LADA_NIVA_Travel_Black-specialni_edice- (1)

Prodej nových aut v Rusku kolabuje. Nejvíce se prodávají Lady a korejská auta, evropské značky spadly na dno

Od Radim Plachý | Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: LADA - 2. 6. 2022 0

Ruský automobilový trh už před více než dvěma měsíci ovlivnily sankce, které na tamní ekonomiku uvalil svět. Odráží se to samozřejmě na prodejích, které za duben klesly o téměř 80 %. Nejprodávanější jsou v současnosti modely Lada, v závěsu za nimi pak automobily korejských výrobců, kteří tu prodej nepřerušili.

Rusko nemá co prodávat, zároveň se tu ani nevyrábí. Prakticky všichni výrobci z jiných zemí tu své továrny zavřeli a výrobu zastavili. Některé továrny navíc Rusové fakticky znárodnili, ačkoliv je automobilky oficiálně „prodaly“ (týká se to například Renaultu).

Objem prodejů aut v Rusku byl ovlivněn nejen v dubnu, ale už i v březnu. Tehdy však ještě prodejci měli alespoň nějaké skladové zásoby. V dubnu byl pokles výraznější, když se meziročně prodalo o 78,5 % méně aut, což znamená jen prodej celkem 32 706 nových automobilů (osobních i lehkých užitkových).

Přečtěte si také:  Rusové odsouhlasili omezení autorských práv. Díky tomu budou dovážet auta bez posvěcení výrobců

Pokles se však netýká pouze „cizích“ značek, ale o 77,6 % klesly i prodeje značky Lada na 8506 kusů. Kia prodala o 75,9 % méně aut (4604 kusů), Hyundai o 73,2 % méně aut (4150 kusů), pokles o 84 % (2231 kusů) zaznamenal také Renault a méně vozů prodala i značka GAZ, meziroční rozdíl je 61,5 % (1892 kusů). Našly se ovšem i značky, které prodaly meziročně více aut. I tak byly za duben nejprodávanějšími modely Lady, které obsadily první tři místa (Granta, Vesta a Niva).

Prodej nových aut na ruském trhu – srovnání duben 2022/duben 2021:

  Značka Prodej 04/2022 Prodej 04/2021 Rozdíl
1. Lada 8 506 kusů 37 931 kusů –77.6%
2. Kia 4 604 kusů 19 101 kusů –75.9%
3. Hyundai 4 150 kusů 15 483 kusů –73.2%
4. Renault 2 231 kusů 13 957 kusů –84.0%
5. GAZ 1 892 kusů 4 911 kusů –61.5%
6. UAZ 1 620 kusů 2 546 kusů –36.4%
7. Škoda 1 104 kusů 10 365 kusů –89.3%
8. Mitsubishi 867 kusů 2 074 kusů –58.2%
9. Volkswagen 825 kusů 9 449 kusů –91.3%
10. Haval 812 kusů 3 001 kusů –72.9%
11. Toyota 786 kusů 8 514 kusů –90.8%
12. Ford LCV 781 kusů 1 607 kusů –51.4%
13. Nissan 605 kusů 3 681 kusů –83.6%
14. Chery 497 kusů 2 980 kusů –83.3%
15. Mazda 488 kusů 2 494 kusů –80.4%
16. Geely 433 kusů 1 811 kusů –76.1%
17. Cheryexeed 403 kusů 200 kusů + 101.5%
18. Changan 257 kusů 433 kusů –40.6%
19. Audi 248 kusů 1 729 kusů –85.7%
20. Peugeot 185 kusů 843 kusů –78.1%
21. Genesis 156 kusů 321 kusů –51.4%
22 Suzuki 133 kusů 893 kusů –85.1%
23. FAW 122 kusů 279 kusů –56.3%
24. Dongfeng Motor 110 kusů 0 kusů Ø
25. Citroen 99 kusů 462 kusů –78.6%
26. Subaru 93 kusů 622 kusů –85.0%
27. Isuzu 89 kusů 67 kusů + 32.8%
28. Volvo 75 kusů 892 kusů –91.6%
29. Lexus 62 kusů 2 036 kusů –97.0%
  Celkem 32 706 kusů 151 964 kusů –78.5%

Zdroj: Association of European Businesses (AEB)

V lednu i v únoru nebyly prodeje nových aut ještě prakticky nijak zasaženy, to přišlo až od března. Meziročně se tak celkově za první třetinu roku jedná o pokles o rovných 43 %, letos se prodalo 293 846 nových a lehkých užitkových aut.

Přečtěte si také:  Podíl českých maminek, které preferují vůz v automatu, se za desetiletí zdvojnásobil

Rusové navíc auta prakticky nedovážejí, na celkových registracích to dělá jen 18 % z celkových 1,67 milionu registrovaných aut v roce 2021. Zbylých 82 % totiž pochází přímo z Ruska (výroba anebo i „jen“ montáž).

Rusko už se s nastalou situací snaží pracovat, protože sankce zasáhly i výrobu, na kterou dnes nejsou potřebné součástky. Do prodeje tak bude pouštět i auta, která jako by svou výbavou vypadla z minulého století – prodávat se totiž budou například i auta bez katalyzátorů atp.

Sankce vrací Rusko do automobilového pravěku. Bude vyrábět i auta bez katalyzátorů

Na místo evropských značek, které v Rusku prakticky dnes dostupné nejsou, se tlačí Číňané nebo Indové a jejich automobilky. Může se tak lehce stát, že evropská auta na tamějších silnicích nahradí právě ta z Asie, což tvrdí viceprezident Národní automobilové unie, Anton Šaparin. Tato unie se aktuálně snaží zastavit pád ruského automobilového trhu a obnovit tamější výrobu. I tak to bude složité, protože například modely čínské značky Haval od Great Wall Motor, které se v Rusku montují, zdražily od ruské invaze na Ukrajinu o 50 %.

A jaké jsou nejprodávanější automobilové značky v Rusku za první třetinu roku ve srovnání s rokem 2021?

Pořadí Značka 01–04/2022 01–04/2021 Rozdíl
1. Lada 61 218 kusů 121 839 kusů –49.8%
2. Kia 38 262 kusů 70 725 kusů –45.9%
3. Hyundai 34 176 kusů 55 605 kusů –38.5%
4. Renault 24 623 kusů 44 321 kusů –44.4%
5. Toyota 17 711 kusů 31 765 kusů –44.2%
6. VW 13 208 kusů 31 426 kusů –58.0%
7. Škoda 13 185 kusů 33 167 kusů –60.2%
8. Nissan 11 750 kusů 17 408 kusů –32.5%
9. GAZ LCV 11 229 kusů 14 784 kusů –24.0%
10. Haval 9 123 kusů 9 559 kusů –4.6%
11. UAZ 6 835 kusů 8 161 kusů –16.2%
12. Chery 6 722 kusů 9 290 kusů –27.6%
13. Mitsubishi 6 614 kusů 7 206 kusů –8.2%
14. Mazda 5 882 kusů 10 546 kusů –44.2%
15. Ford LCV 4 423 kusů 4 995 kusů –11.5%

Zdroj: Association of European Businesses (AEB)