Jistě víte, že na vybraných úsecích německých dálnic jsou neomezené rychlostní limity. Hojně jich využívá velká spousta majitelů různých velmi rychlých aut, aby zde zkoušeli, co vydrží jak oni, tak auto. Ovšem i k dálničním přesunům jsou taková místa velmi příjemná. Stačí přišlápnout plynový pedál a nudná dálniční cesta hned lépe a rychleji ubývá. Ovšem, nikdy nesmíme zapomínat na bezpečnost, to je ale jasné.

Jak to tak vypadá, omezení se však brzy asi dotknou i těchto úseků. Poté, co Němci oznámili zavedení poplatků na svých dálnicích a zákazů vjezdu do vybraných měst kvůli emisím, se tak tamní obyvatelé, ale i všichni zahraniční návštěvníci s největší pravděpodobností již brzy dočkají dalších omezení. A důvod? Vlastně stejný jako v případě zákazů vjezd do měst, tedy emise a snaha o čisté ovzduší.

Německá vláda totiž podle agentury Reuters uvažuje o přijetí návrhů na snížení škod na životním prostředí, které jsou způsobené dopravou. A právě zavedení rychlostních limitů by podle úřadů mělo s dodržením emisních norem pomoci. Ty přísné emisní normy má na svědomí EU a co si budeme povídat, jsou nutné (i když nikoliv stále jen a pouze na automobilovém průmyslu). Unie přesto Německu mimo jiné doporučila zavést vyšší daně na pohonné hmoty a povinné kvóty na elektromobilitu.

A proč to všechno? Protože Německo má s emisemi z dopravy velké problémy už od roku 1990 a nelepší se. Ano, ta města, která zakázala vjezd starých dieselů, hlásí jistá zlepšení ovzduší, ale je to jen kapka v moři. Ovšem úřady stojí na dosti tenkém ledě, protože na jednu stranu chtějí a musí plnit emisní závazky vůči EU a na druhou stranu nechtějí jít proti silnému automobilovému průmyslu, a nakonec ani samotným řidičům. Vybalancovat to bude velmi těžké.

V roce 2019 zakáže vjezd dieselům dalších 10 německých měst

Zatím jde ale jen o návrhy. Konečná zpráva o stavu ovzduší bude zveřejněna koncem března a v té době také bude jasné, jaká omezení vláda zavede. Už teď ale úřady přiznávají, že jakákoliv omezení nebudou mezi řidiči a automobilovou lobby populární, ale je důležité najít zlatou střední cestu pro všechny.