První jízda s novým Hyundai Santa Fe hybrid

První jízda s novým Hyundai Santa Fe. Jak jezdí auto, které designem polarizuje?

Autor: Pavel Srp - Foto: Hyundai - 22. 8. 2024


Design modelů Hyundai vzbuzuje diskuse již několik let. Tento trend začal s modelem Tucson, pokračoval modelem Staria a nyní přichází Santa Fe. Právě Santa Fe je ze všech moderních Hyundaiů ten nejodvážnější. Jeho karoserie má ostré hrany a celkově bychom takové auto ještě před nedávnem považovali za koncept. Teď je ale tady, sériově vyráběné, a my jsme měli možnost se s ním poprvé seznámit.

Nespletete si ho

Hyundai Santa Fe se v Evropě objevil na přelomu tisíciletí. Tehdy šlo o auto, jehož design není speciálně dnešní optikou úplně atraktivní, ale v průběhu let se tohle SUV vzhledově velmi zajímavě vyvíjelo. Už druhá generace vypadala mnohem lépe a od té třetí, která přišla v roce 2012, to už začalo být docela pěkné auto. Mezitím dorazila ještě jedna generace, takže auto, které teď korejský výrobce uvádí na trh, je už jeho pátá generace. To vše za pouhých 24 let…

Auto je velké, mezigeneračně opět povyrostlo (s výjimkou šířky, která zůstala beze změny). Novinka měří celkem 4830 mm (mezigeneračně + 45 mm), široká je 1900 mm, vysoká 1770 mm (+85 mm). Rozvor náprav je delší o 50 mm (2815 mm), velký podíl na tom má ale i fakt, že přední převis je 915 mm a zadní 1100 mm (ve srovnání s předchůdce je přední kratší, zadní delší). Přestože je auto větší, kufr je menší, ale i 711 litrů je pořád parádní hodnota.

Nový Hyundai Santa Fe přinese největší vnitřní prostor v segmentu. Přijde ale o naftové motory

Hyundai o novém Santa Fe říká, že „stanovuje nová měřítka také v oblasti designu“. A pokud se na něj podíváme, musíme s tím souhlasit. Na tomhle autě hrají prim ostré hrany, obliny tady prakticky nejsou. Platí to jak pro exteriér, tak i pro interiér. Hyundai navíc do vzhledu zapracoval i samotné písmeno „H“, které najdeme v denním svícení, v zadních světlometech (svítí vždy, i s pouze denním svícením), ale i v celé šířce palubní desky. Když se budete snažit, objevíte těch „Háček“ ještě pár dalších.

U světlometů se ale pozastavíme. „H“ v předních světlometech neslouží pouze k dennímu svícení, ale po aktivaci blikačů se bílá barva diod změní na oranžovou a stejný tvar slouží jako blinkr. Vzadu je blinkr podobně jako u dalších SUV a crossoverů korejské značky umístěn mimo hlavní světlomety, nachází se v proužku pár centimetrů pod nimi. Je to LEDkový proužek, který bliká najednou, Hyundai nešel cestou některých ostatních automobilek a nedal sem dynamické blinkry. Nedal ale také bohužel do předních světlometů LED Matrix funkci, jsou pouze obyčejné LEDkové.

Hlavně prostor

Uvnitř sází Hyundai, co se týká vzhledu, na modernu. Nabízí moderní tvary, moderní materiály a také docela velkou digitalizaci. Zajímavostí jsou barvy čalounění. Celkem jsou v nabídce čtyři, ale zatímco ty první tři jsou docela běžné (černá, tmavá šedá a světle šedá), tak ten poslední je docela odvážný. Kombinuje totiž světlé čalounění sedadel se zeleným čalouněním (odstín nazvala automobilka jako Forest Green) obkladů i palubní desky. Na fotce to nicméně vypadá mnohem výrazněji než naživo, kde to je hodně decentní.

Kabinu nabízí Hyundai buď s pěti, šesti nebo dokonce se sedmi sedadly. Ta šestimístná bude mít místo lavice v prostřední řadě dvě samostatná, tzv. kapitánská sedadla, která se budou dát ovládat elektricky a nabídnou prvotřídní pohodlí. V případě pětimístné i sedmimístné verze ale bude druhá řada sedadel klasická lavice. V sedmimístném provedení se budou opěradla sklápět na tlačítko a automaticky se také odsunou vpřed. Na rozdíl od předchozí generaci si v té nové budou sedadla pamatovat svoji původní pozici.

Je úplně jedno, ve které řadě budete sedět. Hyundai říká, že nedostatkem prostoru nebudete trpět nikde, dokonce ani ve třetí řadě sedadel. Tu jsme bohužel vyzkoušet nemohli, naše auto ji nemělo, ale v první i ve druhé řadě sedadel jsme měli místa opravdu víc než dost.

Zajímavé je řešení středové loketní opěrky mezi předními sedadly. Do té se dá standardně dostat odklopením horní opěrky zepředu. V novém Hyundai Santa Fe se ovšem loketní opěrka odklápí nejen směrem dozadu, aby do ní mohli vlézt přední cestující, ale také zezadu dopředu, aby do ní mohli vlézt i cestující v druhé řadě sedadel.

První jízda s novým Hyundai Santa Fe hybrid

Ovládání komfortních funkcí je v novém Santa Fe kombinací digitálních a fyzických ovladačů. Například pro klimatizaci tu je stále vyhrazený samostatný panel, na němž se teplota ovládá otočným ovladačem s displejem uprostřed, vše ostatní už dotekem. Ovladače na volantu jsou ale fyzické a novinkou, za kterou jsme opravdu rádi, je možnost deaktivaci otravného upozorňování na překročení maximální rychlosti. Pro to už se nebudete muset dlouhé sekundy proklikávat v Menu infotainmentu, ale bude stačit jen 5 sekund držet tlačítko „Mute“ na volantu. Potěší i dvojice podložek na bezdrátové dobíjení mobilních telefonů ve středové konzole, které jsou odvětrávané.

Jen hybrid nebo plug-in hybrid

Mezigeneračně se zúžila nabídka pohonných jednotek, protože vypadla naftová motorizace. V novém Hyundai Santa Fe už je pouze klasický full hybrid anebo dobíjitelný plug-in hybrid. V obou případech jsou kombinovány s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem s objemem 1,6 litru a vlastním výkonem 132 kW/180 koní. V případě hybridní verze se dostaneme na systémový výkon 158 kW/215 koní, u plug-in hybridu je to pak 185 kW/252 koní. Točivý moment je v obou případech shodných 367 Nm.

Základní hybrid nabídne možnost volby mezi pohonem předních nebo všech kol, plug-in hybrid je pak vždy čtyřkolkou. Jde přitom o pohon s mechanickým spojením, k řešení čtyřkolky se tu na rozdíl od některých jiných značek nepoužívá pouze elektromotor. Jedinou převodovkou je šestistupňový automat, manuál se nenabízí.

První jízda s novým Hyundai Santa Fe hybrid

Za volantem

V rámci prvního seznámení jsme se posadili za volant hybridní verze s pohonem všech čtyř kol. Na první pohled to jasně poznáme podle docela velkého nápisu „hybrid“ na zádi. Na velké nápisy si Hyundai Santa Fe potrpí, vždyť právě označení modelu „Santa Fe“ je skoro přes celých 1,9 metru šířky. Podle verze bude nápis stříbrný nebo černý.

Přední sedadla jsou vcelku pohodlná a možnosti jejich nastavení jsou široké. Volant se nastavuje elektricky a mám radost, že se dá hodně přitáhnout k tělu. Problém tak nebudete mít se sezením ani v případě, kdy máte tzv. dlouhé nohy a krátké ruce. Z kabiny je velmi dobrý rozhled do všech směrů. Jako berličku Hyundai nabízí také 360° kamery kolem celého vozu, za jízdy kamery pro hlídání mrtvého úhlu, které se po aktivaci blinkru zobrazují v kapličce přístrojů, ale také třeba digitální vnitřní zpětné zrcátko (když chcete normální, máte normální, když chcete digitální, můžete mít digitální).

Nastartování auta proběhne potichu, spalovací motor totiž zpravidla nenaskočí a auto se aktivuje na elektřinu. S tou si pohonná jednotka pracuje sama, takřka bez jakéhokoliv zapojení řidiče. Nabíjí se při jízdě i při brzdění a snaží se elektřinu do pohonu zapojovat co nejvíc a co nejefektivněji. Hyundai u hybridního provedení slibuje spotřebu paliva v kombinovaném režimu mezi 6,9 až 7,3 litru na 100 kilometrů, což je hodnota, která by se mohla dát při klidné jízdě dodržet. V podmínkách prvních testovacích jízd jsme to však nebyli schopni ověřit.

Oblíbené SUV v ČR dostalo v rámci faceliftu tlačítka do interiéru a naftový motor

To, že by se mohla dát udávaná spotřeba paliva dodržet, by se dalo předpokládat podle nastavení a naladění auta. Tady je totiž v první řadě dáván důraz na komfort. Auto se při jízdě příjemně pohupuje, jen na opravdu velkých nerovnostech si trochu dupne od kol, ale jinak si tak pluje krajinou. Platí to pro Eco a normální jízdní režimy, díky adaptivnímu podvozku ve sportovním režimu tlumiče ztuhnou. Naše auto mělo větší kola, na těch základních předpokládáme jízdu ještě komfortnější. Mimochodem, Hyundai nabízí jen dvě velikosti kol: základní osmnáctky anebo příplatkové dvacítky, 19″ v nabídce nejsou.

Stejně jako podvozek, je „komfortně“ nastaveno i samotné pohonné ústrojí. Auto je velké, váží dvě tuny a 215 koní a 367 Nm je takové rozumné minimum. Papírové zrychlení na stovku je deset sekund, což sice samo o sobě není žádné zázračné číslo, ale při jízdě Santa Fe překvapí pružností a rychlými reakce na sešlápnutí plynu. Při dynamickém zrychlení tedy nelze očekávat sportovní výkony, spíše se připravte na klidnou a pohodlnou akceleraci. Sportovní jízda by vás ostatně příliš nenadchla, při vyšších rychlostech se totiž v zatáčkách projeví právě dvoutunová pohotovostní hmotnost i vyšší konstrukce vozu.

Cena

Ceny už nějakou dobu známe. Nový Hyundai Santa Fe je na trhu k dispozici rovnou v rámci akční nabídky, takže základní hybrid s pohonem předních kol začíná na ceně 1 099 990 Kč, za verzi s pohonem všech kol připlatíte 50 tisíc korun. Plug-in hybrid, který může vozit „elektrické“ registrační značky, startuje na částce 1 299 990 Kč.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru