Navigace:
- Strana 1: Novinky a změny v nové generaci Range Roveru
- Strana 2: Jízdní dojmy: Range Rover LWB D350 a Range Rover SWB P530; Cena
První kilometry: Range Rover LWB D350
Na pár desítek kilometrů jsme se posadili za volant dvou Range Roverů, jeden z nich byl s prodlouženým rozvorem (3197 mm vs. 2997 mm) s 350koňovým naftovým motorem a ten druhý byl poháněn benzinovým osmiválcem.
Range Rover s prodlouženým rozvorem je opravdu velké auto, vždyť na délku měří už 5252 mm (standardní RR má 5052 mm) a k tomu přidejte výšku 1870 mm a šířku 2209 mm, respektive 2047 mm se sklopenými zrcátky. Standardem všech verzí je ale natáčecí zadní náprava, která pomůže s manévrováním při nízkých rychlostech (průměr otáčení je pouhých 11 a půl metru – pro srovnání Škoda Fabia má jen o metr méně!) a se stabilitou v těch vyšších.
To, že je to velké auto, od volantu samozřejmě cítíte. A cítíte i jeho hmotnost, která v žádné verzi s prodlouženým rozvorem neklesne pod 2,5 tuny. Auto ale i tak s 350koňovým motorem zrychluje tak, že vám nepřijde, že by vám nějaké koně a nebo krouťák (motorizace D350 má 700 Nm) chyběly. S motorem navíc skvěle spolupracuje i převodovka. Vše je zcela hladké a zdá se, jako by šlo o jeden celek. Reakce v komfortním režimu jsou sice vlažnější, jako by se auto ptalo, jestli řidič opravdu chce zrychlit, ale pak to přijde a tohle obří SUV vyrazí vpřed. Cestovat s ním stovkou po okresce nebo sto čtyřicítkou na dálnici je prakticky totéž a cestující na palubě rozdíl vlastně ani nepoznají.
Nejlepší místo v tomhle autě není vlevo vpředu, jakkoliv se řídí skvěle, ale vzadu. Pravé přední sedadlo se totiž dá pár kliky na vestavěném displeji ve sklopené opěrce prostředního zadního sedadla (ovládat se dají i další věci jako klimatizace, ambientní osvětlení, roletka ve střeše, …) odsunout vpřed a sklopit a vzadu si pak můžete natáhnout nohy. Je jen škoda, že podnožka vyjede ze zadního sedadla, ale ne z toho předního, takže jsem si nohy musel odložit na hranu kapsy předního sedadla. Pokud si necháte boty, oceníte, že zadní část předního sedadla je z omyvatelného materiálu.
Zadní boční okna vzadu jsou zatmavená a navíc jsou na nich roletky, takže si tu můžete udělat intimní atmosféru. Nad oběma krajními sedadly vzadu jsou také výdechy klimatizace (další dva jsou zezadu ve středovém tunelu) a stropní lampičky (jedna s teplejším světlem, druhá se studeným). Připlatit je možné také za obrazovky, ale ty, pokud je nepřipojíte k HDMI, nic moc neumí.
Při jízdě vzadu je člověk od vnějšího světa prakticky izolován a nebude mít velký problém usnout, tím spíše pokud si položíte opěradlo a uděláte si pozici v „pololehu“. Začíná to být už možná zbytečné opakování, ale i tady je překvapivý klid a auto se vzadu pohupuje ještě o něco víc.
První kilometry: Range Rover SWB P530
Benzinový osmiválec se standardním rozvorem vzadu tolik místa a tak působivou jízdu nenabídne, ale za to nabídne parádní motor. Jeho 4,4litrový osmiválec s dvěma turbodmychadly nabídne 390 kW/530 koní a to jsou parametry, které vám mohou být povědomé. Je to totiž motor, který Land Rover odebírá od BMW, kde je zpravidla označen jako M50i. Díky výkonu i točivému momentu 750 Nm nemá s obrovským Range Roverem sebemenší problém a na stovku ho dokáže rozjet za 4,6 sekundy, ale zajímavější je spíše pružné zrychlení. Maximální rychlost je 250 km/h.
Motor je sice utlumen, ale i to málo, co se dostane do interiéru (anebo co slyšíte zvenku), nenechá nikoho na pochybách, že tohle auto nebude pomalé. Jenže vy tu rychlost vlastně ani v tomhle autě úplně nepotřebujete využívat. Auto se skvěle cítí v klidném tempu. Neznamená to ale, že by snad svižně jezdit neumělo, bude ale hodně záležet na tom, jakou rychlost zvolíte.
Svižná jízda v zatáčkách problém není, díky nastavení a naladění vzduchového podvozku je karoserie téměř prostá zbytných pohybů a auto je až překvapivě jisté a stabilní. Pokud ale tempo zvýšíte přespříliš, velmi brzy narazíte na limity pneumatik a zasáhne stabilizační systém (a to i ve chvíli, kdy se tváří jako deaktivovaný). Opravdu dynamická jízda v zatáčkách – to jsme si na horské silnici do lyžařského střediska Postalm vyzkoušeli velmi dobře – Range Roveru jednoduše nesedí a nelíbí se mu. A nelíbí se nakonec vlastně ani samotnému řidiči (o dalších členech posádky netřeba hovořit…). I tak působí auto s kratším rozvorem opravdu znatelně lehčeji a obratněji, zatímco to s tím dlouhým je pocitově ještě „pohodověji“.
Cena
Pár desítek kilometrů v obou autech v nás navodil příjemnou pohodu hlavně kvůli velikosti auta a jeho celkovému naladění. Je to auto pro řidiče, kteří jsou spíše klidnější a od auta podobného nepotřebují schopnost projíždět zatáčky vysokými rychlostmi. Je to auto pro řidiče, kteří naopak budou chtít pohodlně a tiše dojet na druhý kraj kontinentu.
V každém případě je to auto pro fajnšmekry, protože jeho cena začíná s 249koňovým naftovým šestiválcem ve výbavě SE na 3 366 820 Kč s DPH (2 782 496 Kč bez DPH) a u vrcholné verze Autobiography P530 se může vyšplhat až na základních 4 588 930 Kč s DPH (3 792 504 Kč bez DPH). Kompletní aktuální ceník si můžete stáhnout zde.