usekove_mereni_rychlosti-radar-kamery

Průměrná rychlost se při úsekovém měření na kamerách při snížení rychlosti neupravuje. Výjimky přesto existují

Autor: Radim Plachý - Zdroj: autosalon.tv - Foto: Pavel Srp - 9. 11. 2022


Rychlostní kamery, které jsou na našich silnicích v čím dál větším počtu, umějí kontrolovat průměrnou, ale některé i aktuální rychlost. Maximální povolenou rychlost mají nastavenou a průběžně se neupravuje – například při pracích na silnici nebo při podobných událostech. Netýká se to ovšem všech kamer, existují i výjimky.

Kamery na měření průměrné rychlosti v určitém úseku nejsou ničím novým, Praha je jimi prošpikovaná skrz naskrz a objevují se i v dalších městech České republiky. Výjimkou nejsou ani na některých okresních silnicích, třeba na hlavním tahu z Prahy do Českých Budějovic u Benešova. Může se ale stát, že rychlost bude oproti běžnému stavu krátkodobě snížena, co pak?

„Zatímco v tunelech se může měnit měření rychlosti automaticky na základě změny povolené rychlosti na proměnném dopravním značení. U zařízeních úsekového či okamžitého měření je to složitější z důvodu servisního zásahu, tudíž to často nevyužíváme,“ komentovala úpravu průměrné rychlosti pro web autosalon.tv tisková mluvčí pražské Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Praha je prošpikována kamerami. Některé jen sbírají data, jiné měří rychlost nebo hlídají průjezd na červenou. Víme, kde si na ně dát pozor

Pokud budeme brát kamery na úsekové měření rychlosti v Praze, najdeme jich tu spoustu. Kontrolují některé běžné ulice, jiné jsou kolem škol a najdeme je i na pražském okruhu. Z vyjádření Barbory Liškové tak vyplývá, že jejich nastavení pro měření průměrné rychlosti se nemění ani v případě, pokud v úseku, na který dohlíží, bude omezená rychlost z důvodu prací na silnici či jiných podobných událostí. Jestliže v úseku bylo původně 80 km/h, ale práce na silnici snížila rychlost na 60 km/h, budou kamery stále počítat s osmdesátkou.

Jiná situace je ale v pražských tunelech, kde se rychlost mění poměrně pravidelně podle hustoty dopravy mezi 70 km/h a 50 km/h. V takovém případě se kamery na jinou průměrnou rychlost přepínají automaticky s dopravními značkami. Potvrzuje to informace z našeho staršího článku.

Jinou kapitolou jsou ještě kamery, které se umisťují například do opravovaných úseků dálnic. Ty jsou totiž nastaveny na rychlostní omezení, které v opravovaném úseku platí (zpravidla 80 km/h), rozhodně ne na 130 km/h, což je maximální povolená rychlost na dálnici. Typickým příkladem to bylo v uplynulých několika letech na rekonstruovaných úsecích dálnice D1.

A pak jsou tu také kamery, které rychlost neměří, ale pouze dohlížejí na provoz, případně na hmotnost projíždějících nákladních automobilů. Jak je v Praze rozlišit není jednoduché, ale pražská Technická správa komunikací vydává každý rok ročenku, kde najdeme i přehled všech těchto kamer.

Štítky: , , , , ,

44 názorů na “Průměrná rychlost se při úsekovém měření na kamerách při snížení rychlosti neupravuje. Výjimky přesto existují”

  1. Hmm. Takže když bude tvořit bílá čára osu vozidla tzn.,že před kamerou která fotí, projedete přesně mezi jízdními pruhy tzv po čáře tak vás to nevyfoti. Mám odzkoušeno na 80km/h – 160km/h a nic neblikne. Tunely, magistrála atd. Převážně víceproudá silnice v jednom směru.

  2. 20. září ve 13 hod. při slunečním odpoledni na suché silnici II. tř. jsem projel úsek čtvrt kilometru o 0,752 tisín vteřiny rychleji (obec Smržovka, směr Nová Ves n. Nis.) než nastavený limit – oceněno za 700,- Kč. Takže pro všechny obhájce tzv. „bezpečnosti“ – jde o přínos bezpečnému provozu nebo normální dojnou krávu ve prospěch MěÚ v Tanvaldu pod heslem „dáme to kam chceme, jen ať co nejvíc vyrejžujeme“. Vždyť oni vlastně řidiče striktně dodržující přepravy nemají rádi …
    Ivan

    1. takže jste na 50 km/h jel 59 km/h při tom je brzdná dráha na Vámi sluníčkově popisovaném dni za optimálních podmínek a vaší reakční době rozdíl mezi dobržděním a smrtí chodce (byť neukázněného co vběhne do silnice) proto se před více než 25 lety snížila rychlost v obci o 10 na 50 km/h došlo tím ke snížení smrtelných i běžných nehod o 25 – 40 % …
      nechápu řeči o dojné krávě, máte jet 50, jezděte 50 a nikdo vás nebude dojit, tolerance 3 km/h tam je vždy (někdy i vyšší) takže ne fakt nemusíte lpět na tachometru a jestli jo tak máte problém s řízením

  3. Nemám absolutně žádný problém s radary u škol, v obydlených oblastech a.t.d.
    Vadí mi evidentně účelově umistněné radary na výjezdu z obcí mezi poli a tam, kde bezlečnost evidentně není prioritou umístněni radaru, který většinou provozuje externí firma..

    1. externí firma to může provozovat technicky ale rychlostní limit a udělení pokuty je jen na úřadu resp. jeho městské policii… doby kdy to provozovaly firmy z profitu jsou dávno pryč a jestli nějaký konkrétní příklad který dnes funguje znáte tak se s odkazem ;) díky

  4. Nemám absolutně problém s radary u škol, v obydlených oblastech a.t.d. Vadí mi evidentně účelově umistněné radary na výjezdu z obcí mezi poli a tam, kde bezlečnost evidentně není prioritou umístněni radaru..

  5. Upřímně asi nejvíc na úsekových a rychlostních kamerách mi vadí fakt, že člověk díky tomu víc sleduje rychlost na budíku, než se věnuje plně jízdě a potenciálnímu nebezpečí. Ač mi v Praze do vozovky neskočí srna, tak lidí, kteří si přecházejí kudy-tudy přechod-nepřechod mobil v ruce je denně víc než dost, nemluvě o přejíždění, předjíždění, a do toho jednostopí všeho druhu v každém pruhu.

  6. 8 let jezdím po Praze +-15km nad limit a nikdy mi nepřišlo nic. Jednou mě pronásledovali až u baráku když jsem jel 70, ale holt hoši neměli naměřeno, jen si zkoušeli vycucat blokovou z prstu. Když jsem mu řekl, že si to vezmu do správního, tak blok zandal odešel a odjel. Dodneška lituji, že jsem to neměl na kameře.

  7. Na přehledné silnici a dálnici je 90 tka a 130tka rychlost na usnutí – a to já neriskuji jezdit tak pomalu

    1. Pravdu máš Jene .Na opravené D1 už není problém jet klidných cestovních 160-180 km/h naprosto bez rizika.Teda pokud na to máš auto.

    2. Za většinu kolon může neznalost fyziky lidi, co nastavují rychlostní omezení. Pokud mám dva pruhy jedoucí 70, jeden z nich uzavře kvůli opravě, tak je kravina dát do prujezdneho omezení na 50. Naopak, abych odbavil přijíždějící vozidla, musím do prujezdneho dát limit 140km/h!!!!

    3. Tak pardon toto může napsat jen hlupák protože ve 150 a více nad vozidlem už máte jen a pouze zdanlivou kontrolu. Stačí louže nebo jakákoliv překážka a neštěstí je na světě. Prostě fyzika se ukecat nenechá.

  8. Dneska na radary stačí přestříkat na spz jeden znak speciálním sprejem a je vystaráno ;) ajaj error no, nedá se nic dělat..

    1. Octavia z roku 2017 toto zvládá běžně… Stejně tak i stary dobrý Peugeot 307 z roku 2003… Nutno předvídat, držet odtupy a neblbnout…

  9. S tím úsekovým měřením v tunelech to úplně jednoznačné není. Mě takto v Praze přišla pokuta za překročení rychlosti. Problém byl v tom, že když jsem do tunelu vjížděl, tak tam svítila 70 a než jsem tunelem projel (jsou to 2 km), tak to přepnuli na 50. Tak jsem se dostavil osobně, podíval se na fotky, potvrdil, že jsem to opravdu já a že rychlost sedí. A chtěl po nich údaj ze systému, kdy přesně přepnuli značku ze 70 na 50. To nebyli schopni vyhledat a tím pádem se pokuta nekonala.

  10. Já mám změřeno že při stálé rychlosti na tachometru 55 jedu ve skutečnosti 52 a to měšťáci neřeší

    1. Štěpán '84

      Jelikož odchylka tachometr vs realita je cca 3-5km/h (dle vozu) a pak je tu ještě odchylka v měření dané rychlosti se kterou pracuje PČR…. -3km/h…je to kvůli kalibračním odchylkám…
      Takze 55 na tachometru-ve skutecnosti 52 (jak píšete)…,ale PČR při naměření těch vašich 52km/h odčítá ještě další 3km/h takže jako by jste jel 49 ;-)

  11. Z kamerami na dálnicích lžete. Na pražském dálničním okruhu směr Plzeň je úsekové měření které měří maximalní povolenou rychlost 130km/h. Vím to moc dobře protožemi z tama došla pokuta 1000,- za překročení o 10km/h tj. průměrná rychlost v úseku 140km/h v místě kde je 130 km/h. Takže pozor, měření na dálnicích není jen v úsecích se sníženou rychlostí.

  12. Krása je když tachometr ukazuje 39 autu předemnou ukazuje radar 40 a u mne 51 a jedu stejnou rychlostí jako pán předemnou. Stačí jiný tvar auta a homologace si bere dovolenou.

    1. Spíš za vámi někdo jede rychleji. Vámi popisované se běžně u mikrovlnných radarů nemůže stát.

    2. Zrovna před dvěma dny jsem zpomaloval na 40 a čím víc jsem se přibližoval radaru, tím víc ukazoval mou rychlost ve větších číslech.
      Dokonce se tam objevila má SPZ a kamera blikla bíle. Přestože jsem pořád zpomaloval.
      Hned po bliknutí se na radaru objevilo 22km/h .
      Tak čekám až něco přijde, ale to prý může přijít až za 3-5 měsíců, což už asi zapomenu.

      1. Poloviční rychlost to ukazovat může. To se mi stává opakovaně. A to, že se objeví SPZ ještě nutně nemusí znamenat, že přijde pokuta. Jinak zjevně musí existovat globální white list SPZ, protože když přede mnou projela sanitka, tak se radar vůbec nerozsvítil.

    3. Tak zrovna kamery, ktere ukazuji aktualni rychlost, tak ty homologaci k mereni – mysleno k vybirani penez neslouzi…ty jsou jen ke straseni a psychologii na ridice

  13. Měření rychlosti je pouze byznys jak od řidičů vybrat peníze, vliv na bezpečnost provozu je zanedbatelný. Nebezpečí jako práce s mobilem za jízdy a nevěnování se provozu jsou jako přestupky většinou ignorovány nebo jako neprokazatelné , přitom představují nejvyšší riziko !

    1. Proč myslíte, že vliv na bezpečnost je zanedbatelný ? Moje zkušenost je taková, že na úsecích, o kterých se ví, že se tam měří, jezdí předpisově, což znamená pomaleji než když se tam jezdilo před instalací měření a to bezpečnější je.

      1. s tím se nedá než souhlasit – JEDE SE TAM POMALEJI…
        Co se s tím taky dá jiného dělat? Když jinak přijde pokuta.
        Až napíšete – jede se tam bezpečněji, tak to bude teprve zajímavé… a ono nejede… protože řidič čumí převážně na tachometr, aby to nepřepískl nebo zapne tempomat a pro změnu kouká do mobilu
        to je teda výhra…

    2. Řidič + mobil: Zřejmě záleží na konkrétním místě působení. U nás na takové řidiče vyloženě číhají a hnedka je berou.

    3. omyl Karle. Ze zákona je takovýto „byznys“ zakázán. takže to nikdo nemůže dělat pro prachy.

    4. Pokud by překračování rychlosti byl opravdu takový problém, tak je většina řidičů již dávno mrtvá. Takže naše zkušenost nám říká, že rychlostní limit se překročit dá (technicky), avšak k nehodě nedochází. Pak je těžké přesvědčit řidiče, aby takové limity dodržovali. Ne každý máme rádi pomalou jízdu…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru