Škoda Auto slavnostně předala do sbírek Národního technického muzea jeden ze dvou prototypů vozu Škoda Fabia RS Rally2, vyvíjený pro asfaltové tratě. Více než 120 let úspěchů mladoboleslavské společnosti v motorsportu připomíná v NTM i motocykl L&K CCR, z něhož byl vyvinut vítězný stroj z šampionátu v Dourdanu 1905, a dále otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety triumfoval slavný Alexander ‘Saša’ Kolowrat.
„Závodní verze vozu Škoda Fabia se na mezinárodních tratích rallye úspěšně prosazují již desítky let, což se projevuje velmi působivě: Naše společnost a Česká republika jsou v automobilovém průmyslu po celém světě známé velkou technickou kompetencí, mimořádnou precizností výroby a maximální spolehlivostí. Současný vůz Fabia RS Rally2 má veškeré předpoklady k tomu, aby navázal na úspěchy svého předchůdce a v následujících letech utvářel dlouholetou tradici naší značky v motoristickém sportu. Těší mě, že dnes předáváme jeden ze dvou prototypů do sbírky vozidel Národního technického muzea, a tak zároveň udržujeme naše dlouholeté partnerství s touto výjimečnou kulturní institucí,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky.
Škoda Fabia Rally2 jde ve stopách jednoho z nejúspěšnějších vozů kategorie Rally2 posledních let. Škoda Motorsport vyvinula pro tento vůz nový motor, dále vylepšila ovladatelnost, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost posádky. Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo rallyové novince optimální vyladění, aby mohla úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.
„Návštěvníky NTM jistě zaujmou inovativní technická řešení vozu Fabia RS Rally2, například bezpečnostní rám z celkem 35,8 metru vysokopevnostních ocelových trubek. Za litými 18palcovými koly jsou vidět brzdové kotouče s optimalizovaným vnitřním chlazením, přední mají průměr 355 mm a zadní 300 mm. Dále bych rád upozornil na novou kinematiku podvozku, zvýšenou odolnost komponent, zlepšenou funkčnost diferenciálu nebo zvýšenou účinnost převodovky. Škoda Fabia RS Rally2 je navržena tak, aby obstála i v extrémních provozních podmínkách,“ říká Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast Technického vývoje.
Vůz Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzinových TSI jednotek EA888, uplatňujících se mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW/289 koní. Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím optimalizované sekvenční pětistupňové převodovky a diferenciálů. Širší karoserie a delší rozvor napomáhají k lepšímu rozložení hmotnosti.
„Předání vozu Škoda Fabia RS Rally2 je dalším milníkem dlouhodobé úspěšné spolupráce mezi NTM a firmou Škoda Auto. Již Václav Klement, spoluzakladatel a vizionář mladoboleslavské společnosti, položil v roce 1935 základy naší sbírky darováním prvních tří motocyklů. Nechyběl mezi nimi sportovní dvouválec Laurin & Klement (Slavia) CCR, z něhož byl odvozen závodní speciál pro Václava Vondřicha, vítěze neoficiálního mistrovství světa ve francouzském Dourdanu v roce 1905. Magnetem naší stálé expozice je také velký otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety dosáhl řady úspěchů Saša Kolowrat, nebo závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz. Velmi zajímavá je rovněž formule Škoda F3 z roku 1966, která překonávala rychlost 200 km/h. Tento úspěšný závodní vůz vycházející z komponentů sériové Škody 1000MB patřil k našim nejúspěšnějším závodním automobilům. Vůz byl do NTM darován automobilkou již na počátku 70. let. Formule Škoda F3 je momentálně uložena v depozitáři, ale nově získaný vůz Škoda Fabia RS Rally2 mohou návštěvníci vidět vystavený v expozici,“ říká Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea.