porsche_taycan-POV-semafory

Průzkum ukázal, že až třetina Čechů za volantem spěchá. Téměř čtvrtina při tom porušuje předpisy

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Nextbase - Foto: Pavel Srp - 10. 2. 2023


Spěchu za volantem se alespoň několikrát do měsíce nevyhne 30 % českých řidičů. Spěcháme nejčastěji ráno, a to na schůzku nebo do práce. Při řízení však nezahálíme: 63 % řidičů mladších 34 let za volantem používá svůj mobilní telefon. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední evropský výrobce špičkových palubních kamer, ve spolupráci s organizací BESIP, hlavním koordinačním subjektem bezpečnosti silničního provozu v ČR a s výzkumnou agenturou Ipsos.

Cílem výzkumu, který proběhl počátkem ledna 2023, bylo zjistit chování a nálady českých řidičů. V otázkách týkajících se spěchu za volantem se celých 30 % řidičů přiznalo, že spěchá minimálně několikrát do měsíce. Většina řidičů dle výsledků výzkumu však spěchá méně často, 16 % dokonce uvedlo, že si na cestách vždy nechává časovou rezervu.

Spěch vede v podrážděnost i porušování předpisů

Když už Češi spěchají, většinou je to v ranních hodinách (36 %). Celkem 28 % řidičů uvedlo, že denní doba na spěch nemá vliv. Necelá polovina spěchajících řidičů (45 %) sice šlápne na plyn, ale stále respektuje dopravní předpisy. Téměř čtvrtina řidičů však v rámci rychlejšího dojezdu dopravní předpisy občas poruší. Když nestíhají, 28 % řidičů cítí podrážděnost. Oproti tomu pouhých 15 % zůstává v klidu za každých okolností.

Příčinou spěchu za volantem je nejčastěji snaha stihnout domluvenou schůzku – tento důvod uvedlo 43 % dotazovaných řidičů. Až 39 % řidičů spěchá, aby byli včas v práci. Na třetím místě se umístila návštěva lékaře či úřadu (23 %).

Palubní kamery přispívají k bezpečné jízdě

„Výsledky výzkumu nám ukázaly, že spěch za volantem je na českých silnicích běžnou záležitostí. Až 24 % řidičů ve snaze být někde včas dokonce porušuje dopravní předpisy. Možným řešením by přitom mohla být instalace palubní kamery. Z našich dat totiž víme, že pouhá přítomnost kamery ve vozidle až o třetinu snižuje pravděpodobnost nebezpečné jízdy,“ radí Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase, a dodává: „V případě, že dojde k nehodě, je záznam z palubní kamery stěžejním důkazním materiálem jak pro policii, tak pro pojišťovnu.“

 

Při výběru palubní kamery je nejdůležitější její kvalita. A to především kvalita obrazu, aby bylo možné získat nahrávku s čitelnou registrační značkou i ve složitých světelných podmínkách, při vysoké rychlosti nebo za snížené viditelnosti. „Mezi stěžejní parametry autokamery z toho důvodu patří vysoké rozlišení, polarizační filtr či stabilizace obrazu. „Vybrané modely palubních kamer Nextbase nabízí funkci Extreme Weather Mode, která zajišťuje zřetelný a čitelný záznam i při náročných povětrnostních podmínkách, například v mlze. Stabilizace obrazu je důležitá funkce, která zajistí, aby obraz nebyl roztřesený a kamera byla schopna natočit čitelný záznam, čehož levné výrobky nejsou schopny,“ vysvětluje Szalontai.

Mobil za volantem přiznalo 53 % řidičů

Výzkum se zabýval také tím, jak – a zda vůbec – Češi za volantem používají mobilní telefon. Takřka polovina řidičů a řidiček uvedla, že mobilní telefon za volantem nikdy nepoužívá. Disciplinovanost v tomto ohledu projevují zejména ženy, řidiči nad 50 let a také sváteční řidiči (tj. řidiči, kteří využijí vozidlo maximálně několikrát měsíčně). Více než 60 % svátečních řidičů uvedlo, že po mobilu za volantem nikdy nesáhne.

K používání mobilu během řízení se v průzkumu přiznalo 53 % respondentů. Až 16 % respondentů uvedlo, že mobil za volantem používá občas nebo často. Dle očekávání mají sklon k používání mobilu při řízení především mladší lidé. Celkem 63 % řidičů do 34 let používá svůj mobilní telefon při řízení alespoň výjimečně.

Češi se na silnicích necítí bezpečně, viní z toho ostatní řidiče

Vyřizování hovorů, ale i výběr hudby

Po mobilu sahají Češi za volantem nejčastěji při stání v koloně (69 %) nebo když stojí na červenou (54 %). Více než pětina dotazovaných však použije mobil i během jízdy. Tři čtvrtiny řidičů po mobilu během jízdy sáhnou pouze jedinkrát. Existuje však minorita řidičů (4 %), kteří mobil použijí i více než pětkrát během jediné jízdy.

Důvodem použití mobilního telefonu při řízení bývá nejčastěji vyřizování telefonních hovorů (54 %) nebo nastavování navigace (43 %). Mobilní navigací se řídí především respondenti do 34 let (54 %). Ti také častěji používají mobil v autě za účelem poslechu hudby nebo podcastu (39 %).

Nepozornost zabíjí, varuje BESIP

„Nepozornost za volantem patří k nejčastějším příčinám závažných dopravních nehod. Používání mobilního telefonu při řízení znamená ztrátu pozornosti na několik dlouhých vteřin – za tu dobu ujede auto při padesátce vzdálenost rovnající se fotbalovému hřišti. Používání mobilního telefonu je při řízení zkrátka extrémně riskantní,“ upozorňuje Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP PRAHA. Statistiky z roku 2020 uvádějí téměř 16 tisíc nehod v důsledku nevěnování se řízení. Zemřelo při nich 44 osob.

„Pokud chcete zachytit okolní krajinu nebo chování dalších účastníků silničního provozu, vždy raději sáhněte po palubní kameře. Jízda s mobilem v ruce je nebezpečná a zbytečná. Existují i kamery pro záznam z kabiny vozidla nebo přídavné kamery na zadní okna, díky nimž zachytíte opravdu veškeré dění okolo vozidla, navíc plynule a v prvotřídní kvalitě,“ doplňuje Laszlo Szalontai.


Průzkum mezi českými řidiči nechala vypracovat společnost Nextbase ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos a organizací BESIP. Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru