Rallye Dakar 2014: Nelítostný souboj Kolomého s Valtrem

Autor: Pavel Srp - 18. 1. 2014


Kolomý nebo Valtr? Tatra nebo Liaz? Včerejší předposlední den se na věhlasné Rallye Dakar nesl také ve zmíněném nelítostném souboji. Zatímco De Rooy bojoval při 12. etapě s Karginovem a Kamazy o post lídra celkového pořadí, Kolomý soutěžil s Valtrem o post nejlepší české „jedničky“.

Kdo z těch dvou bude rychlejší? Na oficiální průběh soutěže nemělo tohle české klání samozřejmě žádný dopad. Vždyť oba piloti byli nuceni ze závodu předčasně odstoupit. I přesto dokázali svým nápadem pozornost diváků strhnout na svoji stranu a zpestřit celý program. Privátní závod odstartoval na asfaltové komunikaci, pokračoval prašnými cestami a finišoval na pobřeží Pacifiku. To vše po odjezdu z bivaku u El Salvadoru za startem skutečné rychlostní zkoušky.

V netradičním závodě se do čela hned dostal Jarda Valtr se svojí Liazkou, ale Martin Kolomý mu nic nedaroval, když byl přilepený na jeho zadním nárazníku. Jeho pokusy o předjetí byly tradičně velmi na hraně. „Jarda se zpočátku usadil na čele a nedával mi žádnou šanci na předjetí. Pokoušel jsem se o to, kde se dalo, ale nakonec jsem raději počkal až na nezpevněný povrch,” komentoval začátek závodu Martin Kolomý, který znovu, a tentokrát úspěšně, zaútočil hned po přejezdu z asfaltové části na nezpevněnou komunikaci. Role jezdců se vyměnily.

Tentokrát se Valtr v prachu snažil udržet na Kolomého zadní nápravě. „Martin při nájezdu mimo silnici využil momentu překvapení a dostal se přede mne. Znám ho, musel jsem se na něj nalepit, jinak by mě utrhnul. Myslím, že jsme jízdou v prachu ukazovali, že výkony našich aut jsou na špičkové úrovni,” popisoval další fázi závodu Jarda Valtr.

Na pobřeží Pacifiku si pak oba piloti své stroje vyměnili. „Oba kamiony pohání naše motory Gyrtech, takže jejich výkony jsou srovnatelné. Každý motor ale musel respektovat technické odlišnosti a jsou tedy v autech přimontovány odlišně,“ podotkl technický ředitel Buggyry Robin Dolejš.

Kamiony od sebe odlišuje systém zavěšení náprav. Zatímco Liaz jede s tuhou, Tatra má „kejvačku“. „Rád si vyzkouším jakýkoli závodní truck. Tatra je špičkový stroj a vnímám hlavně rozdílnost práce a funkce náprav. Bylo to příjemné svezení,“ chválil speciál Tatra 815 Buggyra Jarda Valtr, když po jízdě „klábosil“ s Kolomým. „Liaz znám, takže mě v něm nic nepřekvapilo. S tím novým motorem Gyrtech se z něj stalo konkurenceschopné auto,“ rýpnul si „Kolomajz„.

Říkáte si, jak je vůbec možné, že oba piloti mezi sebou závodí, když kvůli technickým potížím museli z Dakaru odstoupit? V celku prostě – jízda probíhala při závratné maximální rychlosti pouhých 60 km/h! Jak nakonec závod, který přilákal pozornost mnoha místních, dopadl? Tím, že se oběma jezdcům prach od kol mohl alespoň valit, tak byli vlastně vítězi i poraženými oba dva. „No jo, trochu jsme si zablbnuli pro pobavení fanoušků. Chlapská soutěživost a dětská radost z jakéhokoli měření sil je v nás obou, ale je škoda, že jsme nemohli pokračovat do konce v oficiální části a šlapat tomu pořádně na krk. Musíme si počkat napřesrok,“ těší se už teď na nový ročník Rallye Dakar pilot Martin Kolomý.

V oficiální předposlední etapě i De Rooy ukázal, že boj o celkové prvenství jen tak nevzdá. Po třech stech padesáti měřených kilometrech na trati z El Salvadoru do La Sereny byl nejrychlejším pilotem, letos podruhé. Vedoucí Karginov zaostal o pouhou půl minutu, která jeho pozici neohrozila. Nejlepším českým zástupcem byl dvanáctý Artur Ardavičus s Tatrou a podporou motoru Gyrtech. Aleše Lopraise skoro na tři hodiny zastavila prasklá hadice kompresoru, takže se z celkové čtvrté pozice posunul na průběžnou šestou.

Závěrečná 13. etapa posádky zavede z La Sereny do cílového města Valparaíso. V součtu je na programu posledních 535 kilometrů, z nichž je pouze 157 měřených.

Výsledky – 12. etapa (350 km): 1. De Rooy (NED) Iveco 4:10:24, 2. Karginov (RUS) Kamaz +0:31, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +3:18, 4. Shibalova (RUS) Kamaz +10:39, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +11:30, 12. Ardavičus (KAZ) Tatra +46:37, 20. Vildman (CZE) Liaz +1:07:27, 21. Vrátný (CZE) Tatra +1:46:18, 34. Loprais (CZE) Tatra +2:53:15, 43. Tománek (CZE) Tatra +4:12:56.

Celkově: 1. Karginov (RUS) Kamaz 52:36:12, 2. De Rooy (NED) Iveco +7:25, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +1:38:38, 4. Sotnikov (RUS) Kamaz +3:21:18, 5. Shibalov (RUS) Kamaz +4:40:51, 6. Loprais (CZE) Tatra +5:10:40, 13. Vildman (CZE) Liaz +12:59:06, 14. Ardavičus (KAZ) Tatra +15:33:46, 17. Vrátný (CZE) Tatra +17:21:35, 18. Tománek (CZE) Tatra +17:53:24.

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru