Protřepat a poslouchat. I takové testy se provádějí při vývoji nových aut
Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 7. 8. 2022
Různých testů automobilů provádí Škoda Auto nepočítaně. Jedním z nich je i zkouška vozů na takzvaném Shakeru, který pomáhá odhalit nežádoucí zvuky už ve fázi přípravy pro sériovou výrobu.
To, že v autě nic nepříjemně neklepe, nevrže a nedrnčí, kontrolují technici u každého vyrobeného vozu na testovacím polygonu. Ovšem snaha eliminovat veškeré nežádoucí hluky začíná už mnohem dříve, během vývoje samotného automobilu. Ten prochází řadou testů, z nichž mnohé se soustředí právě na odhalování zdrojů hluku a jejich následnou eliminaci.
Takové testy typicky probíhají rovněž na polygonu, ovšem kvůli zajištění opakovatelnosti i možnosti testovat zatím utajené vozy provádí Škoda Auto i testy laboratorní. Ty se dělají na speciálním pracovišti, takzvaném Shakeru, které mají k dispozici inženýři jak v Mladé Boleslavi, tak v Kvasinách. Shaker je speciální zařízení, které umí auto rozvibrovat přesně podle jejich požadavků.
Funguje to docela jednoduše: na reálných silnicích si nejdříve technici nasnímají data o tom, jak daná trasa s autem „cvičí“. Tato data pak převedou tak, aby Shaker dovedl simulovat stejné vibrace, jaké byly zaznamenány na silnici. O rozvibrování auta se pak postarají dvě speciální jednotky, které se kotví do otvorů ve spodní části karoserie a takto přenáší vibrace o frekvenci 5 – 200 Hz do celého vozu. Výhodou takového testu je vedle možnosti zkoušky dělat opakovaně i možnost testovat za jakéhokoli počasí. A simulovat lze na Shakeru jízdu v podstatě po jakékoli silnici na světě: stačí ji mít předem nasnímanou.