Elektromobilita není jen výsadou Evropy, ale i ostatních světadílů, Ameriku nevyjímaje. Tam Ford letos začal prodávat svůj nejoblíbenější pick-up F-150 i v plně elektrické verzi. Ačkoliv se do Evropy oficiálně nedováží, my jsme se v něm mohli krátce svézt.
Podobně, ale jinak
Ford F-150 Lightning, jak se elektrický pick-up, jmenuje, vypadá na první pohled jinak než klasická spalovací verze. Ačkoliv základní tvar karoserie je stejný, design už se liší. Důvodem je i to, aby měla elektrická verze co nejlepší aerodynamiku. A to se povedlo, protože jde o nejaerodynamičtější sto padesátku v historii. Úpravou prošly stupačky, maska chladiče a jinak tvarovaná je i přední kapota. Další designové změny už nejsou kvůli aerodynamice, ale kvůli odlišení spalovací a elektrické verze. V přední i zadní části tak přes celou šíři od jednoho světlometu ke druhému prochází světelný proužek (kromě základní varianty F-150 Lightning Pro). Jiné jsou ale i samotné světlomety a tvar denního svícení.
Obrovské změny jsou nejvíce v přední části, kde má standardní sto padesátka motor. Ten tady ale není, místo toho je tady kufr, takže elektrický Ford F-150 Lightning je asi nejpraktičtějším pick-upem vůbec. Přední kufr nebo-li „frunk“ (front trunk), jak ho Američané nazývají, je opravdu velký (400 litrů) a pojme klidně i elektrickou centrálu anebo naopak věci, které nechcete nechat v interiéru nebo na korbě, aby vám je někdo neukradl. Otevírání i zavírání předního kufru se ovládá elektricky, klidně i přes klíček.
Jiný je i interiér, protože elektrický Ford F-150 Lightning dostal oproti běžné F-150 větší displej na výšku jako má například Mustang Mach-E se systémem Sync 4A. Tento multimediální systém podporuje i zrcadlení mobilního telefonu Apple CarPlay i Android Auto. Potěšilo, že funguje rychle a bez toho, aniž by se sekal. Volant ani přístrojová deska už se od verzí se spalovacím motorem prakticky neliší.
A neliší se ani sedadla. K těm bychom pár výtek měli. Auto, kterým jsme jezdili, byla verze v nejvyšší výbavě Platinum, jejíž cena v Americe startuje na 90 874 dolarech (v přepočtu cca 2,055 milionu korun). Sedadla byla ovládána elektricky, nabízela i masážní funkci, ale byla to spíše taková křesla do obývacího pokoje. U řidiče to ještě není takový problém, protože ten se drží volantu, ale u spolujezdce tělo v sedadle v zatáčkách úplně nedrží. Spolujezdec se nemá ani moc kde držet. Na stropě držadlo není a to na A-sloupku je docela daleko. Mimochodem, když už jsme u A-sloupku, na ten si musí řidič dávat velký pozor. Je totiž opravdu velmi tlustý a dokáže se vám za něj schovat auto tak dobře, že by mohlo dojít k nehodě.
Jede jako k*áva
Ford pro svůj plně elektrický pick-up nabízí dvě verze elektrického pohonu. V té základní slibuje 98kWh baterii a (podle amerických standardů) homologovaný dojezd (počítá se i se 450kg zatížením) 230 mil (370 km). Pohon všech čtyř kol zajišťují dva elektromotory s celkovým výkonem 337 kW/452 koní. U lepší verze je větší 131kWh baterie a Ford slibuje dojezd až 300 mil (483 km). I v tomto případě jsou tu dva elektromotory a poháněna jsou všechna čtyři kola. Výkon je 433 kW/580 koní. Točivý moment u obou variant vrcholí brutálními 1050 Nm. V případě výkonnější verze jsou to podobné hodnoty jako má BMW iX M60, a to i v případě zrychlení z místa na stovku.
Dynamika je – přestože prázdné auto váží skoro tři tuny – opravdu působivá. Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za rovně čtyři sekundy a po osobní zkušenosti není důvod tomu nevěřit. Jakmile šlápnete na plynový pedál, tahle elektrická věc dopředu doslova vystřelí. I na suchém asfaltu se může stát, že vám při plné akceleraci tak různě proklouzne nějaké z kol. V rozletu tento elektrický pick-up nakonec zastaví elektronický omezovač rychlosti na 170 km/h.
Dynamika není působivá jen startu z místa, nýbrž i při pružném zrychlení. Lhostejno, zda zrychlujete z městských, mimoměstských anebo snad i (německých) dálničních rychlostí, elektromotory mají vždy dostatek síly na to, aby vás to překvapilo. Ani při maximální rychlosti není auto neohrabané, ale naopak je jisté a směrově stabilní. Dojezd ovšem při takové rychlosti samozřejmě rychle klesá, protože velikost ani aerodynamika auta nejsou úplně ideální. I tak překvapuje tím, že v kabině je klid i v dálničních rychlostech, a jediné, co jej trochu narušuje, je aerodynamický hluk od velkých vnějších zpětných zrcátek. Pokud byste chtěli, nabízí Ford v Menu funkci „Propulsion sound“, která vám do jízdy přidá falešný zvuk. Ford F-150 Lightning maskuje svoji rychlost a často jede rychleji, než si myslíte.
Vybrat si můžete také z několika jízdních režimů včetně sportovního anebo určeného pro tažení přívěsů. A protože jde o velký americký pick-up, dokáže táhnout hodně těžký přívěs. A to i přestože je to elektromobil. Testovaná verze Platinum utáhne „jen“ 8500 liber (v přepočtu cca 3,9 tuny), zatímco výbav XLT a LARIAT dokonce až 10 tisíc liber (přes 4,5 tuny) těžký přívěs. Platí to pro verze s větší baterií. Dojezd pak ale samozřejmě razantně klesne. Užitečné zatížení samotného auta je 1952 liber (885 kg), což není úplně moc…
Je překvapivě pohodlný
Když se na auto podíváte, všimnete si, že je opravdu velké. Na českých silnicích si s ním občas musíte dávat velký pozor a pokud s ním chcete zaparkovat u obchodního centra, tak zabere čtyři místa ať chcete nebo ne. Vždyť na délku měří 5901 mm a na šířku má 2438 mm se zrcátky. Aby byl výčet rozměrů kompletní, na výšku mu naměříme 1988 mm a rozvor je 3683 mm. Ale proč vlastně o těch rozměrech mluvíme? Zaměřte se na kola. Na fotkách vám asi nepřijdou zase tak velká, ale jsou to 22″ (větší kola jsme měli jen na v červenci loňského roku testovaném Audi SQ8)… Obutá byla na celoročních pneumatikách Continental s rozměrem 275/45 R22. Ale při jízdě to vůbec není špatné, protože podvozek kombinuje (podobně jako u Fordu Ranger Raptor) nezávislé zavěšení přední i zadní nápravy a klasické tlumiče s vinutými pružinami.
Jízda je s F-150 Lightning překvapivě pohodlná, přestože nižší pneumatiky jsou cítit. Po přejetí větší nerovnosti se občas ozvala ranka a auto se zatřáslo – pořád jde o pick-up na rámu – ale jinak se spíše příjemně pohupovalo. Velkou výhodou bude v tomto případě právě vysoká hmotnost auta, která jej činí stabilnějším. Obrovským překvapením bylo to, jak dokázalo auto projíždět zatáčky, protože díky nízkému těžišti (baterky pod kabinou) bylo velmi stabilní. Celou dobu jsme ovšem jezdili s nenaloženou korbou. Ke sportovní nebo snad ostré jízdě nicméně auto neprovokuje a to i kvůli opravdu velkému volantu a zároveň pomalému převodu řízení.
Ford tvrdí, že Ford F-150 Lightning je připraven i pro jízdu v terénu. Pomůže k tomu právě nejen pohon všech kol, ale i off-roadový jízdní režim a i možnost uzávěrky diferenciálu, kterou můžete aktivovat přes Menu u jízdních režimů. Světlá výška je přes 21 centimetrů, ale převisy jsou velmi dlouhé a hmotnost hodně vysoká. Na žádné náročné terénní výlety to tak úplně nebude.
Spotřeba a dobíjení
Když jsme auto přebírali, svítila na palubním počítači spotřeba 35 kWh za posledních 1342,5 ujetých kilometrů. My jsme auto po půl dni ježdění a necelých 180 kilometrech ve městě, na dálnici i mimo město (klidné, ale i ostré ježdění včetně zkoušky maximální rychlosti) vraceli se spotřebou 30 kWh. Díky baterii s využitelnými 130 kWh by to znamenalo celkový dojezd přes 400 kilometrů. Venku bylo sucho a docela teplo (kolem 10°C). Prakticky jako každý jiný elektromobil, umí i Ford F-150 Lightning buď plachtit anebo naopak výrazně rekuperovat a tím i brzdit. Aktivovat se to dá v Menu na obrazovce s jízdními režimy. Ford tuto funkci nazval jako „1-Pedal Drive“ a vlastně to tu sedí beze zbytku. Brzdit rekuperací totiž dokáže až do úplného zastavení.
Ford F-150 Lightning je americký pick-up, takže má pro dobíjení konektor Typ 1, který už v Evropě prakticky není. Řešit se to dá pořízením redukce. Baterie je možné nabíjet stejnosměrným proudem výkonem až 150 kW. Ford udává, že za pouhých 10 minut dobíjení zvýšíte dojezd o 54 mil (86,4 km). Rychlonabíjení na 150kW nabíječce zabere z 15 % na 80 % kapacity baterie jen 41 minut, přičemž na 50kW dobíječce to bude 122 minut.
Závěr
Elektrický pick-up Ford F-150 Lightning se v Evropě oficiálně koupit nedá a v nejbližší době se o tom ani neuvažuje. Přesto, pokud byste tohle auto vážně chtěli, v příštím roce by do Evropy mělo asi 200 kusů s posvěcením amerického Fordu dorazit. Doveze je sem jeden švédský dealer. A pokud byste ho chtěli, divit se vám nebudeme, protože je vlastně až nesmyslně rychlý, pohodlný a je z něj skvělý výhled vpřed a do stran, naopak úplně špatně je od řidiče vidět doleva dopředu přes A-sloupek. Čtyřsetkilometrový dojezd není úplně špatný, stejně jako jeho tažná kapacita (v Evropě ale bude stejně maximálně jen 3,5 tuny) . Problém ale může být fakt že kvůli jeho hmotnosti a užitečnému zatížení na něj potřebujete řidičský průkaz skupiny C.
Technické údaje:
Auto: | Ford F-150 Lightning (2022) |
Motor: | 2x elektromotor |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 433 kW/580 koní |
Točivý moment: | 1050 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4.0 s |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 131 kWh |
Dojezd: | 300 mil (483 km) |
Délka: | 5901 mm |
Šířka: | 2438 mm (se zrcátky) |
Výška: | 1988 mm |
Rozvor: | 3683 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2989 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 400 litrů (přední kufr) |
Ani s tím nejel a článek strojově přeložil…..to je ale novinařina!
Pro, výbava, úložný prostor místo motoru, velký výkon. Proti obrovská hmotnost, malý dojezd ( jedná se pracovní auto, nízká teplota a přívěs snáží dojezd tak cca na polovic), užitečná hmotnost na oprávnění B je velmi malá.