Rallye Dakar 2014: Buggyra už chystá Dakar 2015

Autor: Pavel Srp - 15. 1. 2014


Letošní Rallye Dakar ještě neskončila, ale tým Tatra Buggyra Racing už na místě plánuje ročník nový. Z toho stávajícího si totiž odnáší nesčetné zkušenosti a poznatky, které se jinde nasimulovat nedají. Z dat pak bude vycházet i samotná kopřivnická automobilka Tatra. Nové informace z daných extrémních podmínek totiž mají cenu zlata, takže i když stáj předčasně odstoupila, s prázdnou se domů rozhodně nevrátí.

Opustit soutěž pro nás bylo hodně těžké, ale když jsme se s chladnou hlavou ohlédli, znovu jsme museli uznat, že to bylo správné rozhodnutí. Teď už se snažíme hledat jen pozitiva, protože Dakar je soutěž, která nemá obdoby. Detailně rozebíráme vše, co se nám přihodilo, diskutujeme a snažíme se nacházet nejlepší koncepci pro příští rok,“ dívá se opět na Dakar pozitivně pilot Martin Kolomý.

Jeho posádka letos do Dakaru vyjela poprvé se zcela novou Tatrou 815 Buggyra. Tím, jak se soutěž zrychluje přinesl s sebou závodní speciál velké množství inovativních až revolučních řešení. Vývoj probíhal v intenzivní spolupráci s automobilkou Tatra. Veškeré věcné poznatky pak továrna hodlá aplikovat do sériové výroby, takže získaná data z Dakaru pomohou vývoji standardních komponentů, jež budou mít dopad na civilní řidiče. „Instalace kotoučových brzd, která by se brzy měla objevit i v sérii, s sebou přináší řadu spojených problémů, které se nám postupně daří odhalovat. Měli jsme možnost pokračovat s bubnovými brzdami, ale i toto řešení s sebou přináší mnoho úskalí, neboť konstrukce nápravy s bubnovými brzdami je již překonaná a při dnešní rychlosti na Dakaru není schopná konkurovat špičce,“ porovnal systémy pilot Kolomý, když konkrétně uvedl, že nové kotoučové řešení se potýká s nedostatečným odvodem tepla, a tudíž bude třeba upravit design několika komponentů celé sestavy. „Teď chceme vše vyhodnotit, poučit se a velice pečlivě připravit pro příští rok. Jsem přesvědčen, že za rok zde budeme opět stát a usilovat o nejvyšší příčky! Vždyť i letos, kdy jsme zde s naším konceptem poprvé, jsme dokázali jet stejně rychle jako ti nejlepší a nebýt problémů s přední nápravou, troufám si říci, že bychom se určitě na špičce pohybovali až do konce závodu,” nehodlá se držet při zemi technický ředitel Buggyry Robin Dolejš.

Že ale rozhodnutí opustit Dakar bylo správné, si posádka ověřila už při sedmi set kilometrovém přesunu k úterní 9. etapě v Calamě. Týmy čekal přejezd hor. Při přejetí pasu 4175 m.n.m se těšily na sestup, ale následně vystoupaly až k pěti tisícům metrů nad mořem, kde se pohybovaly dalších šest hodin. „Byly to nádherné scenérie, ale vzduch tak řídký, že na některé přicházely mdloby. Jízdu jsme přizpůsobili FatBoyovi, který má nápravu pouze na dojetí, ale říkali jsme si, že tady, kdyby nás potkalo něco zlého, si nikdo neuměl představit cokoli opravovat a to raději nepřipomínám hluboké sráze,“ zamrazilo kopilota Davida Kiliána.

V rámci 9. etapy Dakar dosáhl svého nejsevernějšího bodu v Iquique, kde soutěžící poprvé spatřili oceán. V rámci měřené zkoušky si pak naplno užili maximum prachu, ale především Atacamské duny. V posledních třech kilometrech čekal další extrém – vozy spadly doslova o tisíc metrů nad mořem. Z vítězství se nakonec radoval, letos potřetí, Rus Karginov, který vyhrál stejně jako v předchozím dnu před lídrem De Rooyem. „Rusům se tentokrát dařilo. Třetího Nikolaeva od čtvrtého Sotnikova dělila pouhá vteřina! To je neskutečný rozdíl na takové trati,“ upozornil na tradiční sílu kamazů odstoupivší Martin Kolomý.

De Rooy o celkové vedení nepřichází, přestože druhý Karginov na Holanďana ztrácí už jen třináct minut.

Ze zbylých českých posádek byl znovu nejrychlejší Loprais. Po pátém místě v etapě mu stejná pozice patří i celkově. Vozům se srdcem Gyrtech v úterý patřila díky Ardavičusovi dvanáctá příčka a devatenáctý přijel Vrátný. V průběžném ranku jsou Vildman, Vrátný a Tománek za sebou seřazeni od patnáctého místa.

Výsledky – 9. etapa (422 km): 1. Karginov (RUS) Kamaz 4:58:09, 2. De Rooy (NED) Iveco +19:07, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +28:47, 4. Sotnikov (RUS) Kamaz +28:48, 5. Loprais (CZE) Tatra +40:05, 12. Ardavičus (KAZ) Tatra +1:18:53, 15. Tománek (CZE) Tatra +1:28:10, 19. Vrátný (CZE) Tatra +1:50:34, 20. Vildman (CZE) Liaz +1:50:56.

Celkově: 1. De Rooy (NED) Iveco +36:37:45, 2. Karginov (RUS) Kamaz +13:28, 3. Nikolaev (RUS) Kamaz +1:21:41, 4. Sotnikov (RUS) Kamaz +1:33:07, 5. Loprais (CZE) Tatra +2:09:25, 15. Vildman (CZE) Liaz +8:28:54, 16. Vrátný (CZE) Tatra +8:30:44, 17. Tománek (CZE) Tatra +9:29:12, 21. Ardavičus (KAZ) Tatra +11:54:53.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru