V předposlední etapě vedoucí z Termas Rio Hondo do Rosaria obsadil Martin Kolomý vynikající sedmé místo s minimální ztrátou na vítěze. Nejenže posádka Fat Boye opustila dvakrát trať, ale do velkých problémů se dostal také asistenční vůz TATRA Buggyra Racing. Dnes na účastníky Dakaru čeká posledních čtyři sta kilometrů.
Dnešní etapa opět ukázala trend novodobého Dakaru, který se spíše ubírá stylem šampionátu WRC, tedy velmi rychlé speciálky. Každým rokem se počet závodních kilometrů snižuje a rozdíly mezi závodníky jsou menší až minimální. To potvrdil i letošní ročník. Vyjma dunových etap jedou závodní speciály na hraně maximální rychlosti a rozdíly mezi závodníky v první desítce se pohybují v rozmezí minut a nikoliv hodin, jak tomu bývalo zvykem v minulosti.
Ve dvanácté etapě z celkových třinácti si Rusové už jen hlídají letošní dominanci a kontrolují soupeře. Zvítězil opět Holanďan Stacey, který má stále na dohled pátého Sotnikova. Martin Kolomý, podobně jako Rusové, podřizuje svůj výkon udržení sedmé příčky v celkovém pořadí, to ale neznamená, že závod jede na půl plynu. Není jednoduché udržet tempo s Holanďany, kteří nemají takřka co ztratit a jedou na hraně rizika. Martin etapou prolétl na sedmém místě s dvouminutovou ztrátou na prvního a udržel s přehledem i sedmé místo v celkovém pořadí. Situaci si před poslední etapou komplikuje Aleš Loprais, který dnes hodně ztratil a jeho čtvrtá pozice je v ohrožení.
„Zase strašně rychlá kamenitá etapa. To tempo je hodně extrémní. Stacey jede kolikrát až za limitem. Jedeme taky palbu, ale nemůžeme si dovolit jít na stejné riziko. Občas se to úplně nevyplatí jako třeba dnes, kdy jsme vylétli a prosvištěli lesíkem. Na druhou stranu auto pořád drží a jedeme dál,“ popsal včerejší průběh etapy Kolomý.
Dakar není jen o závodních speciálech, ale přináší extrémní zátěž i pro veškerou doprovodnou techniku. To se projevilo v průběhu včerejší etapy, kdy vypověděla službu doprovodná Tatra a komplikace potkaly i novinářskou Toyotu. Aby nebyl servis závodního FAT BOYe v ohrožení, proběhla jeho první fáze uprostřed polí 450 km před bivakem v Rosariu. Okamžitě poté pokračovala závodní Tatra 815 Buggyra směr bivak a část mechaniků pracuje na zprovoznění doprovodného speciálu. „Nejprve jsme museli kluky na devět set kilometrů dlouhém přejezdu najít a teď uvidíme, co s tím. Prioritu má ale samozřejmě závodní speciál. Ten se nám podařilo hned po dojezdu základně odservisovat a jdeme zprovoznit doprovodnou Tatru. Vypadá to na další probdělou noc,“ popsal nelehkou situaci technický ředitel Robin Dolejš.
„Každý takový problém má na Dakaru několikanásobně větší měřítko. Není to, jako když se vám doma porouchá auto a zajedete si do nejbližšího servisu. Jsme 500 km před bivakem uprostřed polí, a když to dnes nestihneme, bivak se zítra přesune o dalších 400 km dál do Buenos Aires,“ doplnil Dolejše manažer týmu Jan Kalivoda.
Do cíle sedmatřicátého ročníku rallye Dakar zbývá už jen opravdu kousek. U kamionů je to z celkového počtu 8 159 jen 393 kilometrů. Z toho čeká na posádky ještě měřený úsek o délce 174 kilometrů. Ten by už z pohledu konečného pořadí neměl být rozhodující, ovšem Dakar končí až slavnostním podiem v Buenos Aires. Již dnes tedy budeme znám vítěze a umístění TATRA Buggyra Racing týmu v nejtěžší dálkové soutěži světa.