Ta honba za omezenou rychlostí začíná být trochu směšná. Zatímco jedna evropská země maximální povolenou rychlost na dálnicích odmítla snížit, jiná ji chce po letech omezit. A jeden by si myslel, že by Evropská unie měla být ve svých názorech konzistentní. Ale případ Rakouska a Německa ukazuje, že asi ne.

Začneme Rakouskem. Tamní ministerstvo životního prostředí se rozhodlo, že je potřeba okamžitě něco udělat s emisemi v ovzduší. A už jistě všichni víme, že nejjednodušší je sáhnout do automobilové dopravy. A přesně to ministerstvo udělalo, když navrhlo, aby byla na rakouských dálnicích hromadně snížena maximální povolená rychlost ze současných 130 km/h na prý přijatelnějších 100 km/h. Prý se tak nejen zlepší ovzduší, ale navíc budou rakouské dálnice bezpečnější, protože rychlost prý zabíjí. No, já bych spíše řekla, že zabíjí spíše lidé a hlavně ti, kterým jsou nějaká nařízení úplně ukradená.

Proti tomuto nápadu se ale ostře vymezil rakouský ministr dopravy Norbert Hofer, který takový návrh prý nikdy nepodpoří. Naopak by mu tolik nevadilo více zdanit diesel a to až na 8,5 centu, tedy asi dvě koruny na litr. I tento nápad je ale zatím jen v jednání a není vůbec jisté, zda projde schvalovacím kolečkem.

Ovšem v Německu je situace zcela odlišná. Tamní dálnice jsou po celém světě proslavené nejen svou kvalitou, ale hlavně tím, že je zde na některých úsecích neomezená rychlost. 130 km/h je zde pouze doporučeno. Už před několika týdny se ekologicky smýšlející úředníci ozvali s návrhem, že by bylo možná dobré rychlost přeci jen celoplošně na těch 130 km/h omezit. Hlasitě se proti tomu ohradil jak německý autoklub, tak řidiči i několik odborníků na dopravu. Úřady tímto omezením, stejně jako v Rakousku, chtěly dosáhnout lepšího ovzduší a zajistit bezpečnost.

Zvláštní je, že německé dálnice vychází ze všech analýz a průzkumů jako jedny z nejbezpečnějších v Evropě. Přesto se úřady opírají o nutné zvýšení bezpečnosti.

Na nějakou dobu tento návrh utichl, ale před pár dny ho znovu k životu probrala německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzová. Podle ní by takové rychlostní omezení přineslo jen výhody. Doprava by byla plynulejší, bezpečnější a také by prý ubylo výfukových plynů a oxidu uhličitého. Přesně tak se vyjádřila německému deníku Berliner Morgenpost, ale stejně jako v Rakousku, i zde se proti tomu postavil ministr dopravy Andreas Scheuer. Teď to tedy bude boj dvou ministerstev a podle deníku jsou obyvatelé Německa na dva tábory rozděleni stejně, jako úřady. Je tedy jen otázka času, jak tohle celé dopadne.