Koncem minulého týdne jsme dostali příležitost krátce se ve stále slunném a hlavně teplém Marseille svézt se zbrusu novou Audi A4 Avant. Je to neuvěřitelné, ale model s označením A4 potkáváme na silnicích už od roku 1994. Dodnes se tohoto modelu prodalo více než 2,5 milionu kusů. A4 si vždy držela punc elegantnosti se sportovními prvky a vždy byla v nabídce s velkou spoustou motorizací. Na tom se nic ani v nové generaci nezměnilo.

prvni-jizda-audi-a4-avant-30-tdi-quattro-at-p1

Když si auto obejdete kolem dokola, nemůžete si nevšimnout jeho sportovně elegantního vzhledu. Tedy mezi námi módní poradci jsou na tohle spojení alergičtí, ale na novou Audi A4 Avant to prostě sedí jako ušité. Přední části auta dominuje typická maska chladiče Single Frame a zbrusu nové světlomety. Ty Audi nabízí také v provedení Matrix LED. Ale protože bylo krásné slunné počasí, na jejich vyzkoušení si musíme počkat až do klasického redakčního testu. Z bočního pohledu vyniknou poměrně hezké linie, které jako by A4 ubírají kilogramy. Zadní části vévodí štíhlé světlomety.

Exteriér nabízí překvapivě velké množství prostoru. Tedy spíše na předních prostorných a pohodlných sedadlech nepostrádajících slušné boční vedení. Na zadních sedadlech, obzvlášť za vzrostlejšími řidiči, je to poněkud stísněné, ale dospělou osobu na krátké trasy nebo děti i na těch delších nohy bolet nebudou. Interiéru, co do prostoru, vévodí zavazadlový prostor. Ten nabízí základní objem 505 litrů, přičemž po sklopení zadních dělených sedadel (poměr 40:20:40) nabídne až 1510 litrů.

To důležité je ale schované pod kapotou. Audi si pro novou A4 Avant připravila bohatou nabídku motorizací. Je jich celkem sedm, přičemž tři jsou benzínové s označením TFSI a čtyři naftové TDI. Vybrat si musí opravdu každý. Všechny vynikají vysokou hospodárností a nízkými emisemi.

prvni-jizda-audi-a4-avant-30-tdi-quattro-at-p3

My jsme během jednoho krátkého odpoledne měli možnost nahlédnout pod pokličku variantě 3.0 TDI V6 quattro o výkonu 200 kW (272 koní). Maximální točivý moment působivých 600 Nm je k dispozici již v rozmezí od 1500 do 3000 otáček motoru za minutu. Tyto hodnoty posílá na všechna kola osmistupňová automatická převodovka tiptronic, přičemž zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za pouhých 5.4 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Přečtěte si také:  S novou generací Land Roveru Defender jsme se svezli v lomu Amerika

V nabídce je samozřejmě i šestistupňový manuál, ale k téhle báječné V6 se automat prostě hodí o něco víc. A právě i díky přítomnosti automatu se tato motorizace chlubí papírovou kombinovanou spotřebou pouhých 5.1 litru na 100 km. Abych pravdu řekla, je mi jasné, že tohle je spotřeba z říše snů. My jsme se s autem pohybovali přes 11 litrů, ale je pravda, že jsme ho nijak nešetřili, prakticky neustále nám běžela klimatizace a navíc jsme se nejen střídali s kolegou, ale oba jsme také střídali jízdní styly.

Nová generace A4 dostane v prvé řadě pochvalu za vážně skvěle naladěný motor. Jeho zvuk do kabiny nijak extrémně neproniká, a přesto víte, že tam někde před vámi je ten „správný počet“ válců. Motor má navíc velkou chuť po otáčkách a díky skvělé souhře s převodovkou nemá problém si při náhlé akceleraci podřadit i o dva nebo tři stupně a s chutí vystřelit kupředu. Jen si musíte dát trochu pozor při nájezdu do zatáčky. Tam se totiž naplno projeví těžký předek a konstrukce umístění motoru. Slušnou práci ale odvádí podvozek. Při jízdě po francouzských vesničkách je jistý a skvěle filtruje veškeré nerovnosti. Při rychlejší jízdě nebo ostřejším průjezdu zatáčkou nenechal auto, aby se zbytečně naklánělo a právě od něj byla cítit příjemná jistota.

prvni-jizda-audi-a4-avant-30-tdi-quattro-at-p2

Možná právě naftový šestiválec by ale zasloužil lepší brzdy. Výkon 200 kW už pořádnou brzdnou sílu potřebuje. Brzdy sice dostatečně rychlý nástup, ale o nějakém dávkování brzdné síly tu bohužel nemůže být řeč. Je potřeba si na ně trochu zvykat, ale dobré je, že jejich pedál je příjemně tvrdý. Jenomže do rychlých zatáček tahle kráska tak úplně stavěná není. Doma se cítí zejména při přesunech po dálnicích. Dostat se povolenou maximální dálniční rychlost ji nedělá absolutně žádný problém.

Audi A4 jsme vyzkoušeli v krásném prostředí, do kterého skvěle zapadala. Dokážeme si představit, že nejen čeští manažeři z ní budou nadšení a s chutí ji budou zařazovat do svých vozových parků. Obzvlášť kombi verze označená jako Avant vypadá velmi pěkně a lidé se za autem ve slušivé modré barvě často otáčeli.

Přečtěte si také:  Audi připravilo speciální retro verzi TT RS. Oslavuje slavný model, ale v Česku se jej nedočkáme

Automobilka navíc nastavila poměrně citlivě i cenovou politiku. Za základní benzínovou variantu 2.0 TFSI 140 kW s pohonem předních kol a automatem zaplatíte minimálně 1 083 900 Kč včetně daně. Námi testovaný nejsilnější diesel s pohonem všech kol startuje na částce 1 391 900 Kč.