Nehody se dnes stávají poměrně často, ačkoliv automobily jsou dnes mnohem bezpečnější a chytřejší a snaží se jim předcházet. Podle údajů z prověřování ojetých vozidel vyplývá, že nehodu mají české ojetiny průměrně každých necelých 200 tisíc kilometrů.
Počet nehod v Česku v poslední době roste
Společnost carVertical, zabývající se historií vozidel, se podívala na souvislost mezi počtem najetých kilometrů a počtem nehod v letech 2021-2023. Ze zjištěných údajů vyplynulo, že v roce 2021 ujelo průměrné vozidlo v Česku 201 357 km, než se stalo účastníkem nehody, v roce 2022 vozidlo ujelo průměrně 198 193 km a v roce 2023 to bylo 191 049 km, což naznačuje, že každým rokem nehod přibývá. Ostatně není to nic až zase tak divného, protože v roce 2021 byl v plné síle koronavirus.
„Vozidlo s 300 000 km na tachometru mohlo mít za sebou již bezmála 2 nehody. Za nehodu se však kvalifikuje i lehký náraz nebo škrábanec, takže kupující ojetých vozů by měli před pořízením konkrétního vozu prozkoumat, jaká poškození vozidlo utrpělo,“ vysvětluje Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical.
Zatímco drobná poškození by neměla mít vliv na rozhodování při pořizování konkrétního vozidla, závažná nehoda již může znamenat, že vůz nemusí být zcela bezpečný a mohlo dojít k vážnému mechanickému poškození. Jak je vozidlo opraveno, totiž není možné zjistit.
Vozidla v ostatních evropských zemích mají více nehod
Statistiky týkající se poškození a nehod v sousedním Polsku jsou ale zcela odlišné. V Polsku se dostala ze 137 400 km v roce 2021 na 127 875 km v roce 2023 – to jsou mnohem horší výsledky než v Česku. Zároveň studie prokázala, že Češi bourají o dost méně než řidiči v jiných zemích.
„Kupující by si měli uvědomit, že kupují ojeté vozidlo, nikoli nové. Každý řidič očekává, že právě jeho vůz bude v dobré kondici, ale ve skutečnosti tomu tak vždy není. Odhadujeme, že až 52,4 % ojetých vozidel mělo alespoň jednu malou nehodu. Z tohoto důvodu by měla kontrola historie hrát důležitou roli v celém procesu nákupu vozu, společně s testovací jízdou a fyzickou kontrolou v autorizovaném servisu,“ říká Buzelis.