Na silnicích pořád jezdí dost, přesto je tomu už dvě dekády, kdy tohle auto vstoupilo na trh. Škoda Fabia RS, homologační speciál pro WRC, slaví dvacetiny.
Psal se rok 1999, kdy byla představena první generace Škody Fabia, nástupce Felicie. K prvním zákazníkům se první Fabie dostaly v dalším roce. Jenže Škoda si připravila i sportovní verzi, která měla navázat na úspěchy první generace Škody Octavia RS.
Výroba rychlé Fabie odstartovala v červnu 2023,přičemž v prvním roce bylo vyrobeno 561 kusů a byl to vůbec nejúspěšnější rok. Výroba byla nakonec ukončena v dubnu 2007, přičemž za celý rok vzniklo už jen 47 kusů eresa.
Škoda Fabia RS byla ovšem hned od začátku trnem v oku některým fanouškům, protože jí zazlívali velký a těžký naftový motor. Ten podle nich do sportovního auta nepatří. Šlo o legendární 1,9 TDI, jenž byl naladěn na 96 kW/130 koní (při 4000 ot./min) a 310 Nm (při 1900 ot./min). Poháněl přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Zrychlit z místa na stovku zvládlo ereso za 9,6 sekundy a maximální rychlost bylo 204 km/h. Od ledna 2004 se hodnoty zlepšily na 9,5 sekundy a 206 km/h. Mimochodem, pohotovostní hmotnost auta byla 1315 kg.
V případě tohoto modelu šlo o homologační speciál pro WRC, který ale musel dodržet nějaká pravidla. Zajímavé bylo, že sériová Škoda Fabia nesplňovala povinnou délku, která musela být minimálně 4000 mm. Na délku totiž měřila 3960 mm, takže verze RS dostala jinak tvarované nárazníky, díky nimž byl tento homologační požadavek splněn. Délku v automobilce prodloužili na 4002 mm.
Škoda Fabia RS vznikla i ve druhé generaci, naftový motor vyměnila za benzinový 1,4 TSI, který kombinoval přeplňování turbodmychadlem a kompresorem. Ten ale bohužel nebyl úplně spolehlivý.