První jízda: BMW M3 (F80)

Autor: Pavel Srp - 11. 8. 2014


Když se řekne BMW M3, nejen mnoha fanouškům této automobilky se zrychlí tep i dech a do žil se jim vžene adrenalin. Mám to tak i já, a tak když přišla nabídka na to, abych se s novou generací M3 a M4 svezl, nedalo se odmítnout. Testovací jízdy probíhaly v okolí rakouského Salzburgu, po klikatých místních alpských silničkách plných nejen dlouhých rovinek v nižších nadmořských výškách, ale také pořádně utažených vlásenek v horních patrech Alp.

Už samotné technické údaje slibují, že o zábavu a adrenalin bude postaráno. Oproti minulé generaci ta nová přišla o atmosférické plnění motoru, je přeplňovaná dvěma turbodmychadly, ale nabízí vyšší výkon i mohutný točivý moment (317 kW/431 koní a 550 Nm). Oproti minulé generaci je také o nezanedbatelných přibližně 80 kg lehčí. Na papíře to ale není takové jako ve skutečnosti…

Přebírám klíč od auta. Je to krásná šedá M3 s červeným interiérem. Posez ve sportovních sedadlech je perfektní, nastavitelný volant se dá přitáhnout hodně k tělu a najít tu správnou pozici je otázka okamžiku. Jen škoda, že klíč i celý interiér jsou – až na sportovní sedačky, jinou převodovku (resp na pohled jiný volič) a logo „M“ v budíkách cejchovaných do 330 km/h – stejné jako v obyčejné trojce nebo čtyřce.

test-bmw-m3-m4-p1

Na to ale zapomenete hned, jak k životu probudíte dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec. Startér motorem párkrát otočí a pak se ozve hromobití. Zvuk studeného motoru podpořený čtveřicí koncovek výfuku je neskutečný a vykouzlí vám úsměv na tváři ještě než se vůbec rozjedete. V interiéru je při jízdě sice zvuk dále podpořen reproduktory (v M4 jsou hlasitější), nicméně zvenku není o moc tišší. Když kolem vás auto projede, nic vás nenechá na pochybách, že tohle je opravdové eMko.

S přeplňováním však vždycky vzniká riziko turboefektu, kterého se chtěli inženýři BMW vyvarovat. V případě M3 a M4 se to povedlo na jedničku. Čekáním na nafouknutí turba ztrácí řidič drahocenný čas. V M3 a M4 motor zatahuje mohutně a bez výraznějšího prodlení v téměř jakýchkoliv otáčkách (maximum točivého momentu je k dispozici už od 1900 ot./min) a vydží až do červeného pole. Na jakýkoliv rychlostní stupeň i v jakékoliv rychlosti je síly dostatek.

Inženýři motor naladili tak, aby se křivky výkonu a točivého momentu překrývaly (však se v galerii podívejte jak křivky vypadají…). Ve sportovním režimu (Sport Plus) motoru se vám prakticky nestane, že byste čekali než se turba roztočí. Turboefekt M3 (M4) nezná a otáčky letí k červenému poli neskutečnou rychlostí. Než se nadějete, je motor v omezovači a musíte řadit (když nepřeřadíte, v omezovači prostě zůstane). A to je další řidičova radost.

test-bmw-m3-m4-p2

Ačkoliv to není manuál, ale dvouspojkový automat, řazení pádly pod volantem je zábava. Převodovka každé přeřazení doprovodí značným mechanickým trhnutím, ozve se rána, ale tohle všechno trvá snad kratší dobu než mrknutí oka. A je jedno, jestli řadí nahoru nebo dolů.

Tahle eMka dokáží být neskutečně rychlá, přitom jsou za každých okolností perfektně ovladatelná a čitelná. Od kol – lhostejno, zda předních či zadních – proniká k řidiči dostatek informací, a tak je jakákoliv změna přilnavosti či chování cítit včas. Přilnavost auta v zatáčkách je neskutečná! Přední náprava se do asfaltu zakousne takovým způsobem, že se tomu až nechce věřit. A drží. Pak je jen na vás, jestli chcete zatáčku projet rychle a čistě, a nebo se sklouznout. Pokud se chcete rebelsky klouzat, stačí přidat trochu víc plynu a zadek se utrhne (diferenciál mezi zadními koly dokáže pracovat v režimu 0 -100 % svornosti). Zábavnější je ale projíždět zatáčky čistou stopou, balancovat na hraně přilnavosti a stále zkoušet zvyšovat rychlost. To přetížení, kdy cítíte jak se vám mozek tlačí z hlavy ven, je neskutečné. A návykové!

I když jde o hodně silnou zadokolku, neměl jsem pocit, že je přemotorovaná. Při rozjezdu na jedničku i dvojku sice kontrolka stabilizace (stabilizace se dá také přepnout do sportovního režimu nebo úplně vypnout) blikat bude, ale od trojky výš už 275 mm široké zadní pneumatiky výkon na silnici přenesou. Při přeřazení si ale stejně hrábnou, třeba i na pětku.

test-bmw-m3-m4-p3

Pokud s autem nebudete jezdit jen do pražské Pařížské ulice, určitě si připlaťte za karbon-keramické brzdy. Stojí sice s daní jako malé auto, ale jejich účinek je ve srovnání s obyčejnými brzdami (M3 měla karbon-keramické brzdy, M4 „obyčejné“) nesrovnatelný. Lépe fungují i při běžných rychlostech, na okreskách před zatáčkou ale dokáží auto zastavit s takovou razancí, že vás po celodenní ježdění bude bolet za krkem, jak budete držet hlavu, aby se vám neutrhla od těla.

Na M3 je ale zdaleka nejlepší to, že se dá použít nejen pro sportovní jízdu (třeba na okruhu), ale také jako auto pro běžné ježdění. Když překlikáte všechny ovladače (adaptivní podvozek, mapy motoru, intenzitu posilovače řízení) vedle voliče automatické převodovky, stane se z původně zběsilého chrta poslušný beránek. Auto je schopno vyhladit veškeré městské nerovnosti – ačkoliv je otázka, jak se bude chovat na českých silnicích, protože i ty nekvalitní rakouské silnice jsou děr a nerovností takřka prosty.

Samotný motor je při klidné jízdě tichý a kultivovaný, auto je komfortní a svoje dynamické schopnosti na sobě nedá příliš znát. Pokud nechcete…. Stačí ale pedál plynu jen jemně poškádlit a víte, že všech 431 koní pod kapotou pořád je… :)

test-bmw-m3-m4-p4

Samostatnou kapitolou je spotřeba paliva, která díky přeplňovnání skáče jako na houpačce. Při klidné jízdě dá udržet v pohodě do 10 l/100 km, když budete na plynový pedál šlapat razantněji, není problém jezdit za hodnoty 2x, ale i 3x takové. Plnou 60 litrovou nádrž tak projedete už za 200 kilometrů.

I když jsem vystřídal auta obě, M3 se mi líbila víc než M4. Jízdně se od sebe příliš neliší (s výjimkou již zmíněných brzd a zvukového šidítka), ale M4 je uhlazenější, což dále podporovala zvolená barevná kombinace – střibrný lak karoserie a krémový interiér. M3 je zejména z pohledu zezadu svalnatější, vytažené blatníky a stoupající boční linie působí drsněji a auto se na silnici neztratí.

BMW se povedl husarský kousek. V době downsizingu se povedlo postavit přeplňované auto, které na povely pravé nohy reaguje hned. Navíc dokáže projíždět zatáčky takovými rychlostmi, kdy vás při pohledu na rychloměr polije horký pot a přitom je stále jisté. A pohodlné. Navíc v něm odvezete celou rodinu na dovolenou…. Potřebujete snad ještě něco víc? ;)

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“20|40|40″ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,BMW,BMW
Typ:,M3 Sedan,M4 Coupé
Motor:,řadový šestiválec,řadový šestiválec
Objem válců:,2979 ccm,2979 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzín,benzín
Pohon:,zadní,zadní
Výkon:,317 kW/431 koní  při 5 500 – 7 300 ot./min,317 kW/431 koní  při 5 500 – 7 300 ot./min
Točivý moment:,550 Nm při 1 850 – 5 500 ot./min,550 Nm při 1 850 – 5 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.1 s,4.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.1 / 6.7 / 8.3,11.1 / 6.7 / 8.3
Délka:,4671 mm,4671 mm
Šířka:,1 877 mm,1 877 mm
Výška:,1 430 mm,1 383 mm
Rozvor:,2 812 mm,2 812 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 635 kg,1 622 kg
Základní cena:,1 895 400 Kč,1 929 200 Kč
Ceník:,M3 Sedan,M4 Coupé
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru