v Rallye Dakar, která se zapíše do historie. Dosáhnout tří vítězství v řadě v tak obtížném podniku je výjimečný úspěch, za který vděčíme stejnou měrou naší velmi vysoké technické úrovni i nezdolnému týmovému duchu. Vítězství Carlose a Lucase nás obzvláště těší, neboť jeli naprosto úžasnou soutěž a překonali všechny překážky. Carlos do našeho dakarského projektu od počátku vložil tak mnoho, že je fantastické, že může být takto odměněn. V cíli nejtěžší soutěže celého desetiletí jsou tři z našich čtyř vozů a PEUGEOT 3008DKR Maxi prokázal svou technickou převahu bez jakýchkoli selhání. Je to velké zadostiučinění pro celý tým a obrovský zdroj hrdosti pro PEUGEOT.“
Carlos Sainz (PEUGEOT 3008DKR Maxi č. 303), 9. ve 14. etapě/1. v celkovém pořadí: „Pro mne to byla nesmírně obtížná soutěž. Je to nejspíš nejtěžší Dakar, jakého jsem se zúčastnil, a to včetně těch, co se jely v Africe. Organizátoři nám připravili skutečně náročnou trasu s tolika neskutečně obtížnými etapami. Dokonce i dvě etapy těsně před koncem byly neuvěřitelné a Peru bylo rovněž velmi náročné. Je samozřejmé, že s Lucasem cítíme velké uspokojení, že jsme tak těžkou soutěž vyhráli. A to samé platí pro celý tým Peugeotu, který v rámci celého programu odváděl fantastickou práci. PEUGEOT 3008DKR Maxi je pravděpodobně nejlepším autem, jaké jsem kdy v maratónských soutěžích řídil. Děkuji všem, kteří nás v tomto projektu podporovali, a velké poděkování patří divizi PEUGEOT Sport.“
Stéphane Peterhansel (PEUGEOT 3008DKR Maxi č. 300), 2. ve 14. etapě/4. v celkovém pořadí: „Celkově to pro nás byl velmi dobrý týden. Duny v Peru byly skutečně naším hlavním trumfem. Potom se to poněkud zvrtlo. V Bolívii jsme ztratili 1 h 45 min po nárazu do kamene, který jsem neviděl. Bylo natolik nemožné jej spatřit, že mě to až tak nerozhodilo. Mnohem více mě mrzí to, co se stalo v pátek: v den, kdy jsme hromadili malé chyby. Myslím, že tento Dakar byl mimořádně tvrdý: nepochybně nejobtížnější, jaký jsem v Jižní Americe zažil. Takový je ale duch celé akce, i když tentokrát byl možná až příliš náročný, pokud vezmete v úvahu amatérské jezdce. Skutečnou satisfakcí je pro nás vítězství Carlose a týmu PEUGEOT. Je to vynikající odměna pro Carlose, který zde v minulých třech letech neměl štěstí.“
Cyril Despres (PEUGEOT 3008DKR Maxi č. 308), 13. ve 14. etapě/31. v celkovém pořadí: „Tento Dakar pro nás začal dobře, neboť jsme vyhráli druhou etapu. Avšak problém, který jsme měli ve čtvrté etapě, naprosto zvrátil celou naší soutěž. Od tohoto okamžiku jsme pouze pomáhali našim týmovým kolegům, a tak nebylo snadné předvést to, co bychom mohli dokázat. Nejdůležitější však bylo nedopustit se chyb a být tak k dispozici pro případ, kdy by Carlos nebo Stéphane měli problémy. Je samozřejmé, že pro mě a Davida to byla soutěž plná zklamání, ale na druhou stranu jsme teprve zahájili naší kariéru v automobilech. Při letošním Dakaru jsme posbírali spoustu zkušeností, a to je mimořádně pozitivní. Chtěl bych poděkovat celému týmu PEUGEOT Sport, jenž pracoval tak tvrdě a umožnil nám od roku 2015, kdy jsme začali, se stále zlepšovat v dokonalých podmínkách.“
PROVIZORNÍ CELKOVÁ KLASIFIKACE PO 14. ETAPĚ
1. Carlos Sainz (ESP)/Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, 49 h 16 min 18 s
2. Nasser Al Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, + 43 min 40 s
3. Giniel de Villiers (ZAF)/Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, + 1 h 16 min 4 1s
4. Stéphane Peterhansel (FRA)/J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, + 1 h 25 min 29 s
5. Jakub Przygonski (POL)/Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, + 2 h 45 min 24 s
6. Khalid Al Qassimi (ARE)/Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR, + 4 h 20 min 58 s
7. Martin Prokop (CZE)/Jan Tománek (CZE), Ford 4WD, + 7 h 20 min 49 s
8. Peter Van Merksteijn (NED)/Maciej Marton (POL), Toyota 4WD, +7 h 41 min 28 s
9. Sebastian Halpern (ARG)/Edu Palenta (ARG), Toyota 4WD, +9 h 08 min 10 s
10. Lucio Alvarez (ARG)/Robert Howie (ZAF), Toyota 4WD, +9 h 18 min 46 s
31. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, + 45 h 19 min 10 s
KLÍČOVÁ DATA PRO DAKAR 2018
Navštívené země:
Peru, Bolívie a Argentina
Absolvovaná vzdálenost: 8793 km, z čehož bylo 4047 km měřených úseků rozdělených do 14 částí a 13 etap.
Etapová vítězství:
7 pro PEUGEOT 3008DKR Maxi z celkem 13 odjetých.
- 3 pro posádku Peterhansel/Cottret (SS5, SS8 a SS10)
- 2 pro posádku Sainz/Cruz (SS6 a SS7)
- 1 pro posádku Despres/Castera (SS2)
- 1 pro posádku Loeb/Elena (SS4)
Umístění na prvních dvou a prvních třech místech:
4 x 1. a 2. místo (SS2, SS4, SS6 a SS8) včetně dvou umístění na 1. – 2. – 3. místě (SS2 a SS4)
Vedení v soutěži:
Despres/Castera (SS2), Peterhansel/Cottret (SS3 až SS6) a Sainz/Cruz (SS7 až SS14).
Jak rychle jezdili?
Největší rychlost: 195,9 km/h (Despres/Castera SS3)
Největší průměrná rychlost: 108 km/h (Sainz/Cruz SS6)
Největší teplota okolí: 35 °C (SS13)
Nejnižší teplota okolí: 6 °C (SS6)
Nejvyšší nadmořská výška: 4786 m n. m. (SS8, Uyuni-Tupiza)
NOVÝ SMĚR K ELEKTRIFIKACI
Tohoto vítězství PEUGEOT dosáhl při své poslední účasti v Dakaru. PEUGEOT Sport se nyní soustředí na mistrovství světa FIA v rallycrossu WorldRX (FIA World Rallycross Championship). Jeho sezona odstartuje 14. – 15. dubna v Barceloně se Sébastienem Loebem za volantem jednoho z vozů PEUGEOT 208 WRX. Souběžně s tím se PEUGEOT Sport bude připravovat rovněž na nadcházející elektrický šampionát v rallycrossu, který začne od roku 2020. Do toho vstoupí s nástupcem současného vozu PEUGEOT 208, který bude mít plně elektricky poháněnou verzi.