Škoda Superb čtvrté generace byla vyvíjena společně s novou generací Volkswagenu Passat. Na rozdíl od Passatu, který bude jen jako kombík, u Superbu bude možné si karoserii vybrat. S kombíkem jsme se vozili v březnu, před pár dny jsme se posadili za volant liftbacku.
(Skoro) poslední mohykán?
Pokud se dnes podíváte do konfigurátorů mainstreamových značek, tak zjistíte, že klasické sedany nebo liftbacky z jejich nabídek vypadly. Ty, které ještě zbývají, ovšem také u některých mainstreamových značek brzy vypadnou, protože lidé preferují kombíky a SUV. Škoda je ale společně s některými prémiovými automobilkami výjimkou a čtvrtou generaci Superbu představila ve dvou karosářských variantách, tedy tak, jak jsme už od druhé generace zvyklí. Novinku tak můžeme stále vybírat s karoserií typu liftback nebo jako praktičtější kombík.
Mezigeneračně se změnily rozměry, auto je opět o něco větší. Ve čtvrté generaci liftback povyrostl do délky o 43 milimetrů na celkových 4912 milimetrů. Je také o 12 milimetrů vyšší, nyní je to celkem 1481 milimetrů. Projevilo se to zejména na vnitřním prostoru, na který si přesto ve třetí generaci mohl stěžovat málokdo. Nyní je v kabině o 11 milimetrů více místa pro hlavu vpředu a o 6 milimetrů více pro cestující na zadních sedadlech. Větší je i kufr, jeho základní objem je 645 litrů (+20 litrů).
Důraz na aerodynamiku, luxus a udržitelnost
Designově se od třetí generace ta čtvrtá zcela odlišuje a jiné jsou i základní tvary karoserie. Auto dostalo více zkosené čelní sklo a upravenou linii střechy, upravená vnější zpětná zrcátka, přední nárazník se vzduchovými kanálky po stranách, ale také třeba aktivní clonu v předním nárazníku. To vše se společně s aerodynamicky tvarovanými koly a celkově kulatějším vzhledem celého auta, díky kterému jej lépe obtéká vzduch, podepsalo na zlepšení aerodynamiky. V mezigeneračním srovnání je to až o 15 %.
Interiér teď působí (speciálně v některých barevných a materiálových kombinacích) mnohem luxusněji a navíc si ponechal fyzické ovladače pro ty nejdůležitější funkce. I když většinu funkcí přesunula škodovka do displeje, stále tu nechala tzv. Smart Dials ovladače. Jde o trojici otočných ovladačů s displejem uprostřed, které má i nový Kodiaq. Primárně fungují stejně jako ovladače klimatizace a topení ve třetí generaci Superbu, tedy ovládají teplotu v kabině pro řidiče (levý ovladač), pro spolujezdce (pravý ovladače) a intenzitu foukání (ovladač uprostřed).
Ovladače ovšem mohou změnit funkci, stačí je jen stisknout. U těch krajních půjde o aktivaci/deaktivaci vyhřívání sedadel a odvětrávání sedadel (pokud jimi bude auto vybaveno). U prostředního ovladače je toho mnohem více. Tím půjde ovládat hlasitost infotainmentu, intenzita ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizaci, jízdní režimy nebo zvětšení či oddálení navigační mapy. Konfigurace středového multifunkčního ovladače se provádí jeho dlouhým stisknutím.
Palubní desce přesto dominuje spíše displej infotainmentu než ovladače Smart Dials, které mimochodem nový Volkswagen Passat nemá. Ten může mít úhlopříčku až 13 palců a má novou grafiku i systém ovládání s možností uložit si oblíbené funkce (například Menu jízdních asistentů, de/aktivaci systému Start/Stop apod.). Kromě toho je tu také digitální asistentka Laura, která zajišťuje nejen hlasové ovládání některých funkcí (zejména bez problémů zvládá ovládat infotainment, navigaci a klimatizaci vozu včetně aktivace/deaktivace vyhřívání nebo odvětrávání sedadel), ale díky tomu, že má v sobě integrovaný software chatGPT, také umí zjišťovat odpovědi na některé zvídavé dotazy.
V rámci prvních jízd jsme vyzkoušeli nejen několik motorizací, ale také víc výbav. Zajímavé bylo, že v rámci výbavy Laurin & Klement je možné sedadlo výškově seřídit tak, že celkový posed bude nižší než u verze Selection. Lhostejno, zda jde o sedadla elektrická nebo manuální, respektive „ergo sedadla“ nebo obyčejná sedadla.
Benzin, nafta, plug-in hybrid
Pod kapotou mohou být motory čistě na klasické fosilní palivo (1x benzin, 2x nafta), případně jedna mild-hybridní a také jedna plug-in hybridní jednotka (všechny se čtyřmi válci). V případě PHEV jde o její druhou generaci, která je spojena s 1,5litrovým motorem, má mnohem větší baterii a podle homologace zvládá až 120 čistě elektrických kilometrů. Paleta motorizací zahrnuje benzinové a naftové motory s výkony od 110 kW/150 koní do 195 kW/265 koní.
Pro všechny motorizace bez výjimky je standardem automatická dvouspojková převodovka DSG, manuál v nabídce není. Standardem je také pohon předních kol, čtyřkolky jsou jen obě vrcholné čistě spalovací motorizace (2.0 TSI 195 kW/265 koní a 2.0 TDI 142 kW/193 koní). Připlatit si za pohon všech čtyř kol k dalším motorizacím ovšem nyní není možné.
