Rallye Dakar 2014: Kolomý odkrývá vrakoviště Dakar

Autor: Pavel Srp - 16. 1. 2014


Ohlížet se kolem sebe a sledovat dění při věhlasné Rallye Dakar? Jako závodník by na to Martin Kolomý čas určitě neměl. Pilot stáje Tatra Buggyra Racing byl ale nucen letošní ročník kvůli technickým potížím předčasně opustit, a jelikož se ze soutěže do Česka vrátí až po jejím skončení, tak se mu nyní naskýtá zcela výjimečná možnost prohlédnout si zákulisí nejextrémnějšího dálkového závodu na světě zcela nerušeně a bez stresu přímo během etap. Na řadu tak mohou přijít i odlehčenější komentáře.

„Člověka ani nenapadne se během závodu procházet bivakem. Cokoli navíc, co uděláte, stojí strašně sil, takže se věnujete sami sobě a svému týmu. Že je letošní Dakar opravdu jedním z nejtěžších v historii svědčí i fakt, že s každým dnem, když procházím bivakem, tak vidím vždy více zdemolované techniky naložené na valnících. Bivak se vlastně víc a víc proměňuje ve vrakoviště,“ popsal své dojmy Martin Kolomý.

Když Dakar na svém začátku slavnostně odstartoval v argentinském Rosariu, sledovali ho miliony lidí, stejně jako třeba dojezd cyklistické Tour de France na Champs-Élysées. Právě se slavným závodem bývá pro množství diváků a svému zvuku Dakar srovnáván. Co je pro cyklisty „Tour“ je pro motoristy Dakar. Zatímco cyklisté mají své bicykly stále naleštěné, o technice posádek Dakaru to zcela neplatí. Písek a prach jsou všudypřítomné. Středeční 10. etapa navíc jezdce zavedla do zrádného velmi hebkého písku fesh fesh, který vypadá jako pevná zem, ale díky své jemnosti se chová jako měkké bláto. „Je to jako mouka, která se dostane úplně všude. Povrch techniky je s každou etapou drsnější, udržet prvotní lesk, je nereálné. Všichni postupně řeší spíš existenční problémy. Z Dakaru se stává boj o přežití,“ upozornil pilot Kolomý.

Nejen posádka, ale také členové týmu v průběhu závodu šetří síly, kde se dá. Někteří poznávají, co znamená několik dnů nespat, vyčerpanost je obrovská, lidská důstojnost jde tařka stranou. Hodit by se proto mohly třeba i rady technického ředitele Buggyry Robina Dolejše: „Zjistil jsem, že na přežití Dakaru vám stačí jen pár věcí v kapse u šortek. Nezbytný je kartáček na zuby. Pastu nepotřebujete, protože v bivaku se vždy najde někdo, kdo si ve stejnou dobu čistí zuby, takže pastu vám dá,“ začíná popisovat stav pravé kapsy na audionahrávce, kterou si fanoušci mohou poslechnout na týmovém webu, Robin Dolejš, když na závěr podotýká, že v levé kapse je třeba mít trenýrky na spaní. „Bez těch se to nedá, ty vám opravdu nikdo nepůjčí, a pokud ano, raději bych do toho nešel,“ vyjmenoval nejdůležitější pomůcky Dolejš.

Co se nyní jeví jako legrace, je během etap tvrdá realita. „Během závodu by to nikoho ani nenapadlo, ale je fakt, že teď už si z některých věcí srandu dělat můžeme. Vlastně nám ani nic jiného nezbývá. Fat Boy je na provizorní nápravě, se kterou se závodit sice nedá, ale přesto jsme na pobřeží udělali pár krkolomných fotek, vymysleli několik krávovin pro pobavení diváků nebo ho postavili vedle Komatsu, jednoho z největších nákladních aut na světě, u něhož vypadal jako hračka,“ řekl Kolomý s tím, že každá podobná spontánní akce vždy přiláká množství diváků, což potvrzuje popularitu, jakou si Kolomý během závodu vytvořil.

Dakar skončí až sobotní třináctou etapou. Středeční desátý díl z Iquique do Antofagasty ovládl, letos poprvé, český jezdec. Z vítězství se radoval Aleš Loprais, který se v průběžném pořadí posunul na čtvrtou pozici. Pilot Artur Ardavičus, kterého pohání motor Gyrtech, dojel čtrnáctý. Opět se snížilo celkové vedení Holanďana De Rooye. Druhý Rus Karginov na něj ztrácí slabých osm minut.

Výsledky – 10. etapa (631 km): 1. Loprais (CZE) Tatra 5:10:55, 2. Karginov (RUS) Kamaz +0:37, 3. De Rooy (NED) Iveco +6:10, 4. Nikolaev (RUS) Kamaz +13:57, 5. Viazovich (BLR) Maz +28:31, 13. Ardavičus (KAZ) Tatra +1:22:21, 15. Vildman (CZE) Liaz +1:26:52, 20. Tománek (CZE) Tatra +2:07:32, 29. Vrátný (CZE) Tatra +3:50:42.

Celkově: 1. De Rooy (NED) Iveco +41:54:50, 2. Karginov (RUS) Kamaz +7:55, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +1:29:28, 4. Loprais (CZE) Tatra +2:03:15, 5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:47:48, 15. Vildman (CZE) Liaz +9:49:36, 16. Tománek (CZE) Tatra +11:30:34, 19. Vrátný (CZE) Tatra +12:15:16, 21. Ardavičus (KAZ) Tatra +13:11:04.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru