U nás i ve zbytku Evropy se nejrychlejší modely Škoda označují dvěma písmenky RS, ale ve Velké Británii ne. Tam se rychlé škodovky označují třemi písmenky vRS. Důvod je poměrně jednoduchý. Stojí za tím právní spor, ve kterém se střetly dvě automobilky: Ford a Škoda.
Označení RS začala Škoda používat v roce 1974, kdy se objevilo první „RS“ na soutěžním speciálu Škoda 180 RS. Ještě více tato dvě písmenka proslavila Škoda 130 RS. To byl závodní speciál, který se proslavil pod přezdívkou „Porsche Východu“. Zkratka RS tehdy znamenala „Rally Sport“ a odkazovala na závodní historii značky.
Na sériových vozech Škoda se však označení RS začalo používat až mnohem později. Objevilo se v roce 2000 na tehdejší první generaci Škody Octavia. A právě s tímto modelem tehdy česká značka narazila na problém, který asi nečekala.
Ford se ozval: RS je naše!
Když se Škoda chystala představit svou Octavii RS i britským zákazníkům, narazila na problém, který přišel od právníků společnosti Ford UK. Ford měl totiž v Británii s označením RS dlouhou historii. Už od 70. let tím označoval své sportovní modely, od legendárního Escortu RS Cosworth až po tehdy připravovaný Focus RS první generace, který měl dorazit v roce 2002. Ve Velké Británii bylo „RS“ silně spojeno právě s Fordem. Nešlo tedy jen o „pár písmenek“, ale o zavedenou značku s velkou fanouškovskou základnou. Ford proto vnímal příchod Škody Octavia RS jako zásah do vlastního prostoru a hrozil právními kroky.
Ačkoliv neměl Ford výhradní práva na použití „RS“ (a už vůbec ne v celé Evropě), v Británii to byla citlivá záležitost. RS tam znamenalo rychlost, emoce a image a Ford si tuhle identitu nechtěl nechat vzít. Škoda tedy tehdy zvolila opatrnější cestu, nepustila se do soudních sporů. Rozhodla se tedy pro jednoduchý kompromis: ke zkratce RS přidala malé „v“. Toto malé „v“ tak mělo znamenat „Victory“, tedy vítězství. Britští fanoušci ale samozřejmě začali hledat jiné významy písmene „v“. Někteří tvrdí, že jde o „very Rapid Skoda“, jiní o „variant RS“.
Zajímavé je, že evropské zastoupení Fordu s tímhle označením nikdy nemělo problém, takže ve zbytku Evropy zůstala škodovka u klasického „RS“.
Dvě značky, dvě zkratky – a jeden příběh
Z dnešního pohledu může celý spor působit trochu úsměvně. Ale tehdy šlo o prestiž, o vnímání značky a o tržní pozici. Pro britské řidiče bude RS vždy spojeno s Fordem a světem rallye. A ono vRS už si za ta léta také vydobylo své vlastní místo.