Test ojetiny Chrysler 300C 3,0 CRD (2007)

Průzkum u ojetin ukázal, že čím vyšší mají nájezd, tím větší je šance stočeného tachometru a poškození z minulosti

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: carVertical - Foto: Pavel Srp - 9. 11. 2024


Existuje souvislost mezi celkovým nájezdem vozu, stočenými kilometry a tím, jestli s vyšším nájezdem roste počet nehod? Takový průzkum provedla společnost, která se zabývá prověřováním automobilů. Stočený tachometr mívají nejčastěji vozy s nájezdem přes 200 000 km. Poškozená z minulosti jsou nejčastěji auta, která mají najeto přes 350 000 km. Největší zájem mají Češi o automobily s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km.

Počet najetých kilometrů je jedním z hlavních ukazatelů opotřebení vozu a klíčovým prvkem pro řidiče, kteří kupují nové auto. Stav tachometru nicméně nemusí vždy ukazovat reálný stav auta, ale ani reálnou číslovku, především pokud se jedná o starší vozidlo. Podvodníci si s čísly často hrají s vidinou vyšších zisků.

Stočené kilometry jsou v Česku běžnější u aut s nájezdem přes 200 000 km

V Česku mají stočené kilometry nejčastěji auta, která mají najeto přes 200 000 km. Až 5,7 % aut, prověřených na platformě carVertical, u kterých byly zaznamenány stočené kilometry, mělo nájezd mezi 200 000 až 250 000 km. Šance, že si koupíte auto se stočenými kilometry, je v této kategorii třikrát vyšší než u aut, která mají najeto 0 až 50 000 km.

V kategorii vozů s nájezdem mezi 50 000 a 100 000 km, je to 2,2 %, tedy jen mírně vyšší číslo než v případě aut s nájezdem 0 až 50 000 km (2 %). Tento poměr se drží také u aut s nájezdem do 150 000 km. Po překročení hranice 150 000 km však tento poměr vyskočí na 3,3 % a dál úměrně s rostoucím nájezdem stoupá.


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Jakmile však tachometr překročí hranici 250 000 km, podíl aut se stočenými kilometry vzroste na 8,4 %. Trend pak dále roste a vyskočí u aut s nájezdem mezi 300 000 a 350 000 km na 12,1 %. U prověřených aut s nájezdem vyšším než 500 000 km se procento více než zdvojnásobí (25,5 %), to znamená, že stočené kilometry má každé čtvrté auto v této kategorii.

S vyšším nájezdem stoupá také pravděpodobnost zakoupení poškozeného vozu

Vyšší šance koupi auta se stočenými kilometry, je jen jedním z mnoha rizik, kterým můžete při koupi auta s vyšším počtem najetých kilometrů čelit. Analýza společnosti carVertical dále ukazuje, že s počtem najetých kilometrů stoupá také šance, že v minulosti došlo k poškození auta.

Kupujete ojeté auto? Máme pro vás tipy, jak udělat jeho základní laickou prohlídku svépomocí

Ze všech aut, která byla v Česku zkontrolována na platformě carVertical, to byly právě vozy s nájezdem 350 000 až 400 000 km, které byly v minulosti nejčastěji havarované. V této kategorii to bylo 61,1 % vozů z této kategorie.

Šance, že si koupíte auto s nějakým poškozením, vzroste z 38,5 % na téměř polovinu (48,1 %) u aut s nájezdem přes 50 000 km. Tato šance dále roste při každých dalších ujetých 50 000 km. Poškození bylo zaznamenáno u 51,6 % aut s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km. Poměr poškozených aut s nájezdem 200 000 až 250 000 km vzroste o dalších 2,6 %.

„Stále více kupujících kontroluje historii vozidla ještě před tím, než se na něj jedou osobně podívat. Snaží se tak vyhnout riziku, že si zakoupí auto se skrytými poškozeními. Když víte, že byla nějaká část vozu v minulosti poškozena, můžete poté nechat auto zkontrolovat u automechanika a odhalit levné opravy. Pokud auto v minulosti prodělalo čelní náraz, zaměřte se na známky koroze nebo stopy po špatné opravě právě v čelní části vozu,“ vysvětluje Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.

Přehledy historie vozidel poskytují cenný vhled do minulosti auta, včetně jeho poškození a manipulace s tachometrem. Umožňuje si také vypočítat dodatečné náklady a lépe se na základě přesných informací a výpočtů rozhodnout.

Češi mají nejčastěji zájem o auta s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km

Ze všech vozů, které Češi kontrolovali, jsou nejoblíbenější auta s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km, prověřovala je téměř čtvrtina (22,3 %). Těsně za nimi se drží auta s nájezdem mezi 100 000 a 150 000 km s poměrem 20,8 %, zatímco vozy s nájezdem 50 000 až 100 000 km činí 16,3 % ze všech vygenerovaných přehledů historie vozidel.

Přestože většina českých řidičů nepřekračuje onu hranici 200 000 km, kdy se riziko zakoupení auta se stočenými kilometry značně zvedá, šance, že si takové auto koupíte rozhodně není nulová. V nejoblíbenější kategorii nájezdu od 150 000 do 200 000 km mělo stočené kilometry celkem 3,3 % aut. Dalších 51,6 % těchto vozů mělo navíc záznam o poškození.

„Zlatý střed představují auta staré 3 až 5 let, které tolik neztrácí na hodnotě a nemají vysoký nájezd. Takové auto si nicméně nemůže dovolit každý, a proto se řidiči často dívají po starších modelech s vyšším nájezdem. Při koupi by se pak měli zajímat o skutečný stav daného vozu a jeho historie nepředstavuje jediný důležitý aspekt. Důkladná testovací jízda a fyzická kontrola v autorizovaném servisu by vždy měla samotné koupi auta předcházet,“ uzavírá Matas Buzelis.


Metodologie
Průzkum společnosti carVertical zahrnuje skutečné přehledy historie vozidel, které si uživatelé platformy vygenerovali v období od června 2023 do června 2024. Díky zpracování milionů přehledů historie vozidel může společnost identifikovat trendy, poznatky a předpovědi pro trhy s ojetými vozy.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

1 názor na “Průzkum u ojetin ukázal, že čím vyšší mají nájezd, tím větší je šance stočeného tachometru a poškození z minulosti”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru