prvni_jizda-2021-renault_arkana- (1)

První dojmy: Renault Arkana. Jak jezdí francouzské BMW X6?

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 4. 2021


Renault se pouští do dosud neprobádaných vod a na trh uvádí auto s karoserií SUV-kupé. Vstupuje do segmentu, který před 13 lety nejvíce proslavilo a prošlapalo mu cestu BMW X6. Jeho model Arkana je kompaktnější a my jsme se (zatím) velmi krátce posadili za jeho volant.

Design: vypadá hodně dobře

Renault Arkana na první pohled zapadá do současné rodiny modelů Renault. Nechybí typické přední světlomety s prodloužením denního svícení až do nárazníku, stejně jako zadní světla procházející celou šíří auta (škoda, že nejsou LEDkové, ale mají žárovky). To pohled zboku je ale netradiční, protože za B-sloupkem se karoserie snižuje, aby byla na víku zavazadelníku zakončena decentním zvýšením kvůli lepší aerodynamice.

V interiéru na nás nečeká nic, co bychom už od Renaultů neznali. Palubní deska je prakticky beze změny od současných modelů, včetně velkého dotekového displeje a po vzoru modernizovaného Méganu lze klimatizaci ovládat samostatnými otočnými ovladači. Zajímavě vypadá dekor karbonu, který měla na palubní desce verze R.S. Line, kterou jsme se vezli. Potěší i spousta odkládacích přihrádek a USB konektorů (není to ale novější USB-C). Trochu archaicky ovšem působí velký volič převodovky.

Arkana je vybavena digitální kapličkou přístrojového štítu. Její úhlopříčka je 4,2″, 7″ nebo 10,2″ a liší se podle jednotlivých stupňů výbavy. Středový displej multimédií pak může mít 7″ nebo 9,3″, je dotekový a velmi dobře čitelný i na slunci. 

Pohonné jednotky

V případě techniky to nebude nijak složité rozhodování, protože Renault Arkana startuje s jediným motorem TCe 140. Později jej doplní ještě výkonnější TCE 160 (oba jsou to 12V mikrohybridy), ale i full-hybridní verze E-TECH Hybrid 145, kterou známe z Renaultu Clio E-TECH hybrid (ostatně Arkana s ním sdílí podvozkovou platformu CMF-B).

Na začátku jsme tedy zkoušeli nejslabší motor z nabídky. Jde o osvědčený 1,3litrový čtyřválec, který je spojen s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou EDC a pohonem výhradně předních kol. Kromě 140 koní výkonu se může řidič spolehnout i na 260 Nm točivého momentu. Díky tomu zvládne Arkana zrychlit z 0 na stovku za 9,8 sekundy. Dynamika není nijak oslnivá, ale svižně se s ním svézt dá.

Renault Arkana ve verzích INTENS (bílý) a R.S. Line (černý)

Za volantem

Mnohem více ale oceníte to, jak je auto tiché. Motor je perfektně odhlučněn a při běžné jízdě se jeho zvuk do kabiny prakticky nedostane. Může se vám tak stát, že na semaforech budete hledat tlačítko na deaktivaci Start/Stop systému, protože pocitově se motor deaktivoval, ale přitom stále běží. Prostý je totiž i jakýchkoliv vibrací.

Co však šlo naladit lépe, je systém „Autohold“, který drží auto při stání (například na křižovatce nebo na semaforech apod.) zabrzděné, aniž by řidič musel držet sešlápnutý brzdový pedál. Jakmile se totiž budete chtít rozjet, auto s sebou nepříjemně cukne – brzdy jsou totiž pořád zabrzděné, převodovka už auto rozjíždí, ale brzdy se teprve pak uvolní.

Když se na auto podíváte zboku, ani byste možná neřekli, že ta kola, která obouvá, jsou 18″. I s nimi je ale podvozek naladěný dobře – minimálně do Prahy, kde jsme zatím s autem jezdili. To, jak se bude chovat na klikatých okreskách, jsme zatím nezkoušeli, ale i těch několik zatáček na okraji Prahy ukazuje, že by i tady by se podvozek mohl předvést v dobrém světle.

Renault Arkana R.S. Line TCe 140

Prostornost

Na předních sedadlech se průměrně vzrostlí pasažéři nebudou cítit stísněně. Místa je tu dostatek a potěší i vyšší posed. Trochu horší je to na zadních sedadlech, kam si 180 cm vysoký pasažér musí dávat pozor už při nastupování. Já jsem se při prvním nastupování praštil do hlavy, ale jakmile jsem už seděl, hlavou jsem se pod stropnici vešel, ale hlavně jsem měl dostatek místa pro kolena.

Kvůli tvaru karoserie je potřeba počítat s tím, že v autě neodvezete tolik jako v běžném SUV, ale i tak je objem kufru poměrně slušných 513 litrů. Je tu dvojitá podlaha, díky které je nakládací hrana v rovině, ale samozřejmě se dá i vyndat. Pokud se rozhodnete sklopit opěradla zadních sedadel, dostanete se na 1296 litrů.

Závěr a cena

Renault Arkana vypadá vážně dobře a po prvních pár desítkách minut za jeho volantem i příjemně jezdí. Je tichý, klidný a komfortní. Na větší soudy musíme počkat až do klasického redakčního testu. Ceník aktuálně obsahuje motorizaci TCe 140, jejíž cena startuje na akčních 620 tisících korunách, a full-hybridní E-TECH Hybrid 145, která je překvapivě jen o 20 tisíc korun dražší. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru