První jízda: nový Ford Explorer jsme poprvé vyzkoušeli na českých silnicích

První jízda: nový Ford Explorer jsme poprvé vyzkoušeli na českých silnicích

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 10. 10. 2024


Explorer je mrtvý, ať žije Explorer. Ford uvádí na český trh novou generaci modelu se známým názvem. Ta je ale úplně jiná než ta, kterou jsme znali. My jsme s novým Fordem Explorer poprvé svezli na českých silnicích.

Pro Ford nová, ale jinak známá technika

Ford Explorer bylo v Evropě vždy jedno z těch největších aut. Bylo tady v devadesátkách, kdy šlo o pravověrný off-road, ale pak se na dlouhé roky ztratilo. Vrátilo se zpět až v roce 2020, když šlo o velký a opravdu výkonný plug-in hybrid. S nejnovější generací je ale všechno jinak… Novinka sice dostala známé jméno, ale zcela se proměnila. Je menší a čistě elektrická.

Technika je pro Ford nová, ale my už ji pár let známe. Ford Explorer je totiž další z výsledků spolupráce automobilek Ford a Volkswagen, protože jako základ je použit elektrický Volkswagen ID.4. Ford na autě ovšem opravdu výrazně zapracoval, takže to ani zvenku ani uvnitř prakticky není poznat.

První jízda: nový Ford Explorer jsme poprvé vyzkoušeli na českých silnicích

Auto stojí na podvozkové platformě MEB, kterou využívá koncern Volkswagen pro všechny svoje mainstreamové elektromobily, přesto je Explorer aktuálně o něco dál než Volkswagen, protože Explorer už má modernizované pohonné ústrojí. To u Volkswagenu teprve přijde. V nabídce je pro Explorer několik verzí, které zahrnují akumulátory s kapacitou 52 kWh, který je určen pouze pro verze s pohonem zadních kol, případně 77 kWh pro zadokolku s prodlouženým dojezdem anebo 79 kWh pro čtyřkolku.

V případě verze s největší baterií jde o baterii nové generace s upraveným chemickým složením i energetickou hustotou. Díky tomu je tu právě o maličko vyšší kapacita, ale hlavně je tu vyšší nabíjecí výkon. Explorer s touto baterií je možné nabíjet až 185 kW, což je aktuálně víc, než aktuálně nabízejí všechny elektromobily koncernu Volkswagen na platformě MEB (s příchodem modernizovaných modelů se to ale samozřejmě dorovná). S tím souvisí i to, že auto se dokáže z 10 % na 80% nabít rychleji než konkurenční elektromobily VW ID., u čtyřkolky mluvíme o 26 minutách. Slabší 77kWh baterie se dobíjí maximálně 135 kW a z 10 % na 80 % jí to trvá jen o dvě minuty déle.

Zadokolky mají jeden elektromotor na zadní nápravě. Ta s menší baterií nabízí původní elektromotor (APP310) a výkon 125 kW/170 koní, ta s větší baterií už má ale novější elektromotor (APP550) s výkonem 210 kW/286 koní a 545 Nm. Čtyřkolka k tomu přidává další elektromotor na přední nápravě s dalšími 80 kW/109 koňmi. Na všechna čtyři kola tak přes jednostupňovou automatickou převodovku putuje celkem 250 kW/340 koní a až 679 Nm.

prvni_jizda-2024-elektromobil-Ford_Explorer_AWD-14

Ford si Explorer vyrábí sám ve své továrně. Nejnovější elektromobil vyjíždí z výrobních linek v německé továrně v Kolíně nad Rýnem. Ta byla pro tento model výrazně modernizovaná, Ford do ní investoval dvě miliardy dolarů.

Praktický a chytrý

Karoserie nového Exploreru ani náznakem Volkswagen nepřipomíná. A to z žádného úhlu. Ford říká, že se při navrhování jeho designu inspiroval předchozím Explorerem, na což mají odkazovat světlomety, ale také třeba C-sloupek karoserie. Z hlediska vnějšího vzhledu je to ale velmi uhlazené auto.

Nic náhodě nenechal Ford ani uvnitř, přestože tady jsou dvě věci, podle kterých výchozí Volkswagen zaručeně poznáte. Chce se nám říct, že bohužel. I Ford Explorer totiž elektricky ovládá všechny čtyři okna pouze dvěma ovladači, mezi kterými se přepíná dotekem na madle v místě nápisu „REAR“. Zpravidla tak nevíte, která okna se vám po manipulaci s ovladačem stáhnou. Tou druhou věcí je dotekový panel ovládání světlometů nalevo od volantu.

prvni_jizda-2024-elektromobil-Ford_Explorer_AWD

Z Volkswagenu zůstává ale ještě další věc. Tu si Ford ponechal, ale nové modely Volkswagen ID. už ji nemají. Jde o ovládací dotekové plošky na volantu. Ford jim sice dal vlastní vzhled i podsvícení, ale dotek zůstal. Volkswagen se přitom na volantu vrátil zpět k fyzických ovladačům.

To byly chyby, ale teď už přicházejí naopak klady. Interiér je přehledný, přestože důraz je kladen zejména na dotekové ovládání. Středovému panelu dominuje na výšku orientovaný obrovský displej s přehlednou grafikou a velmi rychlou odezvou na dotek. V jeho spodní části je neustále řádek, na kterém se dají ovládat funkce klimatizace a topení a zbytek displeje zabírá zobrazení, které si vyberete. Můžete mít obrazovku rozdělenou anebo ne, bude záležet jen na vás.

Displej není umístěný napevno, dá se měnit jeho poloha (nejde to za jízdy). Je to čistě mechanicky, stačí vzít za stříbrné „madlo“ na jeho spodní části a prostě a jednoduše jej posunout nahoru. V tu chvíli se za ním odkryje i „tajná“ schránka, které Ford říká „My private locker“. Jakmile displej zase zatáhnete dolů a zamknete auto, displej se opět uzamkne a nedá se s ním hýbat. Věci, které v této schránce máte, tak zůstanou v bezpečí. Na další předměty, které potřebujete v autě odložit, lze využít odkládací kapsy ve dveřích anebo obrovský prostor ve středovém tunelu, tzv. „Mega Console“.

Jak je na tom Ford Explorer ve srovnání s konkurenčními modely na platformě MEB?

RozměrFord ExplorerVolkswagen ID.4Škoda Enyaq
Délka4468 mm4584 mm4649 mm
Šířka (bez zrcátek)1871 mm1852 mm1879 mm
Výška1630 mm1640 mm1616 mm
Rozvor2767 mm2771 mm2765 mm

I tak je ovšem v kabině dostatek prostoru jak na předních, tak i na zadních sedadlech. A slušný je i zavazadlový prostor. Jeho objem je v základní konfiguraci až 470 litrů a dlouhý je 804 milimetrů. Sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit až na 1460 litrů.

Jak jezdí?

V rámci prvního seznámení na nás čekala nejlepší verze s pohonem všech čtyř kol a výkonem 340 koní. Její dynamika je parádní, což prozrazují už samotné technické údaje. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou jen 5.3 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h, což je v našich podmínkách stále víc než dost. Nejvíce potěší pružnost samotného auta, i díky dostupnosti všech skoro sedmi stovek newtonmetrů prakticky kdykoliv, ale také díky tomu, že je tu pouze jednostupňová převodovka.

První jízda: nový Ford Explorer jsme poprvé vyzkoušeli na českých silnicích

Explorer potěší i v zatáčkách. Díky jistotě pohonu všech kol, akumulátoru umístěnému v podlaze, který tak zlepšuje rozložení hmotnosti a snižuje těžiště, ale také naladění podvozku, dokáže překvapivě dobře zatáčet.Navíc dokáže fungovat nejen na kvalitním asfaltu, ale stejně tak se dokáže vypořádat i s rozbitým asfaltem. A k tomu jsou tu parádně naladěné brzdy, protože v brzdovém pedálu prakticky není poznat, kdy auto rekuperuje a kdy už se zakusují destičky do kotoučů.

Byly to pouze první seznamovací kilometry, takže nelze úplně jistě brát údaje ohledně spotřeby elektřiny, ale Ford v prezentaci uváděl, že jde o jeden z nejúspornějších elektromobilů v kategorii. V technických údajích píše o spotřebě 15.7 kWh/100km v kombinovaném režimu. My jsme prvních pár desítek kilometrů jezdili asi s 19 kWh na 100 km.

Cena

V České republice se bude Ford Explorer prodávat ve třech verzích velikosti baterie, přičemž dvě budou s pohonem zadních kol a jedna s pohonem všech čtyř kol. K tomu budou dvě výbavy (Explorer a Explorer Premium) a jen 8 příplatkových prvků (jeden výhodný paket a 7 samostatných prvků). Základní 52kWh verze zatím není v ceníku, ten začíná až 77kWh zadokolkou, jejíž cena startuje na 1 149 900 Kč s DPH, čtyřkolka vyjde o sto tisíc dráž. Pokud budete chtít vyšší výbavu Premium, připlatíte si 90 tisíc.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru