Škoda Kodiaq byla revolučním modelem, šlo totiž o první opravdové SUV, které navázalo na úspěchy modelu Yeti. Před časem se představila druhá generace a my jsme se s ní poprvé krátce svezli.
Je větší
Jak už to u nových generací a nových modelů bývá, jejich rozměry rostou. Bylo to tak u nejnovější generace Škody Superb (s tou jsme jezdili přibližně před měsícem) a je to tak i s Kodiaqem. Na délku naměříme 4758 mm, na šířku 1864 mm, na výšku 1659 mm a rozvor je 2791 mm. Pro srovnání dodáme, že délka u první generace Kodiaqu, která na trh přišla v roce 2016, byla 4697 mm, šířka 1882 mm, výška 1676 mm a rozvor 2788 mm. Základní objem kufru se mezigeneračně zvětšil o 80 litrů.
Vzhled druhé generace sice na první generaci škodováckého SUV odkazuje, ale na první pohled je jasně vidět, že jde o zcela nové auto. Škoda mu dala designové prvky současně používaného designovéha jazyka, kterému říká Modern Solid. Zásadní je úplně nová příď, která ovšem zachovává rozdělené přední světlomety (mohou být vybaveny funkcí LED Matrix 2. generace s osvícenou maskou chladiče), ale je celkově kulatější. Kapota dostala prolis a nové 2D logo v odstínu Dark Chrome. Zajímavým designovým prvkem jsou hranaté podběhy kol, ve kterých se mohou ukrývat až 20″ kola s novým designem a možností aerodynamických krytů.
Zadní pohled prozradí D-sloupek za zadními bočními dveřmi v kontrastní barvě Dark Chrome(stejně jako zmiňovaný přední znak nebo nápis „ŠKODA“ a „KODIAQ“ na víku kufru) nebo výraznější zadní světlomety s dynamickými ukazateli směru. Ty jsou sice ve tvaru „C“, ale ve spodní části jsou propojeny prosklenou (ovšem nesvítící) lištou.
Nový interiér
Kabina je také úplně nová a po vzoru Superbu dostala nové ovladače, kterým automobilka říká Smart Dials. Jde o trojici ovladačů kombinujících digitální a mechanické ovládání funkcí. Nacházejí se na středovém panelu pod výdechy klimatizace a topení. Ovládají se otáčením a stiskem a každý z nich je opatřen digitálním barevným displejem s nastavitelnou funkcí a aktivní oblastí o průměru 32 mm.
Dva vnější ovladače pro řidiče a spolujezdce ovládají teplotu v interiéru, vyhřívání sedadel a jejich ventilaci. Aktuální funkce každého ovladače se zobrazuje přímo v jeho středu na displeji. Krátkým stisknutím je možné mezi funkcemi přepínat. Prostředním ovladačem lze ovládat čtyři vybrané funkce z celkem šesti, z nichž si lze vybírat: hlasitost infotainment systému, intenzitu ventilace, směr proudění vzduchu, chytrou klimatizaci, jízdní režimy a přiblížení nebo oddálení navigační mapy. Konfigurace středového multifunkčního ovladače se provádí jeho dlouhým stisknutím a poté v příslušném menu v infotainmentu.
Kromě toho jsou tu také čtyři fyzická tlačítka pro ovládání rychlých voleb. (De)aktivují se jimi odmlžení čelního skla, vyhřívání zadního okna, recirkulace vzduchu a automatické klimatizace. Další fyzické ovladače už ovšem v novém Kodiaqu nejsou a vše ostatní už se ovládá hlavně přes centrální displej infotainmentu. Jeho úhlopříčka je standardně 10″, za příplatek může být 13″. Kromě doteku lze funkce ovládat také gesty, případně hlasem. K tomu může sloužit i funkce ChatGPT.
Všechny Kodiaqy druhé generace bez výjimky dostanou digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10″ a automatickou převodovkou, jejíž ovladač se ze středového tunelu přesunul na sloupek řízení. Díky tomu vznikl ve středovém tunelu velký odkládací prostor, v němž může být i bezdrátová dobíječka až pro dva mobilní telefony s aktivním chlazením, aby se telefon při dobíjení nepřehříval (je tu umístěn větrák, který na spodek telefonu žene vzduch).
Při výběru nové Škody Kodiaq máte na výběr ze čtyř možností vzhledu interiéru, které se odlišují použitými barvami a materiály. Na výběr jsou interiéry Loft s šedým čalouněním sedadel z recyklované látky a Lounge s šedým čalouněním z mikrovlákna Suedia v kombinaci s vlnou, umělou kůží a dekorativním prošíváním ve tvaru písmene X v barvě hořčicově žluté. Třetí variantou je interiér Suite s udržitelně ošetřenou kůží v černé barvě s šedým dekorativním prošíváním ve tvaru písmene X nebo v hnědé barvě s prošíváním.
Veškeré chromované prvky v interiéru byly nahrazeny novým odstínem Dark Chrome. Kromě multifunkčních otočných ovladačů (Smart Dials) sem patří také obložení výplní dveří a prvky přepracovaného volantu, rámeček obrazovky infotainmentu a další ozdobné lišty zvýrazňující výdechy ventilace na přístrojové desce, horní část palubní desky a kryt odkládacího prostoru ve středové konzole. Ambientní osvětlení a osvětlení prostoru pro nohy jsou součástí standardní výbavy všech interiérů.
Motory: nafta, benzin anebo plug-in hybrid
Stejně jako v případě Superbu, dostal i Kodiaq v nové generaci velmi podobné motory jako předtím. Nabízí tak spalovací benzinové a naftové čtyřválce a novinkou je plug-in hybridní motorizace. Všechny verze bez výjimky dostanou automatickou převodovku. Slabší pohonné jednotky budou kombinovány s pohonem předních kol, nejvýkonnější benzinový i naftový dvoulitr jsou pak vždy se čtyřkolkou.
Pohonné jednotky nového Kodiaqu:
Plug‑in hybridní pohonná jednotka verze Škody Kodiaq iV kombinuje čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 110 kW/150 koní s elektromotorem, který se nachází v šestistupňové převodovce DSG. Celkový výkon pohonné soustavy je 150 kW/204 koní a točivý moment vrcholí 350 Nm. Podle homologace tato verze dojede v čistě elektrickém režimu dokonce přes 100 km.
Nabíjení je možné nejen z domácího wallboxu, ale také až 50 kW na rychlodobíjecích stanicích. Pokud budete nabíjet 1 kW, bude dobití baterie z 10 % na 80 % otázkou přibližně dvou a půl hodiny. Pokud využijete rychlonabíjení nabíjení stejnosměrným proudem, měli byste zvládnout dobití baterie z 10 % na 80 % do půl hodiny.
Nový adaptivní podvozek
Druhá generace Kodiaqu dostala i nový adaptivní podvozek DCC+. Na rozdíl od původního DCC má novinka hned dva nezávisle na sobě řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Díky tomu je tak možné nastavit širší rozsah tlumicích charakteristik, takže rozdíly mezi jednotlivými režimy budou znatelnější. Zároveň by auto nemělo být v komfortním režimu tak houpavé.
Adaptivní podvozek DCC+ je v rámci výbavy Selection za příplatek 30 tisíc korun, ve výbavě Exclusive Selection je ve standardní výbavě. Pro auta s ním i bez něj platí, že světlá výška je beze změny a činí 189 mm pro všechny verze s výjimkou 2.0 TDI 142 kW s pohonem všech čtyř kol, která má 187 mm.
Za volantem
A jak nová Škoda Kodiaq jezdí? Pojďme to konečně vyzkoušet. Pro první seznámení jsme si vybrali nejvýkonnější naftový dvoulitr se 142 kW/193 koňmi a s pohonem všech čtyř kol, tedy provedení, které bude v České republice velmi oblíbené. Motor jako takový je vcelku slušně odhlučněný už po nastartování a příliš se to nezmění ani při jízdě. Dokonce i při plné zátěži má příjemně tlumený zvuk. To se ovšem nedá říci o aerodynamickém hluku, protože v dálničních rychlostech je slyšet hluk od zrcátek.
Motor má příjemně rychlé reakce na pohyby plynovým pedálem, jsou výrazně rychlejší než v minulé generaci silnějšího naftového dvoulitru, není třeba čekat tak dlouho na roztočení turbodmychadla. Celkově se s autem příjemně cestuje po dálnici anebo na otevřených okresních silnicích. Řízení je sice bez jakékoliv odezvy, ale auto působí lehkým a obratným dojmem. Vyzkoušeli jsme i mokrou okresní silnici, kde zatáčka doslova střídala zatáčku a tady byla cítit brzká ztráta přilnavosti předních kol. Na suché silnici ovšem Kodiaq dokázal zatáčkami projet překvapivě svižně a přitom jistě. Podvozek dokáže být komfortní, ale ve sportovním režimu příjemně ztuhne, aniž by byl prkenný. S 20″ koly ale na nerovnostech ucítíte rázy, na devatenáctkách se nám to nestávalo.
Při jízdě navíc můžete sledovat povedený head-up displej promítaný na sklo (ten v první generaci Kodiaqu být nemohl) anebo si aktivovat – tlačítkem přímo na sedadle nebo vyzvat Lauru (hlasové ovládání) – masážní funkci sedadla. Na výběr je přitom hned z 8 různých masážních programů, které zajišťuje 10 vzduchových polštářků.
Cena
V ceníku druhé generace Škody Kodiaq jsou v současnosti dvě výbavy: Selection, která startuje na 1 040 000 Kč s DPH, a Exclusive Selection od 1 285 000 Kč s DPH. V obou případech jde o předokolky s naftovým 110kW dvoulitrem. Za silnější naftovou čtyřkolku se 142 kW musíte připlatit v obou případech 245 tisíc korun. Další motorizace budou do nabídky přicházet postupně. Ceník si můžete stáhnout tady. Benzinové motorizace se do nabídky přidají v nejbližších týdnech.