pretizeny-kamion-3

Přetížená nákladní auta prokazatelně ničí naše silnice. Policisté jich řeší stovky ročně

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Policie ČR, MDČR - Foto: Policie ČR - 31. 3. 2025


Policisté pravidelně kontrolují řidiče nákladních aut a stejně pravidelně se ukazuje, že řada z nich jezdí i výrazně přetížena. Dopady to velmi snadno může mít na bezpečnost ostatních na silnicích. A fakticky to dopady už teď má na stav našich silnic.

Jen před pár dny se na hmotnosti nákladních aut zaměřili policisté z Vysočiny. „Policisté zastavili k provedení kontroly nákladní jízdní soupravu a zjistili její přeložení o 10 947 kilogramů. Při kontrole dalšího vozidla policisté zjistili přeložení nákladního automobilu do 3,5 tuny, kdy bylo při nízkorychlostním vážení naváženo 4 949 kilogramů a toto vozidlo bylo přeloženo 1 449 kilogramů. Jen v kraji Vysočina Vysočina bylo v loňském roce provedeno nízkorychlostní kontrolní vážení u 561 vozidel a jízdních souprav. Celkem bylo zjištěno 336 porušení,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Dana Čírtková.

Nejde si nevšimnout, že řada tuzemských silnic je ve velmi špatném stavu. A ten lze připsat mimo jiné právě i přetíženým kamionům, které se na výtlucích a prasklinách výrazně podepisují. A k tomu je potřeba připomenout, že přetížené auto nefunguje tak, jak by mělo. Především v situacích, kdy je potřeba výrazně brzdit nebo se vyhnout překážce. „Přetížená vozidla snižují životnost pozemních komunikací, které pak vyžadují častější a nákladnější opravy. Mohou ohrožovat bezpečnost dalších účastníků silničního provozu, neboť při překročení povoleného zatížení vozidla může docházet ke zhoršení některých jeho jízdních vlastností, jako jsou kupříkladu ovladatelnost a prodloužená brzdná dráha,“ popisuje Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Kamiony budou mít zakázáno předjíždět na dalších 50 kilometrech českých dálnic. Odborníci s tím ale nesouhlasí

A Roman Ličbinský z CDV dodává: „Hmotnost vozidla má také negativní vliv na hluk, prach, otěr pneumatik, spotřebu paliva a množství výfukových plynů. I když to nemusí být na první pohled patrné, přetížená vozidla mají dopad na zdraví lidí a nepřímo tak na peněženky nás všech.“

A právě CDV se od léta změní na Inspekci silniční dopravy (INSID), a i na přetížená nákladní auta se bude moci zaměřit i bez asistence policie, která je zatím nezbytná. „Experti z Centra pro silniční dopravu vyrazí od 1. července pod novým názvem Inspekce silniční dopravy na kontroly především kamionů, a to bez asistence policie nebo celní správy. Kontrolovat budou povinné přestávky a odpočinky řidičů, upevnění nákladu, hmotnost nákladních vozidel a budou také odhalovat manipulace s tachografy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

INSID zaměří na kontrolu kamionů, technickou způsobilost vozidel, dodržování nejvyšší povolené hmotnosti, dodržování povinných přestávek a odpočinků řidičů kamionů a na podvody s tachografy, kontroloři budou sledovat také přepravu nebezpečných věcí a materiálu anebo používání zařízení zabraňující přimíchávání AdBlue do motorové nafty.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru