Opel s novou generací modelu Insignia opět přichází s několika verzemi, kromě klasického liftbacku Grand Sport, je to také kombi Sports Tourer, které tento týden testujeme, ale také outdoorová verze Country Tourer a nebo nejsportovnější verze GSi.

V těchto dnech značka na český trh uvádí oplastovaný Country Tourer, který vychází z kombi, ale přidává o 25 mm vyšší světlou výšku. Je toho ale mnohem více.

Design

Opel nabízel verzi Insignia Country Tourer už v minulé generaci, dalo se tedy očekávat, že v té současné se objeví také. A objevila. Využívá velmi podobný recept. Opel vzal auto s praktičtější karoserií kombi a vybavil ji plastovým obrněním spodní části nárazníků, prahů, ale i spodní části podvozku. Stále však jde o velmi decentní doplňky, které auto ozvláštní, rozhodně si nebudete připadat jako když si k formálnímu obleku vezmete holínky. Na pohled se mi možná Country Tourer líbí i než obyčejný kombík.

Novinkou (nejen pro Country Tourer, ale obecně pro Insignii) je možnost vybírat prvky z výbavy Exclusive, která nabídne možnost propustit uzdu vaší fantazii. A té se meze opravdu klást nebudou. Chtěli byste růžové auto? Není problém. A nebo byste raději brčálově zelené? Ani to není problém, však se podívejte do galerie.

To interiér je o poznání obyčejnější, protože oproti běžným modelům se v Country Toureru neliší. I tady je ale možné vybírat z řady doplňků Exclusive zahrnujících množství vzorů či barev dekorů a čalounění. Interiér se oproti minulé generaci znatelně proměnil, je přehlednější, má méně tlačítek a více věcí se ovládá přes dotykový displej multimédií.

Technika

Pro Insignii Country Tourer je v současné chvíli dostupných pět motorizací. Základ nabídky tvoří benzinový motor 1,5 Turbo ve dvou výkonových verzích se 103 kW a 122 kW (v obou případech 250 Nm). Jde o jediný motor, který nelze kombinovat ani s pohonem všech čtyř kol, ani s automatickou 8° převodovkou, pro výkonnější z motorů je k dispozici alespoň 6° automat.

Pohon všech kol i 8° automat si lze pořídit ke zbylému motorovému portfoliu, které tvoří benzinový dvoulitr se 191 kW (400 Nm) a dvě vznětové jednotky s dvoulitrovým objemem. Ta slabší z nich je přeplňovaná jedním turbodmychadlem a nabízí 125 kW výkonu (400 Nm), ta výkonnější je biturbo a nabízí 154 kW (480 Nm). A právě poslední jmenovaný motor jsme vyzkoušeli v rámci krátké první jízdy. Tento motor má naopak pohon všech kol i automat vždy.

Systém pohonu všech kol je velmi zajímavý. Ten přenáší výkon standardně na přední kola, ale podle potřeby ho přesouvá také na zadní nápravu. Mezi zadními koly však není klasický diferenciál (mimochodem chybí i mezinápravový diferenciál), ale je tu tzv. řešení Twinster. Jde o systém dvou spojek, který je umístěn mezi zadními koly místo diferenciálu, a který rozděluje točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Výhodou takového řešení je mnohem rychlejší výhradně elektronické ovládání, ale také fakt, že takové řešení funguje trochu jinak, než klasický diferenciál. Zatímco v jeho případě se pro pomoc při stáčení auta kolem své osy využívá přibrzďování vnitřního zadního kola, u Twinsteru se naopak točivý moment vnitřnímu zadnímu kolu rozpojením spojky ubere a tomu vnějšímu naopak přidá. Pro první seznamovací desítky kilometrů však panovalo slunečné počasí a silnice byly suché, takže jsme nebyli schopni takové řešení nijak vyzkoušet.

Jízda

Šedý Opel Insignia Country Tourer poháněl nejvýkonnější vznětový motor, který je standardně spojen s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Opel v technických údajích slibuje výkon 154 kW/210 koní při 4000 ot./min a maximum točivého momentu 480 Nm už od 1500 ot./min. Díky tomu je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 8,2 sekundy a maximální rychlost je 228 km/h.

Motor je při klidné jízdě příjemně tichý, převodovka ho drží v nízkých otáčkách, z nichž díky dvoustupňovému přeplňování zrychluje poměrně ochotně a bez nutného podřazování. Pokud na plynový pedál šlápnete výrazněji, převodovka podřadí, motor o sobě dá (z hlediska akustiky) vědět a auto začne zrychlovat. Nečekejte žádný kopanec do zad, spíše “měkkou” akceleraci, která je prakticky v celém spektru otáčkoměru stejná. Emoce ve vás tento motor neprobudí, jde ale o velmi dobře naladěný agregát pro běžné ježdění. Jsem ale docela zvědav, jaké naladění bude mít v nové Insignii Sports Tourer GSi, kam se bude montovat také…

Opel vybavil Insignii novou generací adaptivního podvozku FlexRide (dvoulitry ho dostaly v základní výbavě, pro 1,5 Turbo naopak není ani za příplatek). K dispozici jsou opět tři nastavení, defaultní “normální”, komfortní “Tour” a sportovní “Sport”, jež se mění tlačítky před řadící pákou. Jednotlivé profily upravují nejen nastavení podvozku, ale také pohonu všech kol, řízení či odezvu motoru a podobně. Nově však nejsou jízdní režimy jasně dané, ale dají se v menu multimediálního systému upravovat podle řidičových chutí, potřeb a nebo momentální nálady. V komfortním režimu Tour tak klidně můžete mít měkčeji naladěný podvozek, ale naopak třeba sportovní řízení.

Krátká jízda vedla kolem Prahy, kde jsme si vyzkoušeli nejen průjezd samotnou Prahou, ale také vesničkami kolem nebo klikatými silničkami v lese. Pro městské a vesnické silnice jsme nastavovali režim Tour, který promění auto ve velmi pohodlný kombík, jenž se jen tak pohupuje a nerovnosti na silnici velmi dobře žehlí. Závidět by mu nakonec mohly i některé prémiové automobily. V lesních serpentinách jsme naopak využili sportovní režim, po jehož aktivaci Insignia celkově zpevnila, podvozek je tuhý, ale stále příjemně poddajný, rozhodně není prkenný. Zostří se také řízení a zlepší odezva motoru na sešlápnutí pedálu plynu. Sportovní auto to ale není a ani se tak netváří, jednoznačně mi k autu více sedělo komfortní nastavení.

Líbilo se mi naladění převodovky, u které jsem ani v komfortním, ale ani ve sportovním režimu neměl vlastně vůbec žádnou potřebu dělat něco jinak. Řazení probíhalo hladce, motor se zbytečně nepodtáčel, ale ani nevytáčel a změna rychlostních stupňů byla prakticky neznatelná.

Závěr a cena

Nový Opel Insignia udělal oproti minulé generaci obrovský krok. Nejen, že konečně není zvenku velký a uvnitř stísněný, ale konečně také shodil přebytečné kilogramy. V nové generaci jezdí lehce, umí být pohodlný a je prostě celkově lepší. Podle Opelu si ho budou kupovat mladší lidé než klasický kombík, mají to být také zákazníci aktivní, sportující, jejichž roční nájezd bude více než 25 tisíc kilometrů.

Ceník vypadá také docela zajímavě, když startuje na 739 900 Kč. Za tuto částku ale dostanete pouze Insignii Country Tourer s pohonem předních kol, manuální převodovkou a benzinovým motorem 1,5 Turbo 103 kW. Nejlevnější čtyřkolkou je až znatelně dražší verze 2.0 CDTI se 125kW/170 koňmi za 935 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.