Nový adaptivní podvozek
Velkou novinkou je také vylepšený adaptivní podvozek, který nyní nese označení DCC+. Vylepšení spočívá zejména v tom, že nyní využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. To umožňuje rychlejší reakci tlumičů a širší rozpětí charakteristiky tlumení, které se odehrává až v 15 krocích. Adaptivní podvozek DCC+ je standardem pro Superb Laurin & Klement, případně na přání v rámci paketu Drive plus.
Rozdíly mezi nejměkčím a nejtvrdším nastavením, které se mění nejen změnou jízdního režimu, ale také třeba samostatně v úpravě individuálního jízdního režimu, jsou velké. Ani v nejměkčím možném nastavení se čtvrtá generace Škody Superb už nehoupe tolik jako třetí generace. Nejvíce patrná je změna například po přejetí nerovnosti nebo v nějakém hupu ve vyšším tempu. Novinka se rychle zklidní a jede dál, ale předchozí generace se ještě „dohoupávala“. Lepší pocit z toho posádka má jak při klidné a rozvážné jízdě, tak zejména v rychlejším tempu.
Novinkám, s nimiž nová generace Škody Superb přijela na trh, jsme se ještě důkladněji věnovali v rámci prvního seznámení v polovině března. Pokud vás zajímá více, otevřete si tento článek: Poprvé za volantem nové Škody Superb Combi. Vyzkoušeli jsme nejsilnější naftovou čtyřkolku.
Za volantem
Pro první seznámení jsme si vybrali to nejlepší, co nový Superb nabízí, posadili jsme se za volant 265koňového benzinového dvoulitru a 150koňové dvoulitrového té-dé-íčka.
2.0 TSI 195 kW 4×4 DSG
U nejsilnějšího benzinového motoru uvádí technické údaje výkon 195 kW/265 koní a maximum točivého momentu čtyři sta newton metrů. I díky pohonu všech čtyř kol a dvouspojkové převodovce DSG se z místa na stovku tahle verze dostane za 5,6 sekundy a pokud budete dále zrychlovat, zastaví se až u 250 km/h.
Motor působí jako by snad ani nebyl laděn podle současné emisní normy, jeho reakce na plynový pedál jsou příjemně rychlé (v nízkých rychlostech možná zase až moc…) a silný zátah mu nechybí napříč celým spektrem otáčkoměru. Pocitově nemá tahle jednotka s tímto bezmála pětimetrovým autem vážícím přes 1,8 tuny příliš práce. Pružnost je parádní, stejně jako práce převodovky, která ve sportovním režimu řadí rychle a intuitivně. Pokud chcete, máte tu samozřejmě páčky na volantu, abyste si mohli řadit sami. Pokud se v manuálním režimu dostanete do omezovače, převodovka ale přeřadí sama.
Předjíždění se tady bát nemusíte, naopak toho, že byste mohli na okresce i na dálnici přijít o „papíry“ za překročení rychlosti o více než 50 km/h naopak ano. I v takto vysokých rychlostech byla testovaná motorizace ve výbavě Laurin & Klement na 19″ kolech jistá a stabilní. Velkou zásluhu na tom měl právě i nový podvozek DCC+, který auto v oblouku podržel, aniž by se nějak výrazně naklánělo. Kola sice na větších nerovnostech tu a tam bouchla do kastle (u jiné výbavy s 18″ ale ne), ale za každých okolností se držela asfaltu a se Superbem se daly oblouky projíždět až překvapivě velkou rychlostí. Pocitově v takovém tempu působí dokonce líp než menší octavie… Díky čtyřkolce nemá problémy ani s trakcí, takže ze zatáček vyjíždí jistě a bez zakopnutí.
2.0 TDI 110 kW DSG
Na pár kilometrů jsme se posadili také za volant verze, která bude v České republice velmi oblíbená. Svezli jsme se s dvoulitrovým naftovým TDI se 110 kW/150 koňmi a s točivým momentem 360 Nm. Dynamika je samozřejmě horší, z místa na stovku zrychlí za 9,2 sekundy a jede maximálně 225 km/h, vyniká ovšem nízkou spotřebou paliva. Dojet na plnou nádrž přes tisíc kilometrů by neměl být problém.
Naftová verze je už od nastartování hlučnější, naftový motor o sobě vědět dá. I reakce na pohyby plynovým pedálem jsou vlažnější a auto jezdí rozvážněji. A nepouští se tak zlehka ani do zatáček, pocitově i fakticky má těžší předek. Ideální je tohle auto ale na dálnici a delší trasy, protože kabina je velmi dobře odhlučněna od podvozku (s výjimkou mlátících 19″ disků verze Laurin & Klement), ale díky vyladěné aerodynamice není takřka slyšet právě ani aerodynamický hluk.
Závěr a cena
Čtvrtá generace Škody Superb opět ušla několik kroků vpřed. Tím nejzásadnějším je nový podvozek, který u liftbacku funguje vážně parádně. V rychlejším tempu je liftback pocitově jistější a stabilnější než kombík. Potěší také odhlučnění kabiny, které ale kazí velká 19″ kola, od nichž se na větších nerovnostech občas ozve rána. Zatímco exteriér je vcelku nenápadný, tak kabina je nápaditá a dokáže nabídnout velmi zajímavé barevné kombinace.
A cena? Kompletní ceník pro Škody Superb i Škodu Superb Combi odhalilo české zastoupení automobilky v březnu, stáhnout si jej můžete zde. Doporučená prodejní cena liftbacku startuje na 935 000 Kč včetně DPH u motorizace 1,5 TSI 110 kW a na 995 000 Kč včetně DPH u motorizace 2,0 TDI 110 kW, verze 2,0 TDI 142 kW 4×4 začíná na 1 125 000 Kč. Za karosářskou verzi kombi se připlácí vždy 40 000 Kč.