nehoda-volkswagen_passat-reka-policie- (2)

Průměrná česká ojetina má nehodu každých zhruba 200 tisíc kilometrů. Spousta zemí je na tom hůř

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: carVertical - Ilustrační foto: Policie ČR - 13. 7. 2023


Nehody se dnes stávají poměrně často, ačkoliv automobily jsou dnes mnohem bezpečnější a chytřejší a snaží se jim předcházet. Podle údajů z prověřování ojetých vozidel vyplývá, že nehodu mají české ojetiny průměrně každých necelých 200 tisíc kilometrů.

Počet nehod v Česku v poslední době roste

Společnost carVertical, zabývající se historií vozidel, se podívala na souvislost mezi počtem najetých kilometrů a počtem nehod v letech 2021-2023. Ze zjištěných údajů vyplynulo, že v roce 2021 ujelo průměrné vozidlo v Česku 201 357 km, než se stalo účastníkem nehody, v roce 2022 vozidlo ujelo průměrně 198 193 km a v roce 2023 to bylo 191 049 km, což naznačuje, že každým rokem nehod přibývá. Ostatně není to nic až zase tak divného, protože v roce 2021 byl v plné síle koronavirus.

„Vozidlo s 300 000 km na tachometru mohlo mít za sebou již bezmála 2 nehody. Za nehodu se však kvalifikuje i lehký náraz nebo škrábanec, takže kupující ojetých vozů by měli před pořízením konkrétního vozu prozkoumat, jaká poškození vozidlo utrpělo,“ vysvětluje Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical.

Nejvíce nehod v zahraničí se stane během letních prázdnin

Zatímco drobná poškození by neměla mít vliv na rozhodování při pořizování konkrétního vozidla, závažná nehoda již může znamenat, že vůz nemusí být zcela bezpečný a mohlo dojít k vážnému mechanickému poškození. Jak je vozidlo opraveno, totiž není možné zjistit.

Vozidla v ostatních evropských zemích mají více nehod

Statistiky týkající se poškození a nehod v sousedním Polsku jsou ale zcela odlišné. V Polsku se dostala ze 137 400 km v roce 2021 na 127 875 km v roce 2023 – to jsou mnohem horší výsledky než v Česku. Zároveň studie prokázala, že Češi bourají o dost méně než řidiči v jiných zemích.

Kolik-kilometru-ujede-auto-nez-se-stane-ucastnikem-nehody-
Zdroj: carVertical

„Kupující by si měli uvědomit, že kupují ojeté vozidlo, nikoli nové. Každý řidič očekává, že právě jeho vůz bude v dobré kondici, ale ve skutečnosti tomu tak vždy není. Odhadujeme, že až 52,4 % ojetých vozidel mělo alespoň jednu malou nehodu. Z tohoto důvodu by měla kontrola historie hrát důležitou roli v celém procesu nákupu vozu, společně s testovací jízdou a fyzickou kontrolou v autorizovaném servisu,“ říká Buzelis.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění



TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